Orolig för konstig knuta på konstigt ställe

Victovie

Trådstartare
Jag har ett halvblodssto på 8 år, ca 170 med något felvinklade framben (låg fel i magen) som har fått nått som vi tror är någon typ av överben eller broskknuta - men det märkliga är att det sitter liksom på "fel" ställe. Den sitter på baksidan av benet, mellan kotan och hoven, ett ställe varken jag eller mamma har sett nått sånt på förut.:confused:
Den är hård, går oftast inte att röra på, minns ej när den kom, men har haft den i minst 2 år (kan vara längre men kan inte minnas när vi kände den första gången) och har växt en hel del under det senaste halvåret. Dessutom har hon under de senaste månader börjat få en liknande på det andra frambenet också :crazy: . Vi har de senaste veckorna slutat rida med boots och benskydd som går ner runt kotan och upplever det som att den stora knutan har svullnat ner, men inte slutat växa. Den är ca 2,5-3cm bred tror jag, ganska rundad.

Vår kiropraktor var hos oss för ett par veckor sedan och hon har inte lagt märke till knutan direkt innan (behandlat Frida 5 gånger tror jag sen augusti-september), men senaste gång reagerade hon på hur stor den var...

Finns det något vi kan göra? Håller på och testar med olika salvor så som Aloe Vera tex. Enda reaktionen vi fått är minskad svullnad (märkte inte att det var svullet förrens det sjunkit undan).
Har ni vatt med om liknande?
Blev hästen halt snabbt eller tog dte lång tid?
Vad tror ni det kan vara?
Är det brosk, överben eller kanske något helt annat som satt sig där?

Är rädd för att hon kommer att bli halt av dom pga nerverna som riskerar hamna i kläm :crazy:

Senast ändrad:
Sv: Orolig för konstig knuta på konstigt ställe

Jag tycker ni ska ta henne till klinik och kolla upp ordentligt, kan ju vara vad som helst, från överben, svullnad/vätske, cancer...

Då kan dom evt gå in och se vad det är! Läskigt att det växer..

Jag vet ju inte hur det ser ut o om det är hårt, men tänkte på ringkota.
Fråga PL, Helena Handberg eller Harvester

Cancer har jag inte ens tänkt på... :o
Ja, vi funderade redan innan på att åka in om den fortsätter så här, lägga bild på den o så, kommer hålla noga uppsikt över de närmaste tiden..

Vad är en ringkota?
Är de veterinärer? *Ursäkta min okunskap:p , känner inte igen namnen*

Det sitter väl framtill??

Ringkota är en artros, en pålagring. Men har som sagt aldrig hört att det förekommer på baksidan av kotan?

min foderhäst hade sån knuta på samma ställe :O fick aldrig reda på vad det var...

Jag vet ju inte hur det ser ut o om det är hårt, men tänkte på ringkota.
Fråga PL, Helena Handberg eller Harvester

Men baksidan hov - kota blir väl karleden och ser man ringkota där:confused:

Har ingen erf av det i o f s.

Jag tänkte på bootsen. :crazy: Jag hade dem två dagar :eek: med skav som följd. Mer på ena benet än andra. Om det fortsatt skulle det myclet väl kunna bli en valk. (Ändå köpte jag speciella den här gången, supermjuka. Fullblod:angel: )

Men victovie, ring vet, är ju enda vettiga att göra. Så du får besked.

Har tänkt på det här o min ena fick fick det du talar om vid en vrickning. det är bak på kotan o det finns 2, tror att det är förgreningarna till ytliga böjsenan. Min fick först en galla i samma region.

Man ska nog kunna känna dem, men de ska inte vara tjockare eller hårda. Ring Vet.

Vrickningar har hon haft flera gånger... Särskilt det benet som den stora sitter på. En anledning till man kan lägga till listan.

Har glömt att skriva och berätta hur det gått - men för 2-3 veckor sen ungefär så visade det sig att bulorna hon har på vänster framben var varbölder med en kanal mellan! :eek: .
Anledningen till varför hon har fått bölder vet vi inte, men teorierna är antingen att en hovböld (har ofta hovbölder) har gått upp och försökt spricka i karleden och därefter flyttat sig innåt där Frida kickade till den och den sprack upp.
Andra teorin är att hon fått in gruskorn i nått skavsår efter bootsen kanske och på så sätt utvecklats vidare...
Detta har hon alltså gått med i ungefär ett år innan det plötsligt utvecklades jättefort och tillslut sprack upp.

Skönt ialf att man nu vet vad det e, nu ska vi bara lyckas få ut allting (använder bla AnimalIntex bla som drar ut varet även utan öppet sår).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Något väldigt konstigt hände när jag skulle besikta min ponny tidigare i veckan. När det var dags för böjprov fick veterinären inte...
2
Svar
24
· Visningar
3 978
Senast: Ejakob
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 377
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka