Orkar inte äta mer grovfoder??

A

anniequarters

Varför orkar inte era hästar äta mer hö/hösilage/ensilage?

I några trådar läser jag att "min häst orkar inte äta mer än 10 kg ensilage": Det förstår inte jag.

Låt oss anta att hästen ska äta 1,2 kg ts per 100 kg vikt (för att få rätt mängd grovfoder för matsmältningen etc) Det motsvarar för en 600 kg häst, om höet håller 84% ts: 1,2 / 0,84 * 6 = 8,6 kg hö.

På sommarbetet innehåller gräs i genomsnitt 20% ts. Detta betyder att 600 kg häst äter: 1,2 / 0,2 * 6 = 36 kg gräs per dygn på sommaren. Så varför skulle han inte orka äta mer än 10 kg ensilage??

PS Denna fråga gäller inte näringsvärde, som förstås påverkar mängden foder, utan bara att hästen inte skulle "orka" fler kg.
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Jag har ingen aning om varför de inte orkar, men jag veta att våra hästar inte orkar äta mer än en viss mängd...

Ger dem ganska mycket på kvällen, är det helt renätet på morgonen ökas givan nästa kväll, tills de har åtminstone några strån kvar. Samma sak med frukost och lunch som de får i hagen, de ska ha att äta hela tiden om de vill.

Ändå vet jag efter att ha testat ett tag att mina hästar när de fick hö bara åt en viss mängd.

isis-sto, ca 350 kg, åt max 7,5 kg per dygn.
isis-valack, oxå ca 350 kg, åt max 6,5 kg per dygn.
fjord-sto, ca 400 kg, åt max 8 kg per dygn.

Detta oavsett hur mycket mer hö de fick!
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

JA, men din fjording, t ex , ska inte behöva äta mer än 1,2 / 0,84 * 4 = 5,7 kg hö, för att tillfredsställa fiberbehovet. Så då förstår jag att det tar stopp vid 8 kg :D

Jag tänker på ett stor häst (600 kg), som ska äta hösilage, med ts 50%. Då behöver hästen 1,2/0,5 * 6 = 14,4 kg hösilage. Hur kan hästen då bara orka 10 kg?? Bara matte som tror det :angel:
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Jag har en sån häst....
Eller hon är sån nu och har inte varit så tidigare.

Jag får inte i henne mer än 8kg hö. Detta är en arab på ca 400kg.
Höet är uppdelat på 3 fodringar hon får 3kg på morgonen 2 till lunch och 3 på kvällen. Hon lämnar inne i boxen ca 0,5 kg/dag ute i hagen går hon med 3 andra hästar men när hon gått själv så äter hon inte upp de givor hon får.

I förra stallet hadde hon fritillgång på hösilage i hagen och fick 2-3kg hö inne på kvällen. Vi räknade att hästarna åt ca 15kg var/dag ute (60%ts). Det var bra värden på hösilaget så hon såg ut som en fotboll och vägde nästan 500kg när det var som värst.

Hon verkar inte må dåligt av att äta så lite som hon gör nu, men jag skulle önska att jag iaf skulle få i henne runt 10kg, men tyvärr det är helt omöjligt. Jag har verkligen försökt med alla trix och knep.
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Jag tror inte det hänger på om dom orkar eller inte.
Jag tror helt enkelt dom tycker gräs är sååååå mycket godare än hö och hösilage.

Men det är vad jag tror :)
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

1. Arab, 400 kg, men räcker inte 8 kg, varför ska hon äta 10 kg?

2. Gott, JAA, kan man ju tänka sig själv, varför knapra torkad frukt, när det finns färsk?

Jag menar bara, att det är inget problem att äta upp de kilo-mängderna som hästen verkligen behöver, för de kan äta 35 kg när det är gott. Alltså kan de mycket väl äta 14 kg när de behöver det :smirk:
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Det kanske är så att de som säger att deras häst inte orkar mer än x antal kg hö per dag glömmer att lägga till att hästen går ute och knaprar gräs i hagen hela dagarna. I så fall kanske inte hästen orkar (eller hinner) äta upp mer än x antal kg hö på den tiden den är inne.
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

anniequarters skrev:
Varför orkar inte era hästar äta mer hö/hösilage/ensilage?

I några trådar läser jag att "min häst orkar inte äta mer än 10 kg ensilage": Det förstår inte jag.

Låt oss anta att hästen ska äta 1,2 kg ts per 100 kg vikt (för att få rätt mängd grovfoder för matsmältningen etc) Det motsvarar för en 600 kg häst, om höet håller 84% ts: 1,2 / 0,84 * 6 = 8,6 kg hö.

På sommarbetet innehåller gräs i genomsnitt 20% ts. Detta betyder att 600 kg häst äter: 1,2 / 0,2 * 6 = 36 kg gräs per dygn på sommaren. Så varför skulle han inte orka äta mer än 10 kg ensilage??

PS Denna fråga gäller inte näringsvärde, som förstås påverkar mängden foder, utan bara att hästen inte skulle "orka" fler kg.

Det finns ju en max totalmämngd ts det går att fysiologiskt går att få i en häst per dag, så där har du ju en begränsning. Sen måste man ju räkna in allt hästen får i sig i den, även halm, gräs, grenar, kraftfoder m.m.
Sen har ju inte alla hästar tillgång till grovfoder dygnet runt och de kanske inte får i sig mer på den ättid de har.
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Har märkt att mängden varierar lite med vädret. samt näringsvärdet, höga värden= de äter mindre....

Kallare ute=mer hösilage
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

det innebär att hästen inte äter upp det hösilage den får, alltså "orkar" den inte.
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Är visserligen lite trött och kanske inte helt hängt med i diskussionen. Men... om hästen får i sig 1 kg TS (grovfoder) per 100 kg och dygn är allt väl. Det handlar inte om mängd utan om balans mellan grovfoder och kraftfoder, mellan protein och energi, mellan kalcium och fosfor. Dessa värden är de viktigaste. Balansen mellan dessa gör att hästen håller ett bra hull och dess kroppsfunktioner fungerar.

Är man van och har god kännedom om sina hästar kanske man inte behöver en analys på grovfodret, men är man ovan eller inhyrd - fråga efter analys på höet/ensilaget! Grovfodret är grunden i foderstaten och bör hålla bra värden. Bra värden (för fritidshästen) ca 35 -40 SRP/MJ.

35-40 SRP/MJ betyder att foderstaten bör bestå av 35-40 gram smältbart råprotein per Megajoule.
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Hösilage me 50% i ts har jag aldrig gett men väl med ca 75% ts...
Våra stod på "fri" tillgång och åt säkerligen minst 12-15 kg dagligen så jag vet inte ...
Men visst det finns säkert "icke matvraks hästar" ute i landet som helt enkelt tycker de e "tråkigt" att bara äta... Likväl som de finns de människor som e väldigt smala för att de aldrig e "hungriga" så finns de säkert såna hästar... Fast de som e vanligast e de som e "tvärtom", de som nästan bara behöver se hö så e de tjocka å feta ;) (som jag å godis :love: )
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Det intressanta är ju att ofta är det såna som fodrar 2-3ggr/dag med grovfoder som har hästar som inte orkar äta upp. Om de däremot ökar till 5-6ggr/dag så skulle de se att hästen plötsligt "orkade" äta mer.

Hästen blir inte mätt. Den går efter hur mycket den tuggat PER FODRINGSTILLFÄLLE.
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Mina två orkar äta mycket. Testade i vintras, fick sammanlagt två balar hösilage på minst 35 kg och de var slut inom 24 timmar (mina två alltså). :smirk:

Ett annat exempel var att sista balen ensilage på minst 300 kg (är lite svårt att väga för hand) tog slut på tre dagar och då åt fyra hästar på den, två ardennrar (mina :devil: ) och två varmblod. Nu vet jag att de två varmbloden inte käkar mer än 35 kg hösilage tillsammans per dygn utan troligen mindre. Nu tror jag att min äldsta käkade mest så hon kanske åt 40 kg ensilage på en dag men minst 35 kg. Det blev för dyrt att ha fri tillgång till henne annars så tycker jag det är bäst. :rofl:

MVH Ann
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

MIn pålls har fri tillgång, och jag har märkt att han äter olika mycket efter behov.
Det går åt ca 4 kilo mindre nu när det blivit varmare ute / dag.
Vissa dagar när han har "mer att göra" äter han mindre. :)
Men orkar mer gör han nog - det är nog att han själv anser att hans behov för dagen är täckta.
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Min pålla vill ha att tugga hela tiden, då trivs hon bäst!!
Hon får 10 kg hö om dagen och äter även upp halva mängden halm i boxen om nätterna... :smirk:
Det handlar inte om att dom blir mätta eller inte, det är tuggandet dom vill åt.
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

..Fast 10 kg bra hösilage är ganska så mycket. går inte att jämföra med ett halv bra hö tex..... plus varför är det ett problem? alla hästa är olika både till aptiten och läggningen. så länge hästen är frisk och välfödd så är väl 10 kg långt ifrån ett problem...?
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Har själv två hästar som jag alltid har trott att dom inte "orkar" äta mer...
Men i vintras när vi började fodra med hösilage så provade vi med fri tillgång och detta var ett ganska torrt hösilage och döm om min förvåning...
Bägge pojkarna vräkte i sig runt 15-18 kg / dygn i var under hela vintern och jag har nog aldrig haft så fina, lugna, pigga och glada hästar !!!
Inget bråk vid fodring utan bara väldigt tillfredsställda.
Även vid ridning så märkte jag stor skillnad, han var mer positiv, lugn, arbetssam och alltid helnöjd...
Det var det bästa som vi någonsin har gjort...
:banana:
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

Jag har närkt att det skiljer sig från grovfoder till grovfoder.

Några exempel, hästen är en arabvalack, maxad D, 400 kg i normalhull, fri tillgång dygnet om.

Hö # 1 - han åt 10 kg, inte mer
Hö # 2 - han åt 12 kg, inte mer
Hö # 3 - 15 kg, inte mer
Hösilage #1 - 15 kg, inte mer (TS 60%)
Hösilage #2 - 25 kg, inte mer (TS 60%)
Hösilage #3 - 25 kg, inte mer (TS 50%)

Så det har inte med TS att göra, men av någon anledning jag inte förstår så går det olika mycket vid olika grovfoder, även om TS är densamma. Och allt grovfoder har varit analyserat både vad gäller hygienisk kvalitet och näringsvärde. Det enda jag märkt är att småbalshösilage går det allra mest av, kanske för det håller sig blött längst tid?

Inte sett NÅGON skillnad i mängd relaterat till näringsvärde, dvs att de bara äter så mycket så de täcker vad de behöver ( I wish liksom).

Unghästen har följt valackens ätschema ganska bra, det han ätit mycket av har hon ätit mycket av. Jag misstänker att det har med hur GOTT det är på något höger. Gott grovfoder = de äter mer.

och MINST äter de inne på natten. De har fri tillgång hela dygnet, men de äter den MINSTA delen av det inne. Även om de står inne 12 h och går ute 12 h så äter de i princip 75% av totala foderintaget per dygn ute. Något att tänka på för de som tycker att deras hästar inte äter mer än 4 kg per natt inne, och som inte har fri tillgång på dagen.. att det skulle kanske gå i hästen mer hö om man ökade givan de har att äta på dagen..
 
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??

min häst orkar äta max 11 kg hösilage och han väger 575 kg
Varför vet jag inte, har gett han mer innan men han åt bara upp till 11 kg, men ändå så äter han 1 kg halm oxå, så då äter han 12 kg.
Hade gärna velat få han att äta det kilot som hösilage istället men, han lämnar det istället och äter halmen ändå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp