Öroninflammation

Kastrullhaxan

Trådstartare
Min katt har varit hos veterinären och fått diagnosen öroninflammation. Han ska ha 5 droppar i örat morgon och kväll och det är ju inte så att han gillar den här behandlingen direkt.
Dock är han en foglig katt och med att vara rätt så bestämd så har jag faktiskt lyckats peta i lite droppar nu på morgonen (ensam)

Jag får liksom sätta mig ovanpå katten så att han intekan backa, ta ett ganska rejalt tag i nackskinnet på honom, peta in flaskan i örat (som han trycker så nära huvudet han bara kan) och trycka till.

Dock finns det ingen chans för mig att "knåda örat" då han blir helt galen (och vem skulle inte bli det?) Han springer runt i lägenheten och ruskar på huvudet.

Jag förstår ju att en del av medlet far ur örat på honom men det är väl också anledningen till att man ska ha 5 droppar ganska långt in i örat?

Tycker ni att jag ska försöka mordhålla min katt (det är svårt när jag är ensam, på kvällen när sambon är med är det lite enklare) Katten drar och kastar sig fram så att han skriker ibland.
Tycker ni att jag ska jaga runt honom för att försöka "knåda örat" på honom sen. Känns som det kanske är lite sent när han väl har stuckit?

Jag tycker synd om min katt men vet ju att det blir ännu värre om jag inte lyckas få i dropparna.

Någon som har något bra tips eller vet någon annan metod som kan fungera?

Tack på förhand

Sv: Öroninflammation

Nu vet jag ju inte hur hårt du "trycker till", men ibland kan det faktiskt vara lättare att bara sätta i droppe för droppe. Fast det kanske du testat?
Jag skulle nog testa att lägga i en droppe, sen masera lite och en droppe till, massera osv så kanske det inte är så obehagligt.

Jag har tvättat många kattöron så jag vet hur duktiga dom är på att ruska på huvudet! Och hur bra dom är på att klösas med alla tassarna samtidigt.
Det enklaste brukar vara att sitta på golvet med katten mellan bena och liksom hålla fast kattkroppen med benen och hålla ena handen i öronlappen samtidigt som man droppar ner dropparna.
Har upptäckt att de inte skakar lika frenetiskt på huvudet om man håller i örat istället för i nackskinnet.

Det är också bra att beröma honom när du fått i dropparna! För då kanske han lär sig att man får något gott efteråt och kan genomlida det lite bättre.. Funkar ju för vissa iallafall. =)

Ja jag kan ju alltid prova iaf:idea:

Nu verkar han åtminstonde ha mindre ont i örat för han skriker inte så fort jag kommer åt det.

Dock så är han kladdigt runt hela örat + att han ryckte till i morse så han fick halva huvudet med "droppar" (som mer är som kräm)

Som tur är så ska det ganska mkt till innan han använder tänder o klor. Han är en ganska tacksam katt att hållas med.

Jag brukar rekomendera att inte räkna droppar utan istället sticka ner pipen ordentligt ner i örat.
PL

Att få ner pipen ordentligt har jag varit noga med, eftersom jag inte alltid hinner med att "knåda örat" så vill jag att dropparna ska vaa så långt in som möjligt så att så lite som möjligt åker ur när han får iväg o ruksar på huvudet.

Men tack ändå för tipset!

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 339
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: iNTOHiMO
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar