öronskabb? :(

M

Mandh

Jag börjar misstänka att min katt har öronskabb efter bilder ja såg på detta forumet,
han har kliat sig mycket i öronen den senaste tiden, så ja kollade med ficklampa nu, tänkte att de såg normalt ut :confused: men nu när ja tänker efter å har kollat på mer bilder så blir ja mer och mer säker, han är ute nu, men när han kommer in ska ja kolla igen, sedan får vi antagligen ringa vet.. :(

Sv: öronskabb? :(

nu har ja kollat och jag vet inte om de är nått sånt här, är de vanligt att katter kliar sig i öronen annars?? tycker inte våran andra katt gör det ? är ja bara nojjig eller ska ja kolla upp detta? han har lite brunt kläg i öronen (väldigt lite) men de kanske bara är vax eller nått?

Det är klart att du ska kolla upp det! Vad är det att tveka på?
Har han öronskabb kommer din andra katt också att få det.

det ska inte vara ngt klägg i en frisk katts öron de ska vara helt rena. skabb kan visa sig som klägg, det kan även vara små fläckar i öronen.

ta in den till veterinär. du måste även ta med dina andra katter, då det smittar rätt omgående.

Lånar tråden lite...

Jag såg att min katt blivit brun i ena örat för ungefär två veckor sen, han var hos vet som sa att han fått skabb och fick medicin som skulle droppas i 2 veckor. Nu har det gått 2 veckor och ser bra ut men han har nån liten fläck kvar, innebär det att han inte är frisk eller vad är egentligen det bruna? Såg för några dagar sen att han "smittat över" det till andra örat också så har börjat behandla det också, vet sa att det antagligen skulle hända. Men eftersom ena örat är färdigbehandlat, borde det inte bli som en ond cirkel då att det dåliga örat smittar tillbaks igen?

Bör man vänta någon speciell tid innin han träffar andra djur när han blivit frisk?

Mkt luddigt inlägg men någon kanske förstår hur jag menar...

Kontakta veterinär igen för ny undersökning eller råd om vidare behandling. Du fick troligen inte bort skabben i första örat och då kommer den bara att sprida sig. Se till att du får råd om ny behandling så fort som möjligt, får öronskabb gå för länge blir den mycket svår att bli av med. *talar av erfarenhet*

Det går bra att använda Frontline mot fästingar som finns receptfritt på apoteket! 2 droppar i vardera öra,1 ggr i veckan i 2 veckor.
ENLIGT MIN VETERINÄR!!!!:bump:

Det stämmer att Frontline används mot öronskabb, men jag skulle aldrig behandla mina katter med/mot något innan en veterinär hade ställt diagnos. Det är möjligt att skabben är så "svår" att andra metoder behövs.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
566
Senast: MJLee
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama