Orsak till breddad lamellrand?

pinky

Trådstartare
Ja, vad kan det finnas för olika orsaker till att lamellranden i hoven blir bredare?

Kan skoningen spela in? Underlaget i hagen?

Jag ser bara FÅNG blinkande med stora bokstäver framför ögonen, men kan det finnas andra orsaker?

Eller är den breddade lamellranden själva fången? Hur ska man definiera det hela egentligen?

Spånerier/fakta önskas! :cool:

Sv: Orsak till breddad lamellrand?

Det kan bero på andra skador i hoven. Min har lite breddad lamellrand efter en bärrrandsröta som gick högt upp i hoven.

Min nya har också ganska breda lamellränder har jag upptäckt.
Han har aldrig haft fång i alla fall, det är ett som är säkert.
Han har gått barfota hela livet (är 9 år) förutom typ 1 omgång med skor fram eller nåt i den stilen.
Han har hårda fina hovar och rör sej obehindrat.

Han har gått på lösdrift i hela sitt liv (förutom nu 3 veckor då hos mej), i väldigt stora hagar med varierat underlag och levt på fri tillgång av bete eller grovfoder (hö/hösilage).

En högst normal, frisk häst som inte har varit med om särskilt mkt.

Han ömmar liite på grus o frusen knölig mark men det är ju högst normalt.

Funderar på om han kanske har haft röta nån gång som läkt ut själv? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Breddad lamellrand kan de få av att tex. gå med för lång tå, då det blir stort tryck på hoven vid överrullningen. Förstod du min luddiga förklarning? Breddad/försvagad lamellrand tror jag många gånger är inkörsporten till röta då bakterierna lättare tar sig in i den.

Ja jag förstår! :) Det är också mkt möjligt att det har varit så på min häst.
Då borde det egentligen gå tillbaka nu när han verkas regelbundet o korrekt. Som sagt verkar inte vara några problem direkt, bara det där med breddad rand på vissa ställen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade köpt en extra ridlektion och fann mig uppskriven på Vera. Jag tycker att det är lite konstigt med denna fäbless som alla ridlärare...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min hovslagare anmärkte sist han skodde att min häst har en något breddad lamellrand och sa att detta kunde tyda på att han stått på för...
Svar
1
· Visningar
4 652
Senast: coari
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 929
Senast: Teilani
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 342
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka