Sv: Orkar Islandshästen?
Jag har en islandshäst som är ca 140 cm och "medelkraftig", alltså varken smäcker eller riktigt grov, utan nånstans mittemellan. Jag uppfattar honom som mycket viktbärande, och skulle utan större tvekan låta 90-kilosryttare rida honom regelbundet (väger själv drygt 60). Detta baserat på att han är rätt bra byggd utan några egentliga exteriöra svagheter, han är välmusklad med rejäla ben och stark rygg som varken är extremt lång eller extremt kort.
Jag bor också nära en stor ridklubb, där det ofta hålls olika typer av ponnytävlingar, vilket ger mig rika tillfällen att studera ponnyer (oftast då av ridponnytyp). Det som ALLTID slår mig är just att dessa ponnyer är så mycket "mindre häst" än vad min islänning är. De ser ut som "mini-halvblod" med långa, smäckra ben och "slimmade" kroppar. Visst finns det några av lite grövre, mer "gammaldags" ponnytyp också, men den stora majoriteten är smäckra små saker som säkert är mycket lämpliga som ridhästar åt barn, men som kanske inte klarar att bära vuxna. Så jag tycker att det ÄR skillnad på islandshästar och "vanliga ponnyer". Tar vi däremot en ponny som liknar en islandshäst i kroppen, då är den säkert också lika viktbärande....