Sv: Orkidé hjäälp!
Aj då, tyvärr är det supersvårt att nätdiagnostisera orkidéer...
En vanlig dödsorsak hos orkidéer är faktiskt övervattning. En planta som får för mycket vatten börjar efter ett tag att sloka då luftrötterna inte får något syre och växten drunknar. Många tar slokandet som vattenbrist och häller på ännu mer vatten vilket betyder en säker död för plantan. Gräver man upp en sådan planta brukar alla/stora delar av luftrötterna ha ruttnat.
För att undivka övervattning brukar riktlinjen vara rumstemperarat vatten 1gång/vecka. Vattningsmetoderna som rekomenderas varierar lite beroende på vem du frågar men jag brukar vattna mina brudorkidéer genom att fylla ytterkrukan med vatten och låta dem stå 5-30min beroende på hur mycket tid jag har och sedan hälla av allt vatten igen. Min bild är att det faktiskt räcker med 5-10min för att de ska hinna suga åt sig tillräkligt med vattnen. Under vissa perioder kan det gå upp emot 2veckor mellan vattingarna, mina orkidéer står i genomskinliga krukor så jag kontrollerar alltid om det finns fukt i krukorna och om rötterna ser gröna eller gråvita ut. Är de gröna och det finns fukt i krukan väntar jag en vecka med vattningen. Är plantan vattenstressad kan man plantera om orkidéen, i samband med det klipp då bort alla luftrötter som ser döda/ruttna ut, och var sedan extremt noggran med att inte övervattna igen, dock får man inte råka torka ihjäl den heller (som sagt krävs en minitiuös räddningsinsatts...). I slutändan får man helt enkelt hoppas på att man har en livskraftig planta.
Men nu under sommaren kan slokandet även bero på torka (titta på rötterna, ser de bara torkade ut men inte ruttna kan det vara problemet), solstress (bladen bleknar eftersom växten börjar bryta ner sitt klorofyll för att undkomma överskottet på solljus, ställ plantan mer solskyddat), för torr luft och ibland helt enkelt okänd anledning, den har blivit sjuk, är gammal, har varit småstressad under en lång tid och kan inte hantera det, ja listan kan göras lång...
Lycka till med räddningsinsatsen!