Ormar - mjölksnok

Haukur

Trådstartare
Nu har jag lagt ner sökandet efter allergivänliga pälsdjur å satsar istället på en orm, har beställt ett gäng böcker om ormar som är påväg hitåt...

Som det känns nu lutar det åt en mjölksnok. Främst för att dom ska vara bra nybörjarormar men oxå för att dom är så vackra...

Men jag kan inte hålla mej tills böckerna kommer så jag måste fråga lite.... Hur gammal blir en mjölksnok?
Hur lång (1.2 m har jag hört)? Kan man ha 2 i samma terrarium? Vill dom ha högt terrarium med klättermöjligheter? Äter dom möss eller musungar?

Tacksam för svar...

Oxå tacksam om någon vet någon bra infosida om ormar i allmänhet eller kanske någon sida till uppfödare... Samt sidor där man kan köpa terrarium och/eller tillbehör...

Usch! jag som har gerbiler gillar INTE ormar! Man ska inte ge dem mina husdjur som mat!

Min kompis hade majssnokar (tror jag), det var en hona och en hane och de pippade och fick ungar i plenti! Glaset var alltid nerkletad med sperma (eller vad det heter hos ormar)...äckel päckel...

Inga ormar i mitt hus....Men jag accepterar ormar i naturen...det är en helt annan sak.

Åh, välkommen till reptilvärlden :idea:
En bra sida där du kan få mycket hjälp är www.repti.net
Dock måste du sålla väldigt bland alla som skriver, ibland är det sandlådenivå på "ligan".
Snokar överlag är en bra nybörjarorm.
Du undrar över maten. När ormen är juvenil = bäbbi så är det musungar som gäller, när ormen sedan växer så ska även maten bli lite större.
Det finns gott om reptilfolk som föder upp möss för ormmat och du kan köa frysta i storpack biligt. Att köpa på zoo är onödigt dyrt.
Själv har jag boaormar och har varit med i reptilbranchen i sådär 15 år.
Ett förslag är att om du har mölighet så åk till ett expo -en mässa där det säljs "allt" innom reptil. Närmaste expo håller hus i Filipstad den 3.e juli.
Vill du prata orm överlag och hantering så tveka inte att pm.a mig.
Bor du åt mitt håll är du hjärtligt välkommen över på fika så kan du få ännu mer "kött på benen"

Ååhh! Tack för svar :bow:! Jag ska kolla runt lite så återkommer jag säkert när jag vet vad jag håller på med och när jag vet så mycket så jag vet vad jag ska fråga om :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka