oregelbunden brunst

1_2_3

Trådstartare
Heej!
Har räknat dagarna på brunsten på pållen.
De 2 första brunsterna kom exakt på 21:a dagen efter varandra, Men nu den 3:e brunsten kom redan efter 14 dagar efter den 2:a.
Hur vanligt är det att de är oregelbundna, förstår om det kan vara olika för varje sto.. men åndå...

Kan det ha något att göra med att vi släppte ut dem dygnet runt dagen innan brunsten??

Tackar å Bugar för svar!

Kan inte svara på det där om brunst egentligen, men jag förde brunstdagbok på mitt sto året innan jag betäckte henne. Hon hade också ganska oregebunden brunst, men dock vart den tätare när det blev ljusare ute. Vi släppte henne tillsammans med hingsten 31 maj på bete och då hade hon brunstat någon vecka innan. Vi beräknade 10:e juni för brunst igen och betäckning, men på ultraljudet visade det sig sedan att det tagit redan 5:e juni, så nog kan det påverka om de går ute dygnet runt...?

I början av säsongen kan brunsten vara oregelbunden, innan all vinterpäls fällt av och gräset har vuxit upp. Dagsljus och gräs ska tydligen vara det bästa för en bra brunst!

Ja, och så ska stoet vara i gott hull, gärna lite överhull, vid betäckning och genom dräktigheten.

:)

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 674
Senast: Stereo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 628
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka