Örter för immunförsvar och mot luftvägsproblem

T

tretjak

Jag fick rådet av min veterinär för ett tag sen att inhandla örtblandningar för att stärka hästarnas immunförsvar och för att hjälpa dem att bli av med sviterna efter virusinfektion.

Jag är ganska skeptisk till det här med örter och helt anti vitlök till häst men eftersom en veterinär "ordinerade" detta så var jag beredd att prova och kontaktade butiken för råd och prisuppgift.

Hon var mycket tillmötesgående och hjälpte till med att fundera ut lämplig blandning till bästa pris. Vad slutsumman blev? Jo sisådär 1800 kr/månad! Nu har vi 6 hästar men detta är ju löjligt, då skulle man lägga ner mer på örterna än på kraftfoder och hö!
Mina farhågor blir på något vis bekräftade att detta bara är en oseriös business precis som häslokostaffärerna med sina svindyra preparat som ingen riktigt vet om de fungerar!

Har någon erfarenhet av om dessa örtblandningar har hjälpt mot virusinfektioner elelr sviterna efter dem? Obs! Alla ni som säljer preparaten kan ju avhålla er fr att svara!;)

Sv: Örter för immunförsvar och mot luftvägsproblem

jag har inga personliga erfarenheter från något annat än vitlök, min ponny är lite överkänslig i luftrören och under vintern blir det mer "i box" än på sommaren och jag upplevde det som att hon inte var lika krasslig/hostig som innan.. vet ej om det hade nån effekt men jag hoppas det iaf ;)

En som jag känner´s ponny hade bronkit (?ej helt säker) och hade mkt hosta osv men hon fick Healing å då slutade hon hosta..
sjävl vet jag inte vad jag ska tro, men hon hostade inte när jag såg henne i hagen ett tag efter healingen iaf när hon busade med min ponny....

tror inte att det var det svar du ville ha men :angel:

Jodå, t o m jag kan bli övertygad om tillräckligt många säger att de verkligen har fått en tydlig god effekt men då uppstår nästa fråga; HUR har folk råd? Kan man hitta dessa produkter till ett vettigare pris och i så fall var?

jag har ingen aning.. de "bekanta" med ponnyn hade inte råd tillslut å gav bort ponnyn.. :smirk:
man kanske kan hityta billigare örter på tex e-bay?
hmm.. eller odla egna? ;) tror jag läste ngt om brännnässlor i en örtabok där det stog att de var bra för de med luftvägsproblem/slemlösande och blodrenande (som jag uppfattade bra mot infektioner) kan kolla upp när jag kommer hem å hittat boken..
kan ju inte vara fel å prova när nässlor e i överflöd :D ?

jag tycker örter funkar på min häst, som allmänt hälsostärkande och förebyggande. Finns ingen anledning att betala en förmögenhet, örterna är inblandade i kraftfodret, som innehåller alla näringsämnen plus örterna, KANON.
Utan att göra reklam, så heter müslin helt enkelt Ört Müsli;)

Nu har jag inte behandlat min häst mot virussjukdom utan pga hennes hostproblem. Jag har tagit reda på lite olika örter som är slemlösande och köpte helt enkelt några sådana. Av detta har jag sedan gjort min egen örtblandning :idea:. Det är garanterat mycket billigare att göra så än att köpa de färdiga blandningarna som ofta har helt horribla priser. Min kur gav resultat på bara några dagar så den var effektiv också :).
Min kur kostade under 500:- (inkl frakt) och den räckte 3 månader. Efter det hade jag nästan 50% kvar av en sort och ungefär 25% av en annan.

Tack, nu tror jag att jag har tragglat mig igenom och förstått det mesta av fack engelskan! Om jag har läst korrekt så har Echinacea ( stavning?) påvisbar effekt som immunförsvars höjande och även på besvär med luftvägarna? Vad det gäller vitlök så har jag bara blivit stärkt i mina misstankar gällande detta, skulle aldrig få för mig att ge det till mina hästar.

Då återstår bara frågan om hur man kan lösa detta med omkostnaderna när man har så många hästar att ge till! Som någon sa kan man hitta örterna och göra egna blandningar kanske men 500 kr det blir ändå mycket pengar eftersom det rör 6 hästar och under säkerligen en längre tid, minst 3 månader framåt.
Nässlor kan man väl kanske torka och ge, det vet jag är ofarligt i a f och har tydligen viss effekt på luftvägarna.

Tack till er alla för tipsen!

schisandra är bra både för luftvägar och återhämtning.
pm:ar dig om en sida du kan kika lite på.:smirk:

Kan inte låta bli att undra ??
Tycker du verkligen att ca 300 kr för en månads behandling med örter är svindyrt ???

Jag kan förstå att du inte vill lägga pengar på något du inte tror på, men låt säga att du verkligen trodde på att detta skulle kunna hjälpa dina hästar att bli bra från förkylning och virus.
Är 300 kr i månaden för en häst särskilt dyrt då ??

När du skriver ut att det kostar 1800 kr låter det svindyrt så klart, men du har 6 hästar att behandla. Det kostar !!!

Jag lägger de pengarna på tex träning varje vecka och skulle gladeligen byta ut det mot medicin mm om det behövdes.

Blir upprörd när folk går i taket över kostnader för sina hästar.
Särskilt folk med många hästar. Varför har man så många då ???

Jag har en homeopatgubbe som blandar ihop orttinkturer efter dina onskemal for bara 250 kr per manad och hast, anvander det sjalv till alla mina och mig sjalv och ar valdrigt nojd. Pma om du vill vet amer.

Tur att du har en stor plånbok...vi har inte riktigt det och ÄNDÅ har vi sex hästar:eek: Är det inte förfärligt? Jag har aldrig varit med om att alla hästar blivit sjuka på en gång förut eller att de haft något så envist ELLER att det infaller samtidigt som en häst måste in på klinik och hunden måste in på djursjukhus...
Man har ju liksom gränser för hur mycket oförutsedda händelser som kan inträffa på en gång.

Men, men du verkar ju ha det väl förspänt, så det är bara att gratulera.

Och vad tror du det skulle kosta med tex penicillin i en mnd??

Har du nån aning om hur mkt jobb det är med att skörda och torka örterna, och att vissa får importeras från Afrika? 300 för en mnd är typ ingenting.... Det är väl inte örtförsäljarens fel att du har hela sex sjuka hästar?

Jag har inte världens största plånbok, men jag har mindre antal hästar för jag vet att något kan hända och har en buffert så jag kan klara ganska stora utgifter om hästarna blir sjuka.

Jag blir bara så upprörd över att du i ditt första inlägg svartmålar folk som säljer örter och uppfattar det som att de bara vill sko sig på dig.
Kostnaden vi pratar om är inte alls orimlig när det handlar om våra hästars välbefinnande men du får det att låta så !!

Kan förstå din ton om du hade blivit skinnad av någon men så var väl ändå inte fallet eller ???

Du ska nog inte uttala dig om vad jag har lagt ut eller inte på t ex penicillin på hästar , hundar m fl. Tror du att jag är född i går eller vadå?

Vet tyvärr alltför väl vad penicillin kostar och annat som t ex fångfoder, andra vitamintillskott etc etc.Men det får väl för fan finnas en gräns någonstans? Jag har alla mina djur fullförsäkrade med extra tillägg för allt möjligt och ÄNDÅ kostar det en massa varje gång man sticker näsan innanför klinikbyggnaden. Man blir lite trött på alltsammans ibland och att då viktigpettrar som du kommer och tror att de ska knäppa en på näsan vad det gäller vad t ex ett j-la penicillinpreparat kostar eller inte, då blir man bara SÅ trött.:mad:

Om du nu är försäljare av dessa fantastiska örter så kan du väl som jag nog också skrev i början avhålla dig från att svara? Jag tror på en del örter på andra inte, men att de försöker skörta upp kunder är väl solklart - precis som i hälsokostsvängen. Men frågan var ju om det går att få tag på örter till vettiga priser för oss som har fler än en häst men inte är försedda med tjocka plånböcker och vilka örter man har positiva erfarenheter av - inget av detta har du väl svarat på?

Här har ingen svartmålat någon - eller känner du dig träffad? Tvärtom poängterade jag hur trevlig och tillmötesgående tjejen varit som säljer örterna. Det som var frågan var just det, i mina ögon, löjligt höga priset - ställ det i proportion till vad t ex kraftfoderkostnaden per häst är, är det rimligt att ett tillskott överstiger kraftfoderkostnaden per månad? NEJ inte i mina ögon i a f.

Sen har jag alltid varit skeptisk till hälsokostsvängen och inte blev det bättre av din och somliga andras svar här. Jag skrev ju att ev försäljare kunde avhålla sig från att svara men det kunde inte du, eller hur?

Klart man känner sig träffad, du är såå avigt inställd pga priset och denna meningen känns inte särskilt kul eller hur ??
Det kallar jag att svartmåla !!!

Hon var mycket tillmötesgående och hjälpte till med att fundera ut lämplig blandning till bästa pris. Vad slutsumman blev? Jo sisådär 1800 kr/månad! Nu har vi 6 hästar men detta är ju löjligt, då skulle man lägga ner mer på örterna än på kraftfoder och hö!
Mina farhågor blir på något vis bekräftade att detta bara är en oseriös business precis som häslokostaffärerna med sina svindyra preparat som ingen riktigt vet om de fungerar
!

Sedan har jag aldrig kommenterat örternas vara eller inte vara, jag har avhållit mig från att svara angående örter men har kommenterat ditt sätt att skriva när det gäller "oseriös business"

Det är ju som att göra ett personangrepp och sedan be personen ifråga att inte svara !!!

Som sagt det är ingen som helst svartmålning av person, svartmålning av branschen? - Nej, bara min åsikt och hur jag hittills har uppfattat den. La in den här tråden i hopp om att kanske få höra om andras erfarenheter och att det finns delar av branschen som håller sig med vettigare priser och det fanns ju någon enstaka men inte många.
Ett bra inlägg med en sida där man kunde gå in och titta på forskningsresultat, om än på engelska, var mycket intressanta att läsa. Där kunde man ju se svart på vitt vilka örter som faktiskt hade någon effekt och vilka som inte hade det samt vilka som t o m var skadliga.
Att du tar åt dig personligen det är väl mindre intressant i frågan kan jag tycka.

Konstigt, men det förstod jag nästan att du inte skulle bry dig om att någon tar vid sig...
Det är ett fritt land eller hur ???
Man får kasta skit omkring sig hur som helst och sedan behöver man inte bry sig om att någon faktiskt blir påverkad av det...

Slut för mig i denna tråden !!

och vad hände nu då, vad ni håller på! Alla betalar väl vad man vill, eller...

vissa örter är bra, och nej, de behöver inte kosta en förmögenhet!
Köp inblandat i fodret, så är du klar sedan. Jag betalar 194 kronor för 20 kg müsli, och ger 600 gram per dygn, då får hästen alla näringsämnen, vitaminer mineraler etc plus örterna. En säck per månad och häst alltså, och inga andra kraftfoder eller tillskott, bara fri tillgång på grovfoder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka