Öronfistel

zamboca

Trådstartare
Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av öronfistel på häst. Jag fick i april ett stoföl som föddes med en öronfistel. En missbildning som kan bero på ett dolt tandanlag. Vad jag förstår kan man göra lyckade operationer av denna men oftast gör man inget alls. Då fisteln rinner och kladdar så vill jag ju helst ta bort den. Någon som vet när man kan göra detta, ålder på hästen? Vad det kan tänkas kosta? Vad jag förstår täcker inte försäkringen denna operation. Vart det är bäst att vända sig för att få detta åtgärdat? Bor i Uppsala. Vilka kan vara skickligast på detta? Ultuna, Mälarkliniken, Strömsholm?

Skickar ut en liten tråd här innan jag börjar ringa runt och leta lämplig veterinär.

Tacksam för tips och råd! :bow:

Sv: Öronfistel

MIn första fölunge som mitt gamla sto fick -91 hade en öronfistel. Den var först som en liten vit fästing i storlek ungefär. När han var drygt ett år så blev den grå och lite snäcklik, vätskades inte vad jag kunde se. När vi hade ute veterinär för kasteration (han var då 1 1/2 år) så "knipsade" veterinären av den med någon slags tång. Inga komplikationer alls efter, blödde inte ens. Tvingades avliva hästen när den var 6 år, av andra orsaker, fram till dess kom inte fisteln tillbaka.

Piggy

piggy skrev:
MIn första fölunge som mitt gamla sto fick -91 hade en öronfistel. Den var först som en liten vit fästing i storlek ungefär. När han var drygt ett år så blev den grå och lite snäcklik, vätskades inte vad jag kunde se. När vi hade ute veterinär för kasteration (han var då 1 1/2 år) så "knipsade" veterinären av den med någon slags tång. Inga komplikationer alls efter, blödde inte ens. Tvingades avliva hästen när den var 6 år, av andra orsaker, fram till dess kom inte fisteln tillbaka.

Piggy

Det där är ingen fistel. En öronfistel är som ett litet runt hål på örat (i 9 fall av 10 placerat ungefär en centimeter upp från öronbasen, på 'öronkanten'). Hålet man ser är mynningen på en fistelgång. Nere i 'botten' på den sitter oftast ett felplacerat tandanlag. Så länge detta anlag finns kvar kommer fistelgången vara öppen, och det kommer att komma mer eller mindre mängd sekret ur den.

Man brukar vänta tills de är iaf ett år innan man gör något. I vissa fall kan det nämligen lösa sig av sig själv, och man kan med handkraft dra ut tandanlaget som 'kryper upp' till mynningen.

Även om tandanlaget ligger kvar, så om inte hästen har problem så är det att betrakta som ett skönhetsfel enbart, och inget man måste göra något åt. Det som kan bli problem är flugorna som är och kalasar, man får dit bakterier och istället för sekret får man en varig flytning. Går att avhjälpa med t ex flughuva, och daglig rengöring av området så det inte finns massa smaskigt sekret att kalasa på för flugorna.

Man kan operera. Då måste man först lokalisera tandanlaget. Har man tur kan det palperas, annars får man röntga och/eller ultraljuda och hoppas man finner det. Ibland hittar man det inte (dock sällsynt) och då kan man operera på ren chansning, eller så får man låta det vara.

Jag har en 1½åring med medfödd öronfistel pga felplacerat tandanlag. Fistelgången är 2.5 cm djup men tandanlaget är inte palperbart. Hon skulle opererats när hon var 13 månader, men det blev ändrat pga ekonomiska orsaker. Och min nya veterinär är VÄLDIGT anti operation eftersom hästen inte har problem annat än av flugorna. Hon (vet) menar att risken med full narkos, kastning och uppvak är för stor för den vinst man gör. De opererar dock om jag kräver det. Och jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra. Vissa kliniker är mer benägna att operera än andra med.

Men som sagt, om hästen inte har besvär BEHÖVER man inte göra ett dugg om man inte vill. Det finns massor med hästar som levt hela sitt liv med öronfistel utan att nånsin fått minsta problem av det.

Tack för informationen! Skönt att höra att det inte är bara min lilla fölis som har detta och att det inte är farligt. Beskrivningen som du ger stämmer exakt med hennes öronfistel. Jag avvaktar ett tag till så får vi se vad som händer! Hon verkar ju inte lida av det.

Glömde ju ang kliniker. MK är INTE speciellt sugna på att operera, Ultuna vet jag inte, Strömsholm rutinopererar i princip. Vet att de utan snack sa (utan att ägaren sagt bu eller bä) att det skulle opereras på hennes häst. Och när jag ringde för att prata med dem så var det med nöd och näppe jag lyckades slippa undan att boka tid för op redan på telefon utan att de sett hästen.

Jag har MK som 'min' klinik, och där lär min dam inte bli opererad om jag inte kräver det iaf. (min förra vet var mer positiv till OP, men han har ju flyttat och slutat på MK)

Så, VILL du operera är mitt tips Strömsholm..

Min försäkring täcker det, jag har Agria Extra tack vare att modern var agriaförsäkrad och lilldamen försäkrades in vid två års ålder.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 289
Senast: Boj
·
M
Övr. Hund Min vovve är dålig och vet inte va ja ska ta mig till väga.... Vi hämtade honom den 080808 :laugh: och allt kändes jätte bra och han va...
Svar
4
· Visningar
2 911
Senast: max_golden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka