orolig häst

L

lois_83

Jag har en orolig häst som precis har bytt stallmiljö..
Har nu sökt på olika hemsidor för att finna nån lugnande ört jag skulle kunna ge honom,, men utan resultat..
Tips någon??

Sv: orolig häst

Dodson & Horrel har en mix som heter "Placid", det finns i både örtform och som flytande.
Jag använder den i örtform till min pålle då han lätt stressar och tycker han har hållt sig ganksa bra trots ökad stress just nu.

Även Equi-Calm som är flytande och inte örter, utan en mix av vitaminer och amiosyror tycker jag haft en väldigt bra effekt, då jag tidigare användt mig av den.
Dock lite olika, jag tycker Equi-calm har hjälpt mer med flytbeteendet och Placid mer med oro/stress (alltså inte den typen av beteende som är tex. bli rädd för saker och vara allmänt flaxig, utan mer som att inte stressa i stallet etc.)

En fördel med Placid är ju att det inte är någon karens om man tävlar, alla Dodson & Horrel foder och produkter är garanterade att inte ha något som klassas som doping.
Och så luktar det underbart haha

Tack så mycket för tipset.. ska åka och inhandla lite "Placid" i veckan och börja ge honom..:)
Mvh Louise

Jag har en orolig häst som precis har bytt stallmiljö..
Har nu sökt på olika hemsidor för att finna nån lugnande ört jag skulle kunna ge honom,, men utan resultat..
Tips någon??

Aspbarkspellets sägs vara lite lugnande. Jag ger min häst det men eftersom han är filbunke sen innan kan jag inte säga om det stämmer.

Det är inte bra att ge för mycket olika sorters foder så se om det är något i miljön som stressar hästen. För mycket energi? Hästar som är nya i stall får väll oftast gå själva och då i mindre hagar. Min pålle exploderade när hon kom till mig och då var det för lite plats att gå på som avr problemet. :D Såfort hon fick kompisar och större hage så försvann oron.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka