Orolig igen!!!!

T

Tuffan

:Har levt i hopp och förtvivlan sedan i april då vi första gången var på klinik med vår ponny.
Behandlats tre gånger i olika leder (båda knäna bak, knä fram och kota fram). Hältan var inte så kraftigutent lite diffusa rörelsestöringar på flera ställen som vet. sa.
Sista gågnen för 9 veckor sedan behandlades han med ett annat preparat och svarade otroligt nog direkt.
har nu satts i gång under 7 veckors tid och idag red vår dotter honom i paddocken för första gången.
Vid ökad trav vill han gärna slå uppåt med huvudet och vid gallop blir han sned. Dvs han skjuter ut bakdelen in mot spåret. Galloppen känns lite stötigt enl. min dotter.
Är inte bra på det här med hälta men nu stirrar man sig blind på hans ben och ser hälta över allt.
Ni i detta avlånga land som är bättre på det här än jag tror ni hans inflammation är tillbaka igen. (Har pratat med kliniken och kommit överens om att komma tillbaka om han inte känns ok)
:confused:

Sv: Orolig igen!!!!

Våran ponny håller på att sättas igång nu efter skada hö.fram och hö.bak ( peppar,peppar kan känns ren)
Vi har haft flera skador under sista året och man kan inte koppla bort att stirra på benen hela tiden.
Men jag har lärt mig att trots att han sett ren ut ( kunnit folk har sett ) så dom gånger min dotter sagt att han inte kännts ren så har det stämt eller så har det bara tagit ett tag så har det varit ngt.Min dotter är 15år och känner hästen bäst . Hur gammal är din dotter ? Om hon inte tycker att ponnyn känns ren så kanske det är bra att låta vet. titta på den. ( tips , bara av egen erfarenhet)

Hade nog låtit veterinären titta på den igen. Känns den inte ok att rida så är det säkert nått som är galet.

Min dotter är tretton år. Vi har inte haft hästen mer än dryga året så det har ju inte blivit ridning med någon reda. Men ändå känner hon honom så mycket så att hon märker att något inte stämmer.

Tycker att ni ska gå på magkänslan ( att ngt inte stämmer) Det är ju bättre att upptäcka att ev. inflammationen är "tillbaka" tidigt än att vänta att se .
Håller tummarna att allt är bra , det är jobbigt med skador , våran har stått 10veckor - så dottern har inte kunnat rida på hela sommarlovet , men tycker att det är kul nu när han är frisk och hon får sätta igång igen ( han är pigg och glad)

Om hästen har haft ont ett bra tag och sedan blivit bra, så har den ofta kvar spänningar och låsningar ändå. Dels att den "minns" att det brukade göra ont, dels att den avlastat och fått ont och blivit stel på andra ställen.

När jag sätter i gång mina hästar när de har haft problem, så varvar jag alltid igångsättningen med massage. Har en riktigt bra massör. Det har fungerat ypperligt.

Kan ju vara värt att testa det innan du åker tillbaka till kliniken.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 602
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 537
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka