Orkar inte hålla galoppen?

Q

Queenkanel

Hej allihopa!
Är ny på bukes och jag visste inte riktigt vars jag skulle vända mig så jag bestämde mig för att försöka få hjälp här. Det är nämligen så att jag har ett vbl´s sto som jag har haft sen hon var 1½år gammalt, idag är hon 5år (blir 6 i maj) och har aldrig gått på travet eller som travhäst. Vi har ett stort problem! Hon kan inte hålla galoppen, hon tar galoppsfattningen som hon ska och går i form och i ett fint tempo i skritt och trav. Hon kan ta några "rena" galoppsprång på volt men oftast då jag får henne i galopp blir det någon slags fyrtaktig galopp och inte tretaktig:(.Jag har börjat köra henne nu för att få bakparti även cavaletti och bommar, men har ni några andra råd så jag stärker upp hennes bakparti så hon orkar hålla galoppen? Några bra övningar eller tips som jag bör tänka på då hon ska galoppera? Snälla hjälp miiig! Kram Nicole :)

Sv: Orkar inte hålla galoppen?

Först och främst, skaffa en duktig tränare om du inte redan har en. Det är A och O vid utbildning av unghästar.
Det är väldigt svårt att ge råd när man inte ser situationen med egna ögon, men försöker mig på några råd på vägen iaf.

Tömkörning är enligt mig guld (så länge man behärskar det)! Sedan att ha ett bra grundtempo och inte stressa fram något. Sidvärtesövningar, flytta fram- och bakdelen och öppnor/slutor. Alla stärkande övningar är alltid bra. Många, många, många övergångar/galoppfattningar. Kortare galoppsträckor, bara några steg åt gången. Kräv inte för mycket i början utan låt henne jogga på. Det kommer när hon har styrkan för det! Men se framför allt till att ta hjälp av en kunnig tränare om problemet kvarstår.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
G
Ridning Jag har en 9årig vallack nordsvensk travare som har gått på travet fram tills han kom i min ägo sedan juni 2011. Han är fin i skritt och...
Svar
8
· Visningar
7 029
Senast: ronjatoft
·
Träning Har haft ett litet problem med min häst ett tag nu. Han fattar båda galopperna bra men i vänster så bryter han av efter 2-3 språng...
2
Svar
23
· Visningar
2 219
Senast: Rumpnissen
·
Träning Provred en häst idag, ett korsningssto. vbl/okänd irl import. Trevlig modell på häst, ridhästmodell och kortare rygg och mer kvadratisk...
Svar
15
· Visningar
2 024
Senast: Tanja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama