Ormsökande hund...

PIRU

Trådstartare
Jag har ju ett annat intresse vid sidan om och det är reptiler. Så nu på våren faller det sig fullt naturligt att jag är ute i skog och mark o letar dessa skönheter. Men efter som de är så skygga o svårhittade så tog jag hjälp av min gode kamrat Piru så jag har lärt han söka orm.

så idag bar det i väg för o söka de första för året. han hitta en övervintringshåla efter ca 1 timmes sök. Det var då ett 20tal snokar o två ettriga huggormshonor som låg o solade.

DSC01598.jpg

Så här ser en mycket koncentrerad Hund ut när han vädrar orm.

DSC01614.jpg

Resultatet efter hårt sök.
En mycket vacker hona som precis vaknat.

DSC01601.jpg

En ung aspirant som är ännu under upplärning.

Så till helgen bär det av igen o då är dom piggare o han kommer o få jobba mer.

Sv: Ormsökande hund...

Ledsen men du är inte klok!!!
Jag springer skrikandes med hunden efter mig om jag ser en orm. och ni letar efter dom.
Jag fick skit för stegräknaren så nu får du igen.:rofl:

Otroligt fina hundar iallafall.:love:

Det finns en kille här i Uppsla som har sveriges enda hund för just ormsök.
Ta kontakt med honom om du vill ha tips:idea:
Fast jag antar att du vet vem jag menar?

och jag trodde jag var knäpp som har hundar till hästskosök.....och musdödare...

ta md cortison och lycka till!

Thina

Herregud människa, VARNA INNAN DU SÄTTER IN BILDER PÅ HUGGORMAR!!!!!!! Jag väckte ju hela huset!!!!!

//E - ormfobiker, som nog kunde behövt dina hundar eftersom jag systematiskt försöker undvika alla ormställen....

T.Alsterfeldt skrev:
och jag trodde jag var knäpp som har hundar till hästskosök.....och musdödare...

ta md cortison och lycka till!

Thina

Knäpp och knäpp det vet jag väl inte men skoj är det.

Usch:eek: Sä där äckliga bilder kan du ju inte visa här bland alla söta hundar.
Ormar är nåt som man helst inte ens ser på bild ju.
Och du går ut och letar efter dom:crazy:
Hundarna dina däremot är himlans fina.

fjolltroll skrev:
Usch:eek: Sä där äckliga bilder kan du ju inte visa här bland alla söta hundar.
Ormar är nåt som man helst inte ens ser på bild ju.
Och du går ut och letar efter dom:crazy:
Hundarna dina däremot är himlans fina.

nu ska ni inte vara så där mot våra svenska skönheter.
har haft med min äldsta hund i 4 säsonger o aldrig biten o då har jag hittat runt 200 huggormar.

PIRU skrev:
nu ska ni inte vara så där mot våra svenska skönheter.
har haft med min äldsta hund i 4 säsonger o aldrig biten o då har jag hittat runt 200 huggormar.

Svenska skönheter:eek:
Du måste skoja.
Äckliga odjur är vad det är.

Häftigt att du lärt hunden söka efter orm, är du inte rädd att de ska bli bitna?

Själv ryser jag när hunden hoppar in i den värsta snårskogen där jag vet att det är gott om orm :crazy:

tuff idé:cool:

liksom många andra här föredrar jag själv att INTE hitta ormarna när jag rastar hunden i skogen.
Men jag tycker ändå att konceptet låter rätt intressant, får man fråga hur du har lärt hunden att söka orm? -en tam huggis att träna med eller;)

cathepsin skrev:
tuff idé:cool:

liksom många andra här föredrar jag själv att INTE hitta ormarna när jag rastar hunden i skogen.
Men jag tycker ändå att konceptet låter rätt intressant, får man fråga hur du har lärt hunden att söka orm? -en tam huggis att träna med eller;)

Nej då ska förklara hur det gick till Jag åkte ut med hundarna o skulle söka orm men hundarna fick vara kvar i bilen första rundan men det var tidigt på morgonen så inga var framme. Så jag tog ut hundarna så gick vi o busa o fota lite. Sen på hemvägen gick piru in i ett snår o jag såg han hitta nåt då gick jag dit då var det fullt med orm han stod i kring, både snok o huggorm. jag har haft me han sen liten när jag letat orm tycker det är kul att han kan vara med. Hittar jag en orm jag vill titta på lägger jag han plats så är han lugn sen går vi vidare o kikar.

Men vill mn lära dom markera orm så är det nog inga problem man tar en orm i en mörk burk i en cirkel 6-8 burkar med lufthål i så han känner doft o markerar lådan, belönar man det. så senare lär man in med transparant låda o hålla ett avstånd hela tiden till lådan "ge respekt" för ormen.

Och totalt förbjudet om man inte har tillstånd!
Vilket du Piru borde veta!

Den hasselsok hund som finns i Uppsala som är "legitimerad" ormsökhund är upplärd via öms skinn.

Det var precis den hunden jag tänkte på, men jag fick för mig att han bodd epå Gotland :D Så jag just fråga om den som söker hasselsnok på Gotland! Men då var det mysteriet löst!

Min Loka hälsar att du inte är populär här eftersom hon inte fick spåra igår och inte lär få göra det idag heller ;)

Inte efter dina "fullt med orm" ställen. Fast jag tror inte att ormen trivs på gamla militära övningsfält :angel:

//E

pippi27 skrev:
Och totalt förbjudet om man inte har tillstånd!
Vilket du Piru borde veta!

Den hasselsok hund som finns i Uppsala som är "legitimerad" ormsökhund är upplärd via öms skinn.

men herregud människa !

finns väl fler länder som håller på med ormsök. USA har massor med hundar som söker skallerorm på gårdar. Nämnde inte nånstans att man skulle Natrix natrix eller vipera berus eller Coronella austriaca som man skulle trycka ner i en burk.

lady_vip skrev:
Min Loka hälsar att du inte är populär här eftersom hon inte fick spåra igår och inte lär få göra det idag heller ;)

Inte efter dina "fullt med orm" ställen. Fast jag tror inte att ormen trivs på gamla militära övningsfält :angel:

//E

Kan ju medd att det är bra ställen öppna fält mycket hålor o.s.v. :-)

Jag vågade mig ut ändå, och såg som tur var ingen slingrig liten sak. Jag är en sån konstig fobiker eftersom jag (tyvärr) kan skrämmande mycket om ormar för att vara så rädd för dem. Så jag vet att just där jag lägger spår är inte direkt ormmark, men det kan ju ändras...

Min största rädsla är ju att min glatt apporterande-allt-som-ser-roligt-ut hund ska komma bärandes med en... Fast då vet jag ju att du säkert köper henne dyrt då;)

//E

Men oj vad du blidde upprörd? Det var ju inte meningen.
Det jag menade var att det finns en hund i sverige, att det finns i andra länder är jag fullt medveten om men det har jag väl inte sagt ett ord om här?
Se´n finns det kanske fler hundar som söker orm i sverige, det känner jag inte till.

Med burken antog jag att du ämnade klämma ner en liten orm i burken, tog jag fel så ber jag om ursäkt för det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka