Öron, vax, obehagligt

Enya

Trådstartare
I augusti ska jag göra hörseltest igen och få byta hörapparater mot nya. Kul! :)

Vad som däremot inte är kul är beskedet att jag ska gå och kolla så jag inte hr vax i öronen innan! Jag har aldrig haft vaxproppar och alltid haft rena och fina öron, men man vet ju aldrig om jag plötsligt har det nu bar för att liksom.

Problemet är att jag är hemskt känslig vad gäller mina öron. Jag har en barndom och ungdomstid bakom mig med öroninflammation och smärta i massor och en traumatisk röroperation där tredje försöket- då sövd var det som lyckades- jag fick panik bara de närmade sig mig till slut. Jag har fortfarande öroninflammation årligen och problem med värk "lock" för öronen mer eller mindre alltid så öronen är känsliga.

OM jag har vaxskit i mina öron, vad gör jag då? Hur får man ut det på ett skonsamt sätt?

Jag kan alltså inte hälla något i mina öron,fick öronsalva vid ett av mina besök för öroninflammation och jag försökte tvinga mig att hälla i det i örat- men jag fixade inte det. :nailbiting:

Snälla, säg att det finns något superenkelt sätt för sånt där!!!
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

När jag hade (för första gången) århundradets vaxpropp så fick jag ngt receptbelagt medel i en liten tub som de först droppade i på akuten. Det liksom smälte vaxet så sen spolade de ur örat med en mjuk stråle.

Jag gick flera dagar med galet ont i örat innan, det var dumt. Men det där medlet var verkligen super!
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

För 2 veckor sen fick jag hjälpa sonen med en enorm vaxpropp som han hade och det var standard behandling med revaxör och sen skölja med lite varmare än fingerljumt vatten.

Fick upprepas några gånger, men sen var den utrotad och det är det enda sättet att få bort ev vaxproppar ur öronen och kanske nån kan hjälpa dig och kolla hemma först hur det ser ut där inne?
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

När jag hade (för första gången) århundradets vaxpropp så fick jag ngt receptbelagt medel i en liten tub som de först droppade i på akuten. Det liksom smälte vaxet så sen spolade de ur örat med en mjuk stråle.

Jag gick flera dagar med galet ont i örat innan, det var dumt. Men det där medlet var verkligen super!

Nej, inte medel i örat! :(

Hur kändes det, gjorde det ont? Var det obehagligt? Tog det lång tid?
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

För 2 veckor sen fick jag hjälpa sonen med en enorm vaxpropp som han hade och det var standard behandling med revaxör och sen skölja med lite varmare än fingerljumt vatten.

Fick upprepas några gånger, men sen var den utrotad och det är det enda sättet att få bort ev vaxproppar ur öronen och kanske nån kan hjälpa dig och kolla hemma först hur det ser ut där inne?

Jag tror inte någon kan göra det, går det ens att kolla utan sån där pryl läkarna har?

Jag har svårt för vatten i öronen till och med, tex när jag duschar och badar :( Det är SÅ obehagligt! :nailbiting:


Gjorde det ont på sonen? Hur vet du att allt är borta?
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Hade vaxproppar i örat en gång. Full volym på tv:en och hörde knappt vad som sas, så det var ju extremt. Fick gå till vårdcentralen. De testade att spruta in något i öronen först, som inte funkade. Då tog de fram någon mojjäng som ''dammsög'' ur allt. Säger bara en sak, AJ!:nailbiting:
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Det gör inte ont alls, så det behöver du inte oroa dig för :)

Om man har en liten ficklampa och drar lätt i örat så att man "öppnar upp" hörselgången, så kan man lysa in och se rätt så bra om där finns en propp eller inte och det gör inte heller ont.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Jag fick en inflammation i örat en gång pga vatten som fastnat kvar där inne. Då "dammsögs" vaxet som fanns bort av en liten liten sug. Kittlades rätt gött och var faktiskt behagligt. :)
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Det låter som om vi har lika känsliga öron du och jag :( Mitt tips är att om de hittar en vaxpropp så låt dem för guds skull inte dammsuga öronen för det gör asont om man har ont sedan innan. Gör istället så att du köper revaxör, tar mod till dig, värmer flaskan i armhålan i tio minuter så att den är kroppsvarm (då känns det knappt när du får det i örat), sedan lägger du huvudet på sned och droppar i örat och täpper till med lite fetvadd och sover med det i öronen. Dagen efter kokar du upp vatten, låter det svalna av till något över kroppstemperatur och sköljer örat med hjälp av medföljande blåsa. Jag gör hellre detta själv och kan sluta när jag inte klarar mer än låter någon annan greja med mina öron.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Jag fick en inflammation i örat en gång pga vatten som fastnat kvar där inne. Då "dammsögs" vaxet som fanns bort av en liten liten sug. Kittlades rätt gött och var faktiskt behagligt. :)

När de skulle sätta in rör i öronen så använde de en sån pryl först... eller skulle använda... jag blev hysterisk, klarade inte av det. Jag minns det som i går! :nailbiting:
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Det gör inte ont alls, så det behöver du inte oroa dig för :)

Om man har en liten ficklampa och drar lätt i örat så att man "öppnar upp" hörselgången, så kan man lysa in och se rätt så bra om där finns en propp eller inte och det gör inte heller ont.

Tur deti nte gör ont! :)

Jag har ingen sådan liten ficklampa tyvär, och ingen som kan glo.

Kan jag förebygga och använda revaxör utan att veta om jag har vax?
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Japp, det går finfint att revaxöra öronen för att undvika att få vaxproppar och det vax du har (för det har alla mer eller mindre) kommer att lösas upp och spolas ut lätt som en plätt.

Egentligen bättre att göra så än att vänta tills man får en vaxpropp enligt mig, så kör på det du :)
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Det låter som om vi har lika känsliga öron du och jag :( Mitt tips är att om de hittar en vaxpropp så låt dem för guds skull inte dammsuga öronen för det gör asont om man har ont sedan innan. Gör istället så att du köper revaxör, tar mod till dig, värmer flaskan i armhålan i tio minuter så att den är kroppsvarm (då känns det knappt när du får det i örat), sedan lägger du huvudet på sned och droppar i örat och täpper till med lite fetvadd och sover med det i öronen. Dagen efter kokar du upp vatten, låter det svalna av till något över kroppstemperatur och sköljer örat med hjälp av medföljande blåsa. Jag gör hellre detta själv och kan sluta när jag inte klarar mer än låter någon annan greja med mina öron.

:nailbiting: Är det sant?? På mitt förra öronbesök så försökte läkaren dammsuga mitt öra då han hittade en liten liten smula av vad han trodde kunde vara vax, egentligen inget att bry sig på, men när jag var där så.. Det gick inte bra alls och trots att sköterskan höll fast mitt huvud (och han också) så gav han upp. Så viktigt var det inte och han tyckte också att en röroperation ska ske när jag är sövd.

Ska jag tvinga mig till att ta sån revaxör förebyggande eller ska jag hålla tummarna att jag är vaxfri som alltid annats? Måste det vara i över natten? Räcker deti nte med en minut???? Jag skulle inte fixa det så länge.

Usch vad obehagligt!!!
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Har man inte en vaxpropp så räcker det med ca en halvtimme i vardera öra. Lägg dig på sidan, se på tv,läs en bok eller nått så du får annat att tänka på den stunden så går det nog finfint.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Har man inte en vaxpropp så räcker det med ca en halvtimme i vardera öra. Lägg dig på sidan, se på tv,läs en bok eller nått så du får annat att tänka på den stunden så går det nog finfint.

HALVTIMME?!:nailbiting: Det är så länge ju! Fast det är ju kortare än över natten. Men hur känns det i örat? Jag tycker till och med att det är hemskt obehagligt att råka få vatten i örat. :o

Det finns inget annat sätt med andra ord? Tur ni skrev det om läkare och dammsugning! :nailbiting:
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Det känns inget speciellt faktiskt och när man sköljer ur örat så ska man ju göra det mjukt och inte hårt, så det känns väl lite skumt, men inte ont.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Vad bra!

Vad mesig jag är, mina trumhinnor har spräckt många gånger och det kan göra rätt ont. Senaste gången bad jag till Gud om att de skulle spricka så vätskan innanför kunde rinna ut för det gjorde sååå ont. Det var bara att luta huvudet åt sidan när trumhinnorna spruckit och låta vätskan rinna ut under tiden jag suckade förnöjt! Det finns inget som varit så skönt som när den smärtan försvann bara så där!! :o
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Om du inte har haft problem med för mycket vax tidigare så hade inte jag använt revaxör alls.
Jag har aldrig heller haft problem med vax i öronen, däremot fick jag något annat "skit" i öronen som läkaren tyckte jag först skulle testa med revaxör för att få rent. Det visade sig sedan att jag hade så lite vaxproduktion i öronen att jag fick så satans klåda ett bra tag efteråt som berodde på att jag hade för lite vax :-(
Så brukar det inte vara ett problem så hade jag avvaktat och sett.

/Camilla
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Japp, det går finfint att revaxöra öronen för att undvika att få vaxproppar och det vax du har (för det har alla mer eller mindre) kommer att lösas upp och spolas ut lätt som en plätt.

Egentligen bättre att göra så än att vänta tills man får en vaxpropp enligt mig, så kör på det du :)

Och har du mindre och tar bort det så får du satans klåda, du ska inte vara vaxfri i öronen.

/Camilla
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Man kan använda revaxör i förebyggande syfte men det ser jag ingen anledning till i ditt fall eftersom du inte har haft problem med vax. Det kan skapa irritation i hörselgången istället om det används i onödan.

Man behöver inte ha revaxör i öronen över natten men om man har en vaxpropp så löses den upp ordentligt då och är enkel att spola ut. Det känns absolut ingenting när revaxören är i hörselgången. Det som kan kännas är om man inte värmer flaskan innan man droppar i det i örat för då känns det kallt i hörselgången.

Du har väl blivit kollad i öronen varje gång du har varit hos audionomen för att göra ny propp eller om din hörsel har förändrats? I vilket fall bör de ha kollat innan du fick dina första hörapparater. De måste kolla vid förändring eftersom det kan bero på en vaxpropp så försök att inte göra detta större än vad det är och oroa dig i onödan. I normalfallet är det bara en snabbkoll i vardera örat också är det klart på 10 sekunder :) I mitt fall är det alltid audionomen själv som gör kollen strax innan hon ska gjuta ny propp eller vad det nu är som är aktuellt och det går så fort och är helt smärtfritt så det tänker jag inte ens på längre.
Du klarar det här! Du har klarat saker som är så mycket värre!

Ha nu en riktigt skön sommar istället och försök att tänk inte mer på detta.

Kramar om och försöker lugna.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp