Veronika

Trådstartare
Vet inte om jag lagt tråden rätt annars får moderator flytta ;)

Hur vanligt är det att hästar blir ormbitna när man är ute och rider? Jag såg 2 ormar igår när jag var ute och red, vet dock inte vad det var för orm för det var så högt gräs att jag bara såg den ringla iväg men det såg ut som den var mörkgrå el. nåt och ca 2-3 cm bred, längden vet jag inte eftersom jag inte såg hela. Nån som är bra på ormar och vet vad det kan vara för nåt?
Ormar känner väl av vibrationer i marken och "flyr" väl då men dessa var ca 1 meter ifrån hästen :crazy:

Sv: Ormbett

Har aldrig haft/hört någon som blivit biten under ridning, precis som du säger brukar ju ormen inte ligga och trycka utan fly av vibrationer. däremot har hästar blivit bitna i framför allt mulen under betande, antar att det kanske är ett "diskretare" närmande under betning än ridning....

Sv: Ormbett

Jag har haft ett halvblod som blev ormbiten i mulen när han gick och betade. De svullnade upp nåt fruktansvärt. :eek: Fick en jätte mule så han såg ut som en älg. Svullnade oxå en del munnen så det rann floder av saliv ur honom. Enligt vet. ska man unvika att behandla. Helst ska hästen klara av det själv. Vilket han gjorde, men vi fick inte lämna honom ensam i stallet, så klart. Hade telefon kontakt med vet. hela tiden. Svullnaden gick ner efter ett halvt dygn ungefär. :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 997
Senast: kma
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 695
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama