oregistrerad gammal ponny

F

Foxx

är det värt att registrera?

Jag köpte en ponny (korsning) som sällskap till min häst, och sällskapsponnyn är helt oregistrerad och har inga papper. Har obekräftade uppgifter som säger att han ska vara född -87. Han har vaccinationsintyg och försäkrad i någon katastrofförsäkring (hur kan man göra det utan papper?). De enda papper vi har är de från veterinär besiktningen, vaccinationsintyg (som går över 15år bakåt) och köpekontrakt.

Är det värt att registrera en sån gammal ponny som ändå bara ska gå som sällskap? Och vad är "straffet" om man bli påkommen med en häst utan pass (det är ju lag)?

Sambon (och mina föräldrar) säger tvär nej på att registrera en sån gammal häst som ändå inte ska göra någon nytta. Men jag tycker det känns tryggast att ha honom registrerad..

Vad tycker ni?

Sv: oregistrerad gammal ponny

Vi köpte i november 2008 en shettis född 1989. Det var självklart att vi skulle låta registrera honom och skaffa pass. Det är ju lag på det.

Passet kostade 472 kr (inkl. porto), chippningen och konturdiagrammet runt 500 kr. Under tusenlappen för hela kalaset.

För mig var det inte ens en tanke att låta bli, klart hästen ska registreras.

Är din föräldrar medvetna om att det är lag på att hästar skall vara registrerade? I så fall är dom ju inte några goda förebilder för dig på denna punkten! Kostnaden borde hamn under en tusenlapp, hör kostar ID-kontroll ca 200 kr + ett veterinärintyg som talar om hur gammal hästen är. om man kan åka till en distriktsveterinär kostar det ca 400-500 kr skulle jag gissa. Asrp tar väl 200-300 kr för att registera en korsningsponny med okänd härstammning. Kan vara lite dyrare.....
Efter 1 juli 2009 blir det dyrare då ALLA hästar måste vara chippmärkta för att man skall få ut ett pass. Kostnad ca 400 kr. (gäller alltså bara nyregistreringar, alla som redan har pass berörs inte)

Man skall också tänka på hur man skall bli av med hästen den dagen det är dags att lämna jordelivet. Slakterier tar inte emot passlösa hästar, hur det är med Lantbrukstjänst (avlivning på gården) vet jag inte.

Det blir dyrare när hästen inte har några papper då veterinär måste intyga ålder på den.

det är eg onödigt, men lagen säger ju att ALLA hästar ska ha pass (vilket inte har ett skit med hästens välfärd att göra, utan det är EU som är rädd om köttet dom äter ^^).

jag fixade pass till min gammling som var född 81, kostade nästan 2000. men det är aldrig någon som frågat efter passet, förutom när vaccinationer ska skrivas in...

Nej, det blir inte dyrare. Eftersom vi inte hade några papper på vår shettis fick vi rega den som okänd och vetten intyga ålder.

ASRP tar 400 kr för passet och registreringen. 72 kr i porto för passet.

Krävs inte pass när man avlivar? Eller behövs det bara ifall köttet ska användas till livsmedel?

Hm.. Jag ser att det är fler som funderar på detta än mig. Jag fick hem en foder-ponny som är lite till åren och som jag om allt går som planerat ska ha resten av dens liv, som min egen. Ägaren hade inget pass. Jag funderar på om det är lönt att klabba med det. Ägaren vill inte och skulle jag börja mecka med detta så är det ju hennes namn och hennes adress fakturan skickas till. Nä, jag är inne på att släppa den saken men ska följa tråden och läsa olika argument... För igentligen är jag sån som vill att allt ska vara rätt och riktigt.

har ett shettis valack som vi köpe för ett år sen. de sa han var mellan 20-25 år.( vet har intygat det sedan). men vi har inte brytt om oss att skaffa pass.han är så gammal att vi inte vet om han skulle hinna dö innan passet kom ju!!!!! ( nu är han ju väldigt pigg och brallar med ryttare på ryggen :) ). vi tänker ändå inte skicka till slakt så.....

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 512
Senast: ameo
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 263
Senast: Gnist
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 109
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Vi har köpt en helt oregistrerad liten korsningsponny på 21år. Vi håller på att skaffa pass. Men ungefär hälften av alla jag pratat med...
Svar
10
· Visningar
1 851
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka