tjalle

Trådstartare
Hejsan!

I fredags fm är står en av mina hästar plötsligt på tre ben i hagen (ardenner).
Tar in honom i boxen och undersöker honom. Han är svullen vid senorna. (så som han varit då han haft hovböld tidigare) ömmar inte. Förstärkt puls, lite värme i hoven, hade på fredagen även feber.

Ringer direkt vet som skulle komma under dagen. Under tiden kyler jag regelbundet benet (om det ev är någon senskada).

Vet kommer ut och undersöker hästen. Han känner också förstärkt puls, och tar fram visitertången och klämmer. Hästen reagerar tydligt på ett ställe, vet klämmer lite mera på olika ställen, men ingen direkt reaktion. Klämmer igen på punkten där hästen visade reaktion och då kommer det lite blod. Vet tar då och "karvar" lite och lite mera blod kommer. Han anser att det är en böld. Men att allt förmodligen inte kommit ut och att den inte är riktigt mogen. Vi lägger våtvarmt omslag och hästen får stå på boxvila med finadyn. Hästen äter och dricker normalt och är pigg och glad. (men smärtlindringen kan ju göra sitt också)

Jag hoppas givetvis att det är en böld, men är väldigt orolig att det eventuellt kan vara någon fraktur iom det kom så plötsligt. Kan verkligen en böld visa sig så plötsligt? Jag hade själv trott att det var en böld om det inte hade kommit så akut.

Jag ringde vet igår igen och var orolig, men vet sa att vi skulle avvakta några dagar och att det kan ta lite tid innan bölden "spricker upp". Vet sa att man givetvis inte kan utesluta fraktur, men att det troligtvis är en böld.

Men ändå, trots vet varit här och undersökt hästen och tror på böld som det mest troliga, är jag jätte orolig för ev fraktur. Min magkänsla säger det, och tyvärr har den sällan haft fel.:(

Ni som åkt i med hästar till klinik för misstänkt fraktur, hur har ni löst transport frågan. Känns inte helt ok att transportera en STOR ardenner som har så pass ont som han har.

Jag har kollat upp lite olika möjligheter att transportera honom. Jag ringde djurambulansen i vårat län och pratade med dom. Men dom hade också "bara! transport så är väl ingen skillnad om vi skulle transportera honom själva, men å andra sidan kanske de är betydligt mera erfarna att köra "skadade" hästar.

Mvh Tjalle

Sv: Orolig!

Det är inte ett dugg ovanligt att bölden bara kommer poff sådär.

Min förra häst var supertjock upp till hasen och hoppade på tre ben.
Hon fick boxvila ett par dagar, och efter ca två dagar var HELA benet ENORMT! :crazy:
Hade varit helt ohalt innan och inte haft några som helst tecken på hälta eller obehag.

Men blod? Ska det verkligen komma blod sådär? :confused:

Och djurambulansen bör väl ändå ha nån sorts hängmatta? Går det verkligen att ha i vanlig transport? :p

Hur eller hur, JAG skulle nog avvakta åtminstonde några dagar till. Inte kul att transportera hästen när den inte redigt kan stödja på benet. Men det beror väl lite på hur långt du har till klinik också.
Har du bara en kort bit till klinik, så kanske det är bäst att åka (Jag har över 1 timme) om ni känner er osäkra eller oroliga!
Om hästen är van vid transport och trygg och säker går det säkert att stödja upp den på något sätt om den skulle ha svårt att stå.
Jag transporterade min pålle när hon hade fraktur (Men hon kunde gå på benet hyfsat). Måste man så måste man ju.

Hej!

Tack för ditt svar. Angående blodet blev jag också lite fundersam. Kanske ska förtydliga lite, blodet kom alltså inte exakt där han tryckte med tången, utan lite bredvid, och det var inte mycket blod. Men tanken har slagit mig, att han kanske trampat på en vass sten och fått stengalla. Tyvärr har jag inte någon erfarenhet av just stengallor som har gjort ont, men har läst om det och verkar som om vissa hästar kan få ont av dessa.:confused:

De bölder jag har sett och det på hästen i fråga, har varit mera än varig vätska med lite blod i, men det har varit då de varit "mogna". Han har under de år vi ägt honom, haft två stora bölder tidigare, och det då också på hösten/vinter då det varit snarlikt väder. Symptomen stämmer väldigt med de han har nu, men någonstans känns det ändå inte som om det är det. Jag kan ju givetvis ha fel och det är en böld trots allt(hoppas verkligen)

Angående djurambulansen stod det på hemsidan att de hade hängmatta mm, så de måste ju ha någon form av "anordning" för den till transporten. Men dilemmat är väl om det passar åt en( king size) ardenner. Jag trodde ju "ambulansen" var någon form av lastbil el dylikt.

Får försöka ha lite is i magen, och avvakta några dagar till och hoppas på det bästa. Annars får vi försöka lösa transport frågan på bästa sett.

Mvh Tjalle

har varit med om flertalet hästar där fraktur mistänktes och den lastades för att åka till klinik, i 3 av 4 fall sprack bölden på transporten på väg till kliniken ;)
Har veterinären sagt att det är lugnt att avvakta så kan du nog göra det i ytterligare en dag, har hästen stått med våtvarmt bandage och det inte hjälpt något kan det väl vara läge att få veterinären att fundera vidare på saken, alternativt ta ut hovslagaeren istället för veterinären.
Hoppas det går bra och att det enbart är en hovböld!

Min häst har alldeles nyligen trampat på något som hade lyckats kila fast sig mellan sko och hov. Det är bak och hon var svullen, hade puls vid kotan och var lite varm i hoven (inte kokhet, men lite varmare än den andra bakhoven). Även halt, dock inte blockhalt. Vi åkte till hovis i onsdags. Det kom blod när han skar, men det hade inte hunnit bli någon infektion ännu. Blödningen brändes och hon fick sula på sig. Hon har fortfarande idag lite puls samt från och till lite värme i hoven, dock verkar hon smärtfri och ohalt nu. Pigg och glad :)!

Kan det vara något sådant din häst drabbats av?

Har haft hovböld på min ena två gånger...

Första gången kom hältan som en blixt från en klar himmel. Ohalt vid utsläpp på morgonen och blockhalt ett par timmar senare. DV misstänktes fraktur och hästen lastades och transporterades utan några problem till klinik. Först inne på röntgen upptäcktes hovbölden.

Andra gången för bara ett par veckor sedan så var hon klart och rejält halt på böjt spår men ohalt men något ovillig på raktspår. Upptäckte det när jag skulle rida en kväll. Klinikbesök dagen efter och en böld konstaterades.

Båda gångerna har hältan kommit först och svullnaden som sakta spridit sig från hoven och uppåt benet kommit senare.

Hejsan.

Tack till er som svarat. I går var vi iväg till kliniken med hästen i fråga. Hästen fortfarande väldigt halt och ont trots finadyn. Ringde i måndags till kliniken, de tyckte också det lät som hovböld och ansåg vi kunde avvakta ngr dagar till, dock kände jag mig ändå orolig och ville ha en tid. Fick tid på torsdag fm.

Hästen ser klart mycket bättre ut efter resan på transporten. Dock klart halt. Hästen får träffa klinik hovis tillsammans med veten. Först får vi leda honom lite på löpgången och han ser ganska ok, om man jämför med hur han såg ut på morgonen. Sedan in till hovis. Hovis kikar lite och när han klämmer lite med tången säger det "ploff" och var och blod kommer ut.

Hovis rengör och lägger hovbandage. Jag frågar angående röntgen, men vet och hovis anser det är en solklart fall av böld.

Hästen såg klart bättre ut efter bölden spruckit och belastade hoven mera. När vi kom tillbaka till klinikstallet vilade han genast bakbenen. Vilket han inte gjort (som jag sett) på flera dagar.
Vi åker hem och är mycket lättade.

I morse ser han sämre ut igen. Ungefär lika som när vi åkte in till klinken.:(.
Ringde kliniken och rådgjorde med dom. Veten ansåg att han kunde vara öm, jag förklarade att det inte såg ut som ömhet utan så som det gjort senaste dagarna. Veten anser vi ska ge lite antinflamatoriskt, jag säger ju att han redan äter finadyn, vilket jag också talade om på kliniken (samma vet). Vet anser vi ska avvakta till efter helgen och ev kan det vara så de måste öppna upp och dränera ordentligt, vilket inte gjordes. Kan vara så att det som kom ut bara var toppen av isberget. Eller så är det så att det är ngn fraktur iaf, det trodde dock ej veten, varken igår eller i morse då jag var orolig det var något sådant.

Nu har alltså två oberoende vet, samt klinik hovis sagt det ÄR böld. Men jag känner mig ändå jätte orolig. Han verkar bli bättre ju mer han rör sig, och om så är fallet så kan det ju förklara varför han såg så "bra" ut på kliniken i löpgången. Eller så att han är väldans bra på att dölja smärtan på bortaplan.

Känner sådan ångest att jag inte "proppsade" på röntgen, trots de hittade en böld.
Vid den tidigare bölden så blev han i stort sätt ohalt när bölden sprack upp i kornranden av sig själv efter några dagar.

Självklart får vi åka in igen till veckan om det inte blir bättre, men vad tror ni om detta?

/Tjalle

Litet tips om man är orolig för fraktur och ska transportera en häst.
Åk till apoteket (redan nu så ni har det hemma i stall apoteket) och köp gips och gipsa hoven innan transport.

Först ett par småbitar som snabbt blötes och kramas ur och läggs som utfyllnad i hoven, dra några varv runt hoven, dock ej över kronrand och ner under ballarna, snurra gipsbandet där bak under ballarna, enklast att forma det då, och snabbt innan de har torkat, ner med hoven på plant underlag, så gipset jämnar ut sig. låt toka, dra något varv med wetrap och sen något varv med silvertejp för att hålla fukt borta- transportera till vet som lätt kan lossa det och undersöka hoven.
Testa med en vanlig gasbinda hur ni snabbast och enklast lindar en hov utan att linda över kronrand eller klämma ballar, är hästen skodd är det enklast, så försök fästa lindan/gipset mellan skon och trakten. (försökte förklara så gott jag kunde, men tänk på att gipset bara ska vara på hoven, ingen annan stans och arbeta snabbt)

Tyvärr kan jag ej ge dig råd ang din hästs problem men jag hoppas det löser sig.
Följ magkänslan och vill DU ha en röntgen, så begär det!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Ajda
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 566
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar