Orkidé hjäälp!

Rosenblad

Trådstartare
Min lilla älskling till orkidé har mått super i dem månaderna jag nu hunnit ha den. MEN nu igår har den börjat se väldigt trött ut och blommorna bara slokar och faller av. Vattnar den väldigt sällan, men har fått tipset att skölja igenom den 1 ggn i veckan och vattnade på det sättet senast häromdagen.

Hur kommer det sig att den bara slokar och tappar sina blommor :confused:?

Sv: Orkidé hjäälp!

Att den slokar är inte bra, det betyder att den inte mår bra. Min slokar också nu, av värmen. Blommorna ska falla av, och när de har fallit av så ska du klippa bort blomstjälken ända nere vid bladen på orkidén. Efter ett tag kommer stjälken att växa ut igen med nya knoppar, det blir inga knoppar på den gamla när blommorna har ramlat av utan den extra stjälken tar bara en massa näring.

När du menar slokande blommor menar du då att endast blommorna börjar se vissna ut eller slokar själva plantan? Som praefatio sa så vissnar alla blommor förr eller senare oavsett vilken växt du har (om du nu inte skulle råka ha en plastblomma ;)). Detta är alltså helt naturligt. Om själva plantans blad börjar bli mjuka och skrumpna däremot så är det ett större problem då många orkidéer är relativt stresståliga, men när de väl börjar visa symptom på de gröna bladen så dör de ofta eller krävs det en långvarig minutiös räddningsinsats för att rädda den.

Däremot skulle jag inte klippa av stängeln då de flesta orkidéer har förmågan att blomma om så länge stängeln är frisk och grön. Sitter man på en brudorkide kan man dessutom om man har tur få små nya plantor på stjälken som med tiden utvecklar egna rötter och kan planteras i en egen kruka :D Jag har ca 15 orkidéer hemma varav minst 8 av dessa är barn och barnbarn från en orkidé jag fick av min mormor för sanrt 10 år sedan!

När mina orkidéer har tappat sina blommor låter jag de bara vara. I vissa fall gulnar och vissnar den på direkten varvid jag klipper bort den vid basen nära plantan, ibland börjar stängeln bara vissna men stannar av efter en stund dvs från plantan sett är den grön för att sedan i toppen vara torr och gul. När jag sett att vissnandet avstannat klipper jag bort den torra delen strax ovanför den friska stjälken (alltså inte klippa i den friska gröna delen av stjälken!) mest för att det inte ska se så skräpigt ut. Men för det mesta vilar stjälken bara för att senare skicka ut sidoskott där nnya knoppar bildas eller fortsätta sätta knoppar i toppen. Detta kan dock ta allt ifrån någon vecka till ett halvår. Jag har haft stänglar som har stått i nästan ett år för att sedan plötsligt sätta 5-10 blommor :D Samma sak händer ofta med stjälkar som började vissna i toppen men som inte torkade helt.

Lycka till orkidéen!

jag behöver också hjälp!
hur ska jag på bästa sätt försöka rädda denna grenen och knopparna?!

img_1172_155958425.jpg

jag vet inte hur länge den har varit av, men minst 2 veckor iallafall!

låta den vara?! försöka spjälka upp den?!
hjälp!

den kommer dö, du ser på den knoppen längre ut att den redan gulnat. En orkidékvist kan hålla sig upp emot två veckor sådär avbrutna utan att det syns, sen dör den. Så plocka bort den ifrån resten av stängeln så inte resten också går av.

Usch, alltid tråkigt när man råkar knäcka nya blommstjälkar.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är orkidéer luriga då de ofta dröjer med att visa stressymptom tills det är för sent. I och med att din stjälk inte är helt knäckt finns det en chans att den lilla förbindelsen som håller kvar stjälken skulle kunna räcka för att försörja knopparna, men som wiidow skrev, i och med att de yttersta knopprna och toppen på stjälken har börjat torka så verkar det inte troligt.

Att spjälka hjälper inte, om du tittar på "sårytan" så ser du att den är helt torkad vilket betyder att inget vatten eller näring kan komma fram även om ytorna läggs emot varandra. Om du vill försöka göra något skulle du kunna klippa av den sista länken i såret på stjälken (försök att göra skadan på stjälkstumpen som sitter kvar på växten så liten som möjligt), skär sedan en ny snittyta på den lösa stjälken med knopparna, ställ den i ett glas med vatten och hoppas på att den orkar slå ut. De 2 friska knopparna ser ut att vara väldigt nära att slå ut så du kanske har tur :) utslagna orkidéer är väldigt bra snittblommor som håller länge, men jag har ingen direkt erfarenhet av de som bara är i knopp.

Stumpen på stjälken som är kvar på själva planten skulle jag låta sitta kvar, om du tittar på din bild kan du se att det finns ett litet "fjäll" på stjälken strax innan brottet. Varje sådant fjäll på brudorkidéstjälkar har potentialen att utveckla sidogrenar med nya knoppar, det är därför jag aldrig klipper av mina blomstjälkar innan de har gulnat och torkat helt. Så så länge din stjälkstump är grön finns det hopp om fler blommor :D

Blommorna ska falla av, och när de har fallit av så ska du klippa bort blomstjälken ända nere vid bladen på orkidén. Efter ett tag kommer stjälken att växa ut igen med nya knoppar, det blir inga knoppar på den gamla när blommorna har ramlat av utan den extra stjälken tar bara en massa näring.
Fast alltså, bara för att blommorna ramlat av behöver ju inte stjälken vara död? Är den brun och torr kan man väl lika gärna klippa bort den (fast tror å andra sidan inte att den stjäl någon näring när den är död) men om den fortfarande lever kan det ju växa ut nya knoppar.

Om själva plantans blad börjar bli mjuka och skrumpna däremot så är det ett större problem då många orkidéer är relativt stresståliga, men när de väl börjar visa symptom på de gröna bladen så dör de ofta eller krävs det en långvarig minutiös räddningsinsats för att rädda den.

:eek: Bladen på min ena orkidé har fått rynkor och börja se allmänt trötta ut.
Går den att rädda och hur gör man? :crazy:

Sorry för trådkap

Aj då, tyvärr är det supersvårt att nätdiagnostisera orkidéer...

En vanlig dödsorsak hos orkidéer är faktiskt övervattning. En planta som får för mycket vatten börjar efter ett tag att sloka då luftrötterna inte får något syre och växten drunknar. Många tar slokandet som vattenbrist och häller på ännu mer vatten vilket betyder en säker död för plantan. Gräver man upp en sådan planta brukar alla/stora delar av luftrötterna ha ruttnat.

För att undivka övervattning brukar riktlinjen vara rumstemperarat vatten 1gång/vecka. Vattningsmetoderna som rekomenderas varierar lite beroende på vem du frågar men jag brukar vattna mina brudorkidéer genom att fylla ytterkrukan med vatten och låta dem stå 5-30min beroende på hur mycket tid jag har och sedan hälla av allt vatten igen. Min bild är att det faktiskt räcker med 5-10min för att de ska hinna suga åt sig tillräkligt med vattnen. Under vissa perioder kan det gå upp emot 2veckor mellan vattingarna, mina orkidéer står i genomskinliga krukor så jag kontrollerar alltid om det finns fukt i krukorna och om rötterna ser gröna eller gråvita ut. Är de gröna och det finns fukt i krukan väntar jag en vecka med vattningen. Är plantan vattenstressad kan man plantera om orkidéen, i samband med det klipp då bort alla luftrötter som ser döda/ruttna ut, och var sedan extremt noggran med att inte övervattna igen, dock får man inte råka torka ihjäl den heller (som sagt krävs en minitiuös räddningsinsatts...). I slutändan får man helt enkelt hoppas på att man har en livskraftig planta.

Men nu under sommaren kan slokandet även bero på torka (titta på rötterna, ser de bara torkade ut men inte ruttna kan det vara problemet), solstress (bladen bleknar eftersom växten börjar bryta ner sitt klorofyll för att undkomma överskottet på solljus, ställ plantan mer solskyddat), för torr luft och ibland helt enkelt okänd anledning, den har blivit sjuk, är gammal, har varit småstressad under en lång tid och kan inte hantera det, ja listan kan göras lång...

Lycka till med räddningsinsatsen!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ett antal växter här hemma som har mått alldeles prima hur länge som helst.. Hade dock en Orkidée som var lite hängig i bladen så...
Svar
4
· Visningar
1 636
Senast: Nethril
·
Hästvård Nu är Novan halt (vilket jag väntat på :crazy: )och jag ska beställa tid på klinik i morgonbitti. Frågan är nu är hon bara halt i vf...
Svar
5
· Visningar
817
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka