oregistrerad´galoppör?!

L

Lateste

Jag funderar på att bli b-tränare i galopp och har börjat titta lite på hästar att ev. köpa. Har hittat en tvååring efter bra föräldrar som båda tävlat i skandinavien (hästen är oinriden och står på ett försäljningsstall), den är inte färdigregistrerad inom svensk galoppsport och jag undrar vad det ligger för regler till grund där, går det överhuvudtaget att registrera den och få tävla med den senare? Jag vet att man som nybliven amatörtränare inte får träna tvååriga hästar, men hur blir det sedan när den fyller tre (den är som sagt inte inriden så det tar ju tid innan den är klar för start) får jag sätta den på min träningslista när den är ostartad då? Vilka regler gäller?

Man kan fortsätta att utbilda sig som amatörtränare och få licens för att träna 2-åriga hästar, jag ska själv göra det framåt vintern då hästarna har sin vila och jag får tid över. Hur det är med oreggade hästar vågar jag inte uttala mig om, jag råder dig att ta kontakt med Galoppförbundet för vidare info. Hoppas du finner en bra häst att köpa, själv letar jag efter ett Engelskt Fullblod att ha i träning men inte funnit någon än. Det blir lättare till hösten då många tränare tar hem sina unghästar från betet och behöver stallplats.
Har 2 araber som nyligen kvalat, roligt. Men ett "riktigt" fullblod ska jag bara ha, skratt :D.

det finns inga regler om hur mkt erfarenhet man måste ha för att få utbilda sig vidare? Jo, jag ska nog prata med galoppförbundet ang. registreringen, han är ju två år och ligger ju lite efter sina årskompisar... Men kanske någon annan vet, så jag kan få svar på det över helgen :)?
Tack för svaret i alla fall...

du får bara ha hästar som är fyllda 3 år som amatörtränare. efter ca 4 år om du uppvisat resulltat kan du uppgradera din licens för att träna tvååringar.

för att få ut AT.2 licens måste du gå steg-3 kursen. Behörig att söka till den är du om du arbetat minst ett år i galoppstall ELLER haft AT.1 licens i MINST ett år OCH under den tiden haft mist 10starter som tränare. För att få godkännt på kursen måste du även göra ett fördjupningsarbete.
Kan bara säga att kursen är JÄTTEKUL............ :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka