Orkar Islandshästen?

P

Powerpuff

Varför skulle en Islandshäst klara bära mer egentligen? Jag sitter ofta och tänker på det. Dem är väl inte kraftigare än vanliga ponnies? Eller vad är det som gör att islandshästen orkar ? :confused: :confused:

Sv: Orkar Islandshästen?

De varierar i kraftighet precis som ponnyer så alla är inte lika viktbärande. Finns urstarka ponnyer också. Islandshästen har bla ett tätare ben i sitt skelett och det är inte ovanligt att en islandshäst på 140 eller mer väger 450-500 kg. Det finns även mindre och kompakta islandshästar som lätt väger 400-450 kg. Nu talar jag om fullt musklade hästar. Sedan finns små lättbyggda och taniga saker och de bär givetvis inte lika mycket. Men som sagt det här har vi islandshästfolk besvarat så många ggr så vi är lite trötta på att jämt försvara vårt val av ras och vad de bär. Trots allt har de bland den lägsta försäkringspremien och det har de för att de är så friska! Att jämföra med ett halvblod som vid samma försäkringssumma kostar nästan 3 ggr mer i premie! Så vilka ryttare är då för tunga och sliter mest på sina hästar kan man ju fråga sig!!!???

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Orkar Islandshästen?

Jag har en islandshäst som är ca 140 cm och "medelkraftig", alltså varken smäcker eller riktigt grov, utan nånstans mittemellan. Jag uppfattar honom som mycket viktbärande, och skulle utan större tvekan låta 90-kilosryttare rida honom regelbundet (väger själv drygt 60). Detta baserat på att han är rätt bra byggd utan några egentliga exteriöra svagheter, han är välmusklad med rejäla ben och stark rygg som varken är extremt lång eller extremt kort.

Jag bor också nära en stor ridklubb, där det ofta hålls olika typer av ponnytävlingar, vilket ger mig rika tillfällen att studera ponnyer (oftast då av ridponnytyp). Det som ALLTID slår mig är just att dessa ponnyer är så mycket "mindre häst" än vad min islänning är. De ser ut som "mini-halvblod" med långa, smäckra ben och "slimmade" kroppar. Visst finns det några av lite grövre, mer "gammaldags" ponnytyp också, men den stora majoriteten är smäckra små saker som säkert är mycket lämpliga som ridhästar åt barn, men som kanske inte klarar att bära vuxna. Så jag tycker att det ÄR skillnad på islandshästar och "vanliga ponnyer". Tar vi däremot en ponny som liknar en islandshäst i kroppen, då är den säkert också lika viktbärande....

Liknande trådar

Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
689
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
704
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka