Örter = doping?

sita

Trådstartare
Vart vänder man sig för att få reda på vilka örter som klassas som doping. De sidor jag hittat på nätet beskriver bara vilka substanser som är förbjudna. Jag letar efter en sida där de olika örterna är listade.

Tex
Djävulsklo
Rosenrot
Lakritsrot
Ingefära
Vitlök
mfl

Tacksam/Sita

Sv: Örter = doping?

Hmm undrar oxå spec på djävulsklo om det är dopingklassat, för ska väl vara nästan lika starkt som butta, och det är det väl 96 h eller var det 2 veckor karens på :confused: (mitt minne är inte det bästa ;))

Istället för att leta och fundera, gör man det enkelt för sig. Örter, homeopatiska preparat mfl innehar 96 timmars karens. Vill man vara säker på att inte drabbas, avslutar man kur eller i foder minst 96 timmar före tävling så är saken ur världen.

Men om en häst i stallet får djävulsklo och min häst skulle gå i samma hage som den kan den på nått sätt få i sig det ? För den hästen skulle tidiagre ha fått butta men den skulle då fått stå själv eftersom det kunde finnas risk för den andra hästarna att få i sig det och har tävlingsästar i stallet. Kan de få i sig det på något sätt typ genom mat ute i hagen eller bajset?

Nej jag tkr oxå att det låter konstigt men eftersom stallägaren sa det, för han använder väl hästskiten som gödsel på åkrarna sen...

Har ingen betydelse, krubbor och annat där rester av preparat kan finnas ger en möjlighet att överföra otillåten substans.

Istället för att leta och fundera, gör man det enkelt för sig. Örter, homeopatiska preparat mfl innehar 96 timmars karens. Vill man vara säker på att inte drabbas, avslutar man kur eller i foder minst 96 timmar före tävling så är saken ur världen.

Men vissa substanser och ämnen är egen risk-preparat och kan finnas kvar i kroppen betydligt längre är 96 h och då åker man dit ändå.

Och använder man sådana preparat så finns det säkert en orsak, då måste man fråga sig om det är lämpligt att hästen tävlar.

om det finns i gödsel som används och går ner i marken och sen växer det upp gräs mm som bonden slår till hösilage.

Nej, nej. Absolut inte, som jag skrev. Enda möjligheten för en häst att få i sig otillåten substans är om någon bjuder på det, alternativt att det finns rester kvar i krubban efter häst som ätit foder med sådana preparat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ett halvblodssto som vi har problem med mkt nerver och spänningar, vilket tillslut leder till muskellåsningar och kräver...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Victovie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring