Oreligöst julpynt

Dessy

Trådstartare
Nu har jag fått en idé inför årets julpyntning. Jag skulle vilja ha en massa julpynt, men bara sådant som inte innehåller religiösa symboler. Dock så har jag lite svårt att komma på vad jag ska ha istället. Adventsstaken och julstjärnor går bort i år. Men hur är det med julgranen om jag skippar stjärnan i toppen? Själva granen är väl inte en religiös symbol, eller? Tips på vad jag kan ha på grantoppen?

Min jul här hemma ska helt enkelt vara religiöst obunden, dock får den gärna vara politisk ;) Oj, vad jag önskar att det fanns F!-julgranskulor att hänga i granen :D

Så, hjälp och tips emottages tacksamt :)

Något i den här stilen kanske?

9769f7a57a8ca8d1d0c8d85d078732a7.jpg

Nu har jag fått en idé inför årets julpyntning. Jag skulle vilja ha en massa julpynt, men bara sådant som inte innehåller religiösa symboler. Dock så har jag lite svårt att komma på vad jag ska ha istället. Adventsstaken och julstjärnor går bort i år. Men hur är det med julgranen om jag skippar stjärnan i toppen? Själva granen är väl inte en religiös symbol, eller? Tips på vad jag kan ha på grantoppen?

Min jul här hemma ska helt enkelt vara religiöst obunden, dock får den gärna vara politisk ;) Oj, vad jag önskar att det fanns F!-julgranskulor att hänga i granen :D

Vad räknas som religiös symbol då, kulor, flaggor, ljus, glitter?

Fi-kulor

F!-julgranskulor går väl att ordna. Rosa kulor, glitterspray och en schablon. Superbra julpyssel ju!

Då är det inte "Jul" pynt du vill ha då utan mera typ..vinterpynt? För annars så bör gran osv kunna kläs på samma vis, skippa bara stjärnan och ljusstaker och adventsljusen och ev julklapparna så är ju dom religiösa inslagen borta. Annars så är det väl inte så stort skillnad eller?

Annars som julgardiner, mängder av mysiga ljus, juldukar och tomtar osv, det kan du ju isåfall ha.

Min mamma har en skinkpinne i toppen.

Åhléns brukar ju ha det mesta att hänga i granen, både skridskor, rådjur etc. Många har ju ingenting alls i toppen på granen, annars kanske en spira? Jag brukar klippa stjärnor av notpapper och hänga på sytråd i fönstret och dessa kan ju belysas med "fairy-lights" runt fönsterkarmen?

Alltså det finns stjärnor på himmelen även om man inte är religiös, jag lovar.
Man kan ju vara astronom.
Jo visst, men vill man inte ha religiösa symboler så är det ju så. Min sambo må älska rymden och fascineras av allt som har med det att göra men givetvis skippar vi stjärnor och allt sånt eftersom vi vill ha ett så icke-kristet firande som möjligt.

Jag tror knappast att astronomer generellt är dem som har mest stjärnor hemma under julen.

Jo visst, men vill man inte ha religiösa symboler så är det ju så. Min sambo må älska rymden och fascineras av allt som har med det att göra men givetvis skippar vi stjärnor och allt sånt eftersom vi vill ha ett så icke-kristet firande som möjligt.

Jag tror knappast att astronomer generellt är dem som har mest stjärnor hemma under julen.
Är väl bara det att man behöver inte se stjärnor som en religiös symbol om man inte vill det. Man kan också ha det för att det är snyggt att ha tex. Vad man lägger för betydelse bakom stjärnan är upp till var och en. Och nej, det är inte fel att ha religiösa" symboler bara för att man inte är kristen. Det är vad man själv lägger för betydelse bakom pyntet som avgör.

Vill man inte fira jul så behöver man inte, men tar man bort allt som förknippas med någon religion så blir det ganska tomt.

Det är möjligt men jag har då alltid älskat stjärnor även om jag inte är det minsta religiös på något vis i någon religion.

Så vi har stjärnor och hjärtan och tomtar och glaskulor i granen och anser den nog som totalt ickereligiös.

Förresten "tror"? Du vet alltså inte?
Jag har känt en astronom närmare i mitt liv och den var då helt galen i just stjärnor.
Samt ateist, övertygad om att det inte finns något liv i rymden och hängiven konsument av diverse Sci-Fi.

Åhléns brukar ju ha det mesta att hänga i granen, både skridskor, rådjur etc. Många har ju ingenting alls i toppen på granen, annars kanske en spira? Jag brukar klippa stjärnor av notpapper och hänga på sytråd i fönstret och dessa kan ju belysas med "fairy-lights" runt fönsterkarmen?
Öh, notpapper och fairy-lights?? :confused: Du råkar inte ha en bild? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka