Tibben

Trådstartare
Har en tibbe som fått inflammation i ena örat.
Har såklart varit till veterinär. De gav honom lugnande, ryckte hårstrån och rengjorde örat. Tog prover då de tyckte att det såg ovanligt ut i mikroskopet. Vi skickades hem och skulle rengöra örat med ordinerat medel varje dag.

Idag ringde vet och berättade att jycken drabbats av resistenta bakterier i örat. Vet inte mycket mer än så. Vi ska fortsätta rengöra dagligen och komma på återbesök om en vecka. Örat har blivit bättre.

Men vad innebär detta? Risker, behandling? Någon som varit med om liknande - vad gjorde ni?

@lady_vip tror jag haft erfarenhet av detta?
Helt rätt.

I min hunds fall var det allvarligt eftersom hennes trumhinnor är/var sönder, så vi satte in bredspektrum antibiotika. Jag kommer inte ihåg om det var två eller tre kurer Baytril, men det vände och den akuta öroninflammationen försvann. Samma när hon fick en böld i örat runt jul, vet tvingades sätta in samma antibiotika.

Det finns absolut risker när din hund har fått multiresistenta bakterier, men det är antagligen mycket vanligare än vad undersökningar visar. Använd engångshandskar när du rengör och se till att hunden mår bra så att hunden själv kan bekämpa detta. Att helt enkelt skölja ut örat morgon och kväll är ett bra sätt. Speciellt om örat är bättre!

Om du själv är nedsatt eller har öppna sår ska du inte hålla på med öronen. Jag fick tex inte rengöra min hunds öron efter att jag dragit ut en tand.

Min hund har kvar sina bakterier, de lever i någon slags samexistens verkar det som. Men hon är lite nedsatt och äter kortison pga allergi. Det är också pga allergin hon får öronproblem.

Tack för jättebra info.

Visste inte att kan smitta till människor, ska åka och köpa engångshandskar genast idag. Örat har blivit bättre med rengöringen hos veterinären samt att jag rengör med Otodine dagligen, (fick det av vetten).
Veterinären ville inte sätta in antibiotika än, eftersom det skulle slå ut även de goda bakterierna. Men vi ska på återbesök om en vecka, får höra vad hon säger då.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 470
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 236
Senast: canine
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 262
Hundhälsa Vovven som kom för några veckor sen visade sig ha en långgående öroninflammation:down: Han har inte visat nån smärta men var lite låg...
2
Svar
31
· Visningar
7 581
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar