Sv: Öronfistel
piggy skrev:
MIn första fölunge som mitt gamla sto fick -91 hade en öronfistel. Den var först som en liten vit fästing i storlek ungefär. När han var drygt ett år så blev den grå och lite snäcklik, vätskades inte vad jag kunde se. När vi hade ute veterinär för kasteration (han var då 1 1/2 år) så "knipsade" veterinären av den med någon slags tång. Inga komplikationer alls efter, blödde inte ens. Tvingades avliva hästen när den var 6 år, av andra orsaker, fram till dess kom inte fisteln tillbaka.
Piggy
Det där är ingen fistel. En öronfistel är som ett litet runt hål på örat (i 9 fall av 10 placerat ungefär en centimeter upp från öronbasen, på 'öronkanten'). Hålet man ser är mynningen på en fistelgång. Nere i 'botten' på den sitter oftast ett felplacerat tandanlag. Så länge detta anlag finns kvar kommer fistelgången vara öppen, och det kommer att komma mer eller mindre mängd sekret ur den.
Man brukar vänta tills de är iaf ett år innan man gör något. I vissa fall kan det nämligen lösa sig av sig själv, och man kan med handkraft dra ut tandanlaget som 'kryper upp' till mynningen.
Även om tandanlaget ligger kvar, så om inte hästen har problem så är det att betrakta som ett skönhetsfel enbart, och inget man måste göra något åt. Det som kan bli problem är flugorna som är och kalasar, man får dit bakterier och istället för sekret får man en varig flytning. Går att avhjälpa med t ex flughuva, och daglig rengöring av området så det inte finns massa smaskigt sekret att kalasa på för flugorna.
Man kan operera. Då måste man först lokalisera tandanlaget. Har man tur kan det palperas, annars får man röntga och/eller ultraljuda och hoppas man finner det. Ibland hittar man det inte (dock sällsynt) och då kan man operera på ren chansning, eller så får man låta det vara.
Jag har en 1½åring med medfödd öronfistel pga felplacerat tandanlag. Fistelgången är 2.5 cm djup men tandanlaget är inte palperbart. Hon skulle opererats när hon var 13 månader, men det blev ändrat pga ekonomiska orsaker. Och min nya veterinär är VÄLDIGT anti operation eftersom hästen inte har problem annat än av flugorna. Hon (vet) menar att risken med full narkos, kastning och uppvak är för stor för den vinst man gör. De opererar dock om jag kräver det. Och jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra. Vissa kliniker är mer benägna att operera än andra med.
Men som sagt, om hästen inte har besvär BEHÖVER man inte göra ett dugg om man inte vill. Det finns massor med hästar som levt hela sitt liv med öronfistel utan att nånsin fått minsta problem av det.