Öron skabb + fråga om vaccination

E

Emma85

Har precis skaffat en ny kissa och har en sen tidigare men nu är den nya inte vaccinerad sa de när vi hämtade honom idag (har glömt fråga dumt av mej men ändå...).

Men ska ringa vetrinären i morgon och fixa en tid för vaccinering. Vet inte om vi ska id märka honom nu eller vänta tills vi ska katrera honom då han bli gammal nog är bara 13 veckor nu.

Men fick idag veta att min systers katt som de skaffade i Juni i år har öron skabb och har haft det sen de fick henne!! :eek:
Hon har alltså haft öronskabb i fem månader utan behandling nu. Och eftersom våra katter kommer träffas i jul (finns inget annat sätt att lösa det på) så har de först nu insett att de måsste går till vetrinären med henne. Så om de går nu snart som de säger är dock inte så säker på att de kommer rusa i väg till vetrinären om man säger så, hur stor är så risken att våra får det om vi börjar vaccinera den lilla snarast?

Sv: Öron skabb + fråga om vaccination

Öronskabb är inget man vaccinerar mot så vaccinationerna har ingenting med hur troligt det är att den lilla får öronskabb.

Be din syster avskabba sin katt snarast. Det finns receptfria medel på Apoteket mot öronskabb tex. Frontline spray/spot-on.

Om din syster INTE behandlar katten i tid kan du ge din katt Frontline Spot-on i förebyggande syfte inför julen.

:crazy: Hur kan din syster veta att hennes katt har skabb om hon inte varit hos veterinären och kollat?

Öronskabb kan man lätt konstatera själv. De små kräken ska tydligen synas under lupp. Annars är tjockt, brunt klet i öronen i kombination med klåda ett rätt så tydligt tecken på öronskabb.

Jag vet hur man ser att det är skabb.. men jag tycker det är konstigt att TS syster vetat om detta hela tiden... samt om systern varit och vacc sin katt så borde väl veterinären kollat igenom katten.
Så gör veterinären här iallafall.

För om TS katter ska umgås med systerns katt under julen så borde väl vacc vara ganska viktigt där också.

Örskabb är plågsamt för katten, din syster måste hjälpa kissen att bli bra. Alla katter i samma hushåll behöver också behandling, plus att man bör prata med grannarna och be dem kolla sina. Annars kan det bli rundgång på smittan. Uppfödaren måste kontaktas, så inte fler ungar smittas.

Utom att det är plågsamt, kliar och påverkar hörseln, kan det bli följder. Svamp, bakterier, öroninflammation, påverkan på balanssinnet och skabben äter sig inåt.:cry:

Har katten haft det så länge som din systers, ända från det kissen var unge, tycker jag man ska ringa vette för råd.

Säg åt din syster på skarpen, berätta vad som skrivits här. Blir förb... på folk som nonchalerar örskabb, katterna lider ju! :mad:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 449
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar