Örter och kryddor som lämpar sig att torka...

Cambrie

Trådstartare
Jag ger julkorgar varje år till barnens far och morföräldrar med olika teman som barnen själva fått vara med och tagit fram (sist hade vi i en burk hemmagjord marmelad, torkade trattkanatreller och knäck, bland annat), eftersom barnen nu har blivit så pass stora att vi ska försöka oss på att odla hemma tänkte jag till kommande jul att det skulle vara kul att ge bort lite torkade kryddor men även örter i korgen. Vilka kryddor (gärna hyfsat lättodlade) passar bäst att torka och lägga i en liten glasförpackning? Vilka behåller smaken bäst?

Andra husmorstips på örter som fungerar bra torkade och som man kan göra något med?

Du kan torka det mesta.

Lite kul kan vara att torka ringblomma. Orange och gula blad som funkar finfint som färgsättare istället för saffran. Persilja blir söt och helt annorlunda om jag minns rätt.

Lite på temat: Jag tänker mig att det kanske kunde vara kul att ge bort någon flaska med smaksatt olja, typ stoppa ner rosmarin i rapsolja?

Timjan är klockrent. Jag köpte en stor planta och har nu mer timjan än jag klarar av att göra mig av med. Kryddsalvia funkar också fint att torka. Sen har vi dragon och oregano. Fransk dragon har bästa smaken men den tror jag man inte kan dra upp från frö.

Chili kan man också odla och torka. En eldriven kaffekvarn lär vara bra att ha då man mal ner den till pulver. Den kaffekvarnen ska sedan inte användas till något annat än chili, då chilismaken sätter sig. Hittills har jag själv bara lyckats med odlandet och torkandet, dock ej med införskaffandet av en kaffekvarn :angel:.

Använd förresten handskar då den färska chilin skärs upp. Jag trodde det räckte med att tvätta sig. Det gjorde det inte. Chilin smittade mitt toapapper och jag kan lova att fiffi blev arg :o.

Rosmarin har jag torkat. Först fick kvistarna hänga uppochner i gardinstången ett tag och sen drog jag av bladet från stjälken. Blev SÅ gott att ha till tex klyftpotatis :d

Fransk dragon kan man som @Magiana säger inte sätta som frö, de sticklingsförökas. Däremot funkar det utmärkt att köpa en planta på konsum, en sån som är "färska kryddor" och sätta ut (avhärda lite såklart). Här hos mig (Norrbotten) får jag ha dragon i drivbänk och det gäller för basilika också. Dragonen växer jättebra och du har en stor buskig planta om du kortar in den regelbundet. Häng i små buketter, helst mörkt eller lägg avklippet i frysen medan du samlar och torka sedan alltihopa i torkmaskin när du har större mängd.

Något jag gjort i vår som varit både gott och vackert är grönsakssalt. Det här med rödbetor är supergott att strö på sallad, på tomatskivor på macka eller liknande. Snyggt också, passar bra i glasburk.

Jag torkar timjan, dragon, oregano (den förvildade sig och finns nu i gräsmattan, det luktar pizza när man klipper där :meh:) och tidigare libbsticka. Förhoppningsvis kommer jag att ha flera varianter basilika också och när den inte kan stå ute längre kommer jag att torka de blad som är kvar.

Jag rekommenderar att skaffa en tork, jag köpte en superbillig från Jula i höstas som funkade helt perfekt. Den går att använda till svamp också.

Jag använder mig av ugnen när jag torkar kryddor, brännässlor osv. 30-50 grader och luckan lite på glänt. Tid ?beroende på tjocklek på det jag torkar.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Jag odlar och torkar oregano, timjan, rosmarin och lagerblad, brukar också frysa färska örter inför vintern då blir det även salvia, mynta och gräslök.
Vi odlar allt i krukor, plantorna har hängt med i många år nu :)

Hade glömt av denna tråden. Ni menar alltså att man kan köpa färska kryddor och sätta ut? Jag har bara försökt med grässlök, det misslyckades jag med kopiöst :-D . Jag kan defenitivt tänka mig att lägga i en egen producerad olja eller något, eller varför inte en hudkräm? Om någon har tips på recept eller vet någon hemsida som har just sådana hursmorstips så dela med er :-). Just nu finns timjan, persilja, dill och rosmarin i drivbänkarna. Funderar på att sätta potatis dessutom och skicka med lite sådant. Har brännässlor på tork också och funderar på att torka typ kamomill när den tiden kommer.

Ni menar alltså att man kan köpa färska kryddor och sätta ut?

Det funkar kanske inte med alla och man får vara lite försiktig med hur man gör. Om du inte har drivbänk så är det viktigt att avhärda plantorna, alltså vänja dom vid att vara ute. Kryddor som säljs i mataffären är ju drivna i växthus så det blir lite hastigt för dem att flytta ut. Jag har dock satt ut dragon flera gånger, men den har jag i drivbänk. Persilja brukar också fungera fint, fler har jag inte provat.

Många handelsträdgårdar säljer ju kryddor som är mer vana att vara ute och sorter som lämpar sig för det. Det är inte alltid dom har dragon dock så den får jag köpa på ica....

Ska verkligen testa det, har inget växthus men min mammas gubbe ska sälja sitt hus och de har flyttbara drivbänkar som jag kan säkert kan få :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka