Orsak till Avelsspärr

Malibu_Stacy

Trådstartare
Om man avelsspärrar en hund, kan man se orsak till avelsspärren på Avelsdata eller står det enbart spärrad? Kan man till exempel se om orsaken är pga en sjukdom och i sådana fall vilken sjukdom?
På ansökan ska det ju fyllas i och bifogas veterinärintyg men kommer den informationen med?

Jag vet att i min egen ras så finns det några kullar som är avelsspärrade där det står pga "HD-belastad förälder". Det är ju ett krav i rasen att de ska vara HD-Fria annars spärras avkommorna. Hurvida det är med andra sjukdomar utanför avelsprogrammet vet jag inte.

Jag har bara sett att det står spärrad och orsak i de fall det beror på att föräldradjuren inte uppfyller avelskraven för rasen i fråga när en hel kull spärras och såklart på tikar som fått sina 5 kullar, då står det också varför hon är spärrad från avel, men nån annan orsak har jag inte sett.

Dvs när avelsspärren är satt av SKK.

Jag har bara sett att det står spärrad och orsak i de fall det beror på att föräldradjuren inte uppfyller avelskraven för rasen i fråga när en hel kull spärras och såklart på tikar som fått sina 5 kullar, då står det också varför hon är spärrad från avel, men nån annan orsak har jag inte sett.

Dvs när avelsspärren är satt av SKK.

Okej, tack för svar.
Då är det väl bara att skicka in och se om orsak kommer med. Det gäller epilepsi i mitt fall. Misstänker att det inte kommer stå eftersom det inte ingår i något avelsprogram.

Okej, tack för svar.
Då är det väl bara att skicka in och se om orsak kommer med. Det gäller epilepsi i mitt fall. Misstänker att det inte kommer stå eftersom det inte ingår i något avelsprogram.
Jag har sett på en äldre hund notering om att man kunde kontakta ägaren för orsak till avlivning. Den hunden har nog varit avliden i 10 år nu så det kanske inte går att göra den typen av notering längre men hör med SKK.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24