MaritH
Trådstartare
Nu behöver jag hjälp! Jag hyr boxplats hos en jättebra kvinna som har tre stora (165-175) halvblod. Min häst är väldigt okomplicerad och langråg, och även om jag har träffat på hästar som har varit stirriga vid insläpp så är det annorlunda med de här tre. Vid ett vanligt insläpp är de ivriga men utan problem att ta in. Kruxet blir när jag tar in min häst innan för att rida. Var och varannan gång är det då någon av de tre (olika varje gång) som blir helstissig när jag sen ska ta in dem. Och inte då lite nervös, utan galopperar fram och tillbaka, ska trycka sig förbi i grindhålet, snurrar runt och är helt enkelt väldigt oroliga och jobbiga att hantera. När en häst blir så, kan de andra två ändå vara lugna, så det är ju bra. Men sjukt jobbigt och frustrerande. Till saken hör att min häst annars går in sist, för att hon är den enda som inte blir nuts av att bli sist. Hon står bara som vanligt helt coolt och väntar fint.
Så, i vilken ände skulle ni börja? Jag tänker mig följande scenarion, men vet inte vad som är bäst att börja med:
Så, i vilken ände skulle ni börja? Jag tänker mig följande scenarion, men vet inte vad som är bäst att börja med:
- Ändra rutinen och lämna någon annan häst sist vid alla insläpp (vet inte om det skulle spela någon roll, för det är inte alltid den sista hästen in som blir orolig).
- Inte ge kraft direkt när de kommer in, utan lite senare (kanske tar udden av det?)
- Något annat?