Öronskabb och tovor

C

Cillavan

Har en kattunge, hane, på 4 månader som har öronskabb. En bekant tittade på honom och konstaterade det, och rådde mig att rengöra dem ett par gånger om dagen med bomull och tops. Det har jag gjort nu, och det är mycket bättre (han var väldigt brunsvart och äcklig). Jag petar så långt ned som jag vågar (ganska långt) och han tolererar det. Räcker detta eller måste man behandla med något medel? Finns det receptfritt? Även min andra katt verkar ha fått lite i ena örat så jag har rengjort henne också. Kan det fortsätta smitta även då allt verkar vara borta?

Tar också gärna emot tips på hur jag ska få bort tovor i min andra katts päls. Långhårig, vet ej vad det kan vara för ras/er och när jag fick henne så var hon full med tovor. Hon är sju år steriliserad utekatt, och är inte förtjust i att bli klippt i pälsen som jag försöker nu. Det är jättesvårt att få bort tovorna då de är väldigt stora, sitter i ullhåren och nära huden. Måste man raka bort dem?

Sv: Öronskabb och tovor

De behöver behandlas med receptbelagt preparat. Passa på att få det utskrivet när du vaccinerar dem (om det inte är nyligen är gjort).
Jag tror att katter mår dåligt av mkt tovor så vänta inte med att åtgärda dem

Om øronskabb och tovor

Om katten inte snabbt blir av med skabben nu då du behandlar med
vetrinærens medel så kan du låta vetrinæren gøra en øronspolning och storrengøring.

Om du vill kan du ta med din toviga utekatt till vetrinæren och ge henne en lugnande spruta så får du reda ut hela pælsen och sedan
børja om från børjan.
Du tar en liten sax med trubbig spets och klipper tovorna utifrån och
så næra in till huden som møjligt. På det sættet blir dom uppdelade i
många mindre och då kan man fortsætta med fingrarna och borsten.
Men jag har ingen patentløsning! Hon kommer sækert att få tovor i
fortsættningen också. Det finns ett klart samband mellan att pælsen
blir fuktig och bløt ute och att den vill tova sig. Min Såfin ær blandning med Skogkatt och hon skulle troligen bli en enda stor tova
på hela underkroppen om hon inte fick komma in och torka inimellan.

Lycka till

Jag har en långhårig kisse av skogistyp, som lätt får tovor. Kan berätta lite hur jag gör:

Viktigt att tovorna aldrig får börja byggas upp och därför borstar jag kissen så gott som varje dag, när jag märker tovorna börjar komma nån gång fram på senhösten. Sen får man ligga i med pälsvården tills vårfällningen är över. På sommaren räcker det med borstning en gång i veckan.

Jag försöker reda ut tovorna för hand, men går inte det får man klippa. Vi brukar vara två, guben håller och jag klipper. Tar lite i taget, reder ut, klipper lite till, reder ut osv... Jag brukar inte ta nära huden utan sparar så mycket päls som möjligt.

Har två borstar, en krattliknande med roterande pinnar som är suverän till underull och en till finliret som liknar en ullkarda.

Har kommit på att för min katt hjälper det till att bada, pälsen blir mindre benägen att bilda tovor. Jag har hittat ett jättebra schampo, PCL med lavendel. Det luktar ganska starkt men katterna verkar inte ha något emot doften. Tvärtom tror jag den har en lugnande effekt när man badar bängliga katter, och den försvinner ganska fort. Lavendeloljan sägs vara hudvårdande, motverka eksem osv. Pälsen blir fluffig, mjuk och väldigt lättkammad, håren fastnar inte ihop på samma sätt.

Vi brukar först klippa, sedan bada och när pälsen torkat till blir det borstning.

Hoppas det ordnar sig :)

Skabb smittar, och det räcker inte med att ta bort det värsta.

En bra huskur är vanlig matolja, t.ex. olivolja, eller barnolja. Som du då smörjer in örat med. Då dränks skabbdjuren. Håll på så ett tag (dvs flera dagar, skabbehandling tar nästan alltid tid, och får ofta göras i ett par omgångar för att döda också nykläckta ägg). Huskuren rekommenderas faktiskt ibland av veterinärer också.

Standardmedlet är annars Frontline, finns nog receptfritt på apoteket. På förpackningen står det visst löss, men den används alltså också för skabb-behandling. Men frontline tar inte alltid så jättebra, man får ofta hålla på.

Faktiskt lika bra att prova med olivolja.
Lite kladdigt men garanterat ofarligt.

Tänk om min vet kunde rekomenderat det istället för stronghold när katterna o hunden fick öronskabb. :crazy:
Hade vart mkt mkt billigare :D

Jag har en metallkam med långa piggar som jag "trycker in" i tovan närmast huden. Sen är det bara att klippa bort tovan ovanför kammens piggar utan risk att klippa katten i skinnet. Kräver att man är två eller har en väldigt snäll katt, för man behöve egentligen tre händer (en att hålla i kammen om katten rör sig, en att hålla i tovan och en att klippa).

I övrigt är det bara att hålla efter med borstningen. Är det en ung katt så brukar det gå lätt att "uppfostra" dem till att acceptera borstning och tovklippning.

Tack för alla svar!
Ska man ha ned olja längst ner i örat? Ska prova det. Jag gjorde rent mycket i går, men nu var det en del igen på förmiddagen.
Vad gäller tovkatten kommer det nog att ta ett tag att få bort allt, den största tovan är kanske 10-12 cm lång och några cm bred, så ni förstår att det är lite att pyssla med! Tidigare ägare verkar inte ha gjort något åt detta alls. Det är dessutom väldigt svårt, för hon gillar det inte alls, och har stor integritet. Kan knappt ta henne på magen, och absolut inte klippa där. Hon är väldigt trevlig annars, mjuk i temperamentet och lugn och mysig. Men det blir väl lättare med tiden när hon vant sig vid oss och får ännu mer förtroende (och om vi låter henne sova i sängen, hi, hi).
Det är kanske är dags att ta vaccination nu så kan jag göra allt på en gång. Hur ofta vaccinerar man och är det lagom första gången när de är 4 månader? Den äldre katten ska vara vaccinerad, men som jag fattade det har hon bara fått en spruta (7 år). Räcker det?

Strunta i att hon blir arg, vissa saker får man finna sig i som katt, och en av dessa är att om man får tovor så ska de klippas bort. Hon far ju inte illa av det, och ju mer bestämda ni är när ni väl klipper desto snabbare kommer hon loss. Det är då bättre att bli fasthållen av matte och husse än rakad hos veterinären, det kan alla katter intyga...

Uppriktigt sagt så jag har ingen personlig erfarenhet av olje (eller skabb-behandling), har läst andra berätta...
Det är inte meningen att man dränker allt i oja, men å andra sidan är oljan ofarlig, inte hela världen om ett par droppar rinner ändå ner. Badda ganska försiktigt, oljan kommer säkert att tränga igenom ändå ner ändå. - (Den skall nog ner om det skall göra full nytta när jag tänker efter).

Det är ok att vaccinera även 4 månaders (de flesta vaccineras tidigare). Första gången tar man ofta en spruta med tre veckors mellanrum, nästa om ett år. Sedan en vuxen fullvaccinerad katt räcker det att vaccinera vartannat år, man måste inte vaccinera varje år som man menade fram tills för nåt år sedan (nya rön och nya rekommendationer). En och annan viskar också att det kan räcka vart tredje år. En gång per 7 år är för lite!

Så bägge dina katter skall vaccineras, men exakt hur - berätta för veterinär, så får denne avgöra...

Frontline brukar fungera bra. Men då ska man inte rengjöra örat först eftersom medlet sprids via fettet på huden. Man droppar en droppe av frontline i vardera örat - sen gör man inget mer.

Därför att veterinären måste använda produkter som är avsedda för behandling av den aktuella sjukdomen, vilket Frontline och olja inte är. Dessa huskurer kan fungera, men inte alltid.

Det är nog iofs sant, men en liiiten liten hint om att det kan funka hade han gärna fått ge. :angel: :D

Fast vill du inte hellre att han rekommenderar behandlingar som det finns forskning på än huskurer.

Jo självklart. Jag vill ju att mina djur ska bli friska så fort som möjligt :)
Jag tänkte mer med min ekonomiska del av hjärnan när jag tyckte han kunde gett en hint om den huskuren ;) :crazy:

Jag fick spendera minst en timme att klippa av tovor ur min britts päls när jag fick honom. Nu kommer den långa tiden att vänta på att pälsen växer ut ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 396
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar