Orsaker till svankryggighet?

S

Stopek

Är intresserad av alla möjliga vilda spekualtioner och teorier om orsaker till att hästar blir svankryggiga?
Hälsning Maja

Sv: Orsaker till svankryggighet?

Hästen kan bli svankryggig beroende på att den är gammal! :banana: :banana: :banana: :bump: :bump: :bump: :bow: :bow: :bow:

Eller har haft (många) föl.
Eller bara är byggd så.
Eller är riden fel / haft fel utrustning (avsaknad av ryggmuskulatur får gärna hästen att se svankig ut).

MVH/

Josefine

Nu tänker jag på hästar som blir svankryggiga, inte som var det från början.
Hälsning Maja

Min nordsvensk blev väldigt svankig när hon blev äldre. Det gick väldigt fort när hon väl blev gammal (20 år)...

Många hästar kan bli svnakryggiga då de rids fel, alltså inte bakifrån och med hög form.
De kan också bli det om de är låsta vid korset och inte har möjlighet att bygga muskler.

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

:smirk: ålderdom och livet; gamla kärringar o gubbar får också mer o mer buk och mindre o mindre ryggmuskler, har du inte tänkt på det.. :banana: :bump: :rofl:

Den kan se svankkig ut om den är överbyggd bak
För tung ryttare/belastning på ryggen
Fel arbete
Dåliga muskler
Högre ålder
Exteriör

Min nordis är/var svankig, det är iofs mycket bättre nu sedan vi börjat rida ordentligt med rätt sadel.

Hon har haft många föl + att det är ett exteriört "fel", altså har hon alltid varit lite svankig, det blev dock mer när hon haft föl.

Funderade lite över om hästen kan bli svankryggig om man sadlar och sitter lite för långt bak på hästens rygg. Men det är det ingen som har nämnt. Annars så kan man ju oftast se att det är problem med sadlar som ligger för långt fram och låser bogbladen. När man så försöker motverka detta så kanske sadeln hamnar för långt bak och orsakar svankryggighet. Vad tros?
Hälsning Maja

Stopek skrev:
Funderade lite över om hästen kan bli svankryggig om man sadlar och sitter lite för långt bak på hästens rygg. Men det är det ingen som har nämnt. Annars så kan man ju oftast se att det är problem med sadlar som ligger för långt fram och låser bogbladen. När man så försöker motverka detta så kanske sadeln hamnar för långt bak och orsakar svankryggighet. Vad tros?
Hälsning Maja

bara du rider hästen på ett sätt som får den att bära ryttaren med sina ryggmuskler och sätta under bakbenen så spelar det nog ingen större roll vart sadeln ligger (bara den inte ligger för långt fram så den stör rörelserna och inte för långt fram då kan sadeln trycka på länden och ge skador) det är vad jag tror, hästen måste få sänka sig och "titta" ner vart den gå med drivning och höjning av ryggmuskulaturen.

Just så som jag har sett det, men man kan ju bli fundersam ibland. Plötsligt blir alla medvetna samtidigt om sadelproblem och börjar göra stora förändringar i sitt sätt att sadla. Många faktorer i samverkan är det säkerligen alltid orsaken till hästars problem, men det svåra är då att hitta den största faktorn och råda bot. Att ha häst kan ibland kännas som en värre oro än att vara småbarnsförälder.
Hälsning Maja :smirk:

Det där med oro har du klart en poäng! Att sköta om mina barn är lätt, men att ta hand om mina hästar är inte lika lätt har jag kommit på. Hur ser en häst som är svankryggig ut då? Jag vet ju hur en extremt svankryggig häst ser ut, men inte direkt hur en lite svankryggig häst ser ut.
Jag kommer i håg med min första häst, jag hade precis köpt honom och visade ett foto på honom för en bekant. Herregud, hon sågade honom fruktansvärt! På fotot var han bara 1 år gammal och hade rak rygg, och enligt henne så måste vara något fel för hästar ser inte ut så där! Ha ha, den här hästen ser ok ut i dag! min nuvarande häst verkar lite svankryggig, har faktiskt tänkt på det några gånger och blivit lite orolig. Första gången var när han var 1 år, men slog det då ifrån mig och sa att det berodde på att han växte ojämnt, hur många hästar är vackra när de är unga och växer som mest?? Sedan har jag tänkt på det fler gånger, kanske är det bara jag som överreagerar. Han är dessutom överviktig ( nordis )och jag har problem med ridning och hantering av honom. Ja ja, det var bara en lite parentes.....

Min ena häst har alltid sett ut som om hon vore överbyggd. Sedan när jag mäter rumpa och manke så ser jag att hon inte är det, precis lika hög. På senare tid har jag stirrat och stirrat och tycker plötslig att hon ser svankryggig ut. Kanske är det det hon alltid har varit, eller så har hon kanske blivit det nu? :confused: Så plötsligt så börjar man undra över både det ena och det tredje och så kom jag ihåg en som sadlade extremt långt bak och att senast jag såg den hästen såg den svankryggit ut. Så kanske har jag sadlat för långt bak och nu...pust, pust... med andan i halsen osv osv. Ja, ja...så kan det vara och så plötsligt har jag insett att hästen nog nästan är döende och det nog är bäst att jag aldrig rider mer och ägnar mig enbart åt att skaffa fler barn i stället för det är lugnare. :smirk:
Nä, skämt å sido. Men något åt det hållet.
Hälsning Maja ständigt oroliga hästägaren

Brist på bukmuskulatur gör att ryggen tyngs ned, detta kan bero på olika saker. Fölston har en naturlig orsak kan man säga, likaså äldre hästar kan det bli knepigt för. Yngre hästar i aktiv ålder, fel balans i foder, felaktig ridning, även felaktigt anpassad utrustning kan spela roll.

Hur menar du då? Om hästen inte rids alls och är svankryggig?
Vissa hästar kan ha exteriöra avvikelser som gör att den blir svankryggig, men tittar man då på hur buken ser så är ofta dessa hästar dåligt musklade i just muskulaturen i buken. Det kan bero på en felaktig sammansatt foderstat, likaväl som hästen tappar sina ryggmuskler vid sådana tillfällen kan den även tappa längsgående muskulatur i buken.

Man kan hjälpa upp situationen för dessa hästar att inte bli så svankiga, de påverkar resten av kroppen väldigt mycket.

Nu är jag med! Undrade bara om en häst kunde vara svankryggig utan att ridningen orsakat det. Och det kan de ju om de har en inte passande foderstat. Vet du det är i foderstaten som inte är ok?

i equus augusti 04 stod ett mkt bra reportage om svankryggighet,lordosis,och vad som orskaar det.
jag har själv en gravt svankryggig häst o har hört-mycket-dumheter genom åren...

min veterinär o jag skrattar bara åt det,speciellt nu sedan forskningen visade att vi hade rätt

Thina

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 296
Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
664
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka