Orkar inte äta mer grovfoder??

Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Hur delar du upp givan och hur mycket får han per gång?
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Ok att man säger att hästar inte kan känna sig mätta.
Men om man tex studerar hästar på bete en längre period så ser man snart att vissa inte lämnar gräset, de äter konstant, dag och natt.
Vissa kan halva dagen stå i skuggan och bara vila och varken vilja ta hö eller gräs även om även det befinner sig i skuggan.
Likaså med fri tillgång. Många har ju märkt som jag har pratat med att det nästan går åt mindre hö vid fri tillgång än vid flera fodringstillfällen!
Att hästarna inte orkar vräka i sig 10 kg vid en fodring kan väl vem som hellst förstå (hoppas man) och att man inte kan räkna med att de äter upp så mycket över en natt tex och att man, om man absolut vill ha i hästen mer mat, ger fler givor per dag och inte bara ökar mängden varje gång osv är ju också saker som man får ta in.

Men borde inte hästar vara som alla andra varelser.
Vissa har mer aptit än andra.
Vissa vräker i sig dygnet runt och andra fisäter bara....
Så länge man har en häst i bra hull och de inte verkar "vrålhungriga" vid varje mål är det väl inget problem i sig att de inte orkar "äta upp" mer mat... trots att alla uträkningar säger att de "borde" äta mer!
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Jag har tänkt ställa frågan själv.....
Mina hästar åt förra vintern minst 30 kg ensilage per skalle,bra värden och TS 59%.Kvoten var om jag kommer ihåg rätt 9,3.Har varit lite mer restriktiv i år men det beror på sämre värden,lägre kvot.Men dom har nog fått en femton kg hö per skalle i alla fall TS 89%.Hästarna är travare 500 resp 600 kg en som promeneras och en som tränas.
Jag undrar också...
/Tesso
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Hej och tack för alla era funderingar!
"problemet" som jag ville diskutera var, att vissa hästägare inte kan ge sina hästar ensilage, därför att "min häst orkar inte äta så många kilo". Det tycker jag är NYS, eftersom hästen äter minst 30 kg gräs om dygnet på sommaren. Detta har ni också sagt, hästen äter så mycket som den behöver, känner för, orkar, så att den blir mätt (om den är frisk, och har tillgång till god mat, vill säga). End of discussion.
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Men om man lägger 10 kg i hagen på morgonen, så står det ju hästen fritt att äta 2 kg hit och dit...

Vi fodrar bara 3 ggr per dag med hö, men de klämmer i sig runt 15 kg iallafall.... De har fri tillgång och är måttligt intresserade när man kommer med nytt...
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

ankans skrev:
Men om man lägger 10 kg i hagen på morgonen, så står det ju hästen fritt att äta 2 kg hit och dit...

Vi fodrar bara 3 ggr per dag med hö, men de klämmer i sig runt 15 kg iallafall.... De har fri tillgång och är måttligt intresserade när man kommer med nytt...

Jag håller med dig till 100%.

Vi hade en i vårt stall som hade en så mager häst. Den hästen "orkade inte äta mer" hö än den fick (6 kg...). Men så blev den skadad och fick stå i sjukhage, för att han inte skulle ha tråkigt så fick han hö i hagen, så fort det var slut fyllde den som fanns i stallet på 3-4 kg till. Och titta, hästen orkade plötsligt äta 15-20 kg hö per dygn. Anledningen till att den här ägaren inte trodde hästen orkade äta mer var för att han lämnade på morgonen. Efter nåt kilo blev han rastlös och ville ut och slutade äta, och då tyckte ägaren att hästen äter ju inte upp i alla fall...
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Aha då är jag med :D nä mina äter inte heller upp om de får hö inne på morgonen, oftast får de så mycket på kvällen att det är hö kvar på morgonen iallafall.

De får hö när de kommer ut (7 tiden), då lägger jag ut ca 20 kg till två hästar, det brukar inte vara slut förrän vid 3-tiden, då får de oftast påfyllning, eller när förste man är på plats...

Visst blir det lite spill, framförallt i boxarna och en del hö blåser väl bort.... Men å andra sidan så slipper jag höra spark i boxväggar och rusa till grinden så fort man visar sig sen de fick fri tillgång... Det märks tydligt att det ger harmoni, stressen försvinner....
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Varför jag vet att min för tillfället inte stoppar i sig mer än 7 kg hösilage, är för att hon har fått flera kilo mer än så, som jag har fått slänga ut. Nu är hon ingen som slänger i sig all mat på en gång, utan äter lite, tar en paus, äter lite till osv.
Den största givan har hon då på kvällen såklart, men har ofta hö kvar på morgonen.

Fodras med hö tre gånger om dagen, o kraft fyra gånger.

ts 58
smrp 11
energi 5.5
ca 2.1
p 0.8
mg 0.5
k 6.1
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Lämnar hon så du får ta ut efter VARJE mål, eller märker du bara att det finns kvar när du ändå mockar? Kanske det går att ändra fördelningen av hösilaget?
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

anniequarters skrev:
1. Arab, 400 kg, men räcker inte 8 kg, varför ska hon äta 10 kg?

2. Gott, JAA, kan man ju tänka sig själv, varför knapra torkad frukt, när det finns färsk?

Jag menar bara, att det är inget problem att äta upp de kilo-mängderna som hästen verkligen behöver, för de kan äta 35 kg när det är gott. Alltså kan de mycket väl äta 14 kg när de behöver det :smirk:

Ja, 8kg hö för en 400kg häst är ok. Men om hon skulle äta 10kg hö så skulle jag kunna minska mängden kraftfoder. Jag ger mer än gärna mer hö och mindre kraftfoder...
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

I vårt stall finns det vissa som minskar på högivan bara för att den lämnat kvar hö på morgonen i boxen. De säger att deras hästar inte orkar mer. Grejen är bara den att de inte alltid hinner äta upp innan stallvärden släpper ut :mad:

Jag har fått "bråka" många gånger om att de måste låta hästarna äta upp i lugn och ro. Alla hästar äter ju inte lika fort. Då är det bättre att bara ge en liten tuss hö till kraftfodret och sen resten i hagen.

Själv har jag problemet att andra tycker jag är helt "kocko" som ger min lilla pålle på ca 460 kg 10 kg hö + några kakor halm/ dag.
"Han behöver bara si eller så många kg till sin kroppsvikt"

Men herregud! Folk fattar inte att det bara är minimigivan!
Min pålle är vid gott hull, med blank fin päls och på ett strålande humör :rofl:
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

annkristina skrev:
Mina två orkar äta mycket. Testade i vintras, fick sammanlagt två balar hösilage på minst 35 kg och de var slut inom 24 timmar (mina två alltså). :smirk:

Ett annat exempel var att sista balen ensilage på minst 300 kg (är lite svårt att väga för hand) tog slut på tre dagar och då åt fyra hästar på den, två ardennrar (mina :devil: ) och två varmblod. Nu vet jag att de två varmbloden inte käkar mer än 35 kg hösilage tillsammans per dygn utan troligen mindre. Nu tror jag att min äldsta käkade mest så hon kanske åt 40 kg ensilage på en dag men minst 35 kg. Det blev för dyrt att ha fri tillgång till henne annars så tycker jag det är bäst. :rofl:

MVH Ann

När hästar först får fri tillgång så vräker de i sig enorma mängder. Efter en vecka eller två när de inser att det alltid finns mat så minskar det dramatiskt. Ofta till kanske mindre foder än vad de åt före de fick fri tillgång. Gör också så att hästarna aldrig bråkar om mat eller på annat sätt bekymrar sig om nästa strå. Frid i hagen med andra ord och makligt tempo när de skall in i stallet till sitt kraftfoder.

Hälsning Maja
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Hon lämnar efter varje mål. Jag har jobbat i detta stall, och varit där vid varje fodring.
Men hon fungerar bra på 7 kg, hon är i bra hull (om än lite för tjock då hon blivit sporadiskt riden i vinter, men är nu på väg in i bra kondis igen).
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Denna vintern åt min häst 19-20 kg höslilage/dygn. Det var utspritt över 4 måltider - tidig frukost, förmiddag, eftermiddag och kvällsmat. Han är ett 4-årigt halvblod på 600 kg. Kan det vara skadligt för magen att de får i sig så mycket? Måste vara extremt tungjobbat.. Eller?
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Mitt föl får inte i sig mer än ca 3 kg hö om dagen och då har dom nästan fri tillgång. I boxen på kvällen började jag med att ge 2 kg och då lämnade han jätte mycket. Nu är vi nere mellan 1-½ kg hö på kvällen och ½ på morgonen..

Suck... Dessa hästar, får dom inte för mycket så får dom för lite, tycker aldrig att det blir bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp