Oredigerade foto finns d marknad för det???

Nenneh

Trådstartare
Ja nu vet jag ju inte alls om jag ligger rätt i så fall får moderaten flytta tråden till sitt rätta ställe ;)

Jo som frågan låter tror ni d finns en marknad för oredigerade å naturliga foto???
Tycker var man än tittar så är alla foto redigerade på något vis.
Jag har ju själv ett redigeringsprogram men ja fattar noll av d å har ställt en massa frågor hur man gör ditten å datten.
MEN jag e inge bra på d å fattar noll.
Så jag har gett upp :o
Men i allafall jag ÄLSKAR att ta foto å en dröm e ju att kanske lyckas göra något bra av mitt foto intresse....
MEN va tror ni???
Tror ni d finns en marknad för hobbyfotograf som inte klarar av å tycker mer att fotona ska vara naturliga utan redigering????
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Jo som frågan låter tror ni d finns en marknad för oredigerade å naturliga foto???
Tror ni d finns en marknad för hobbyfotograf som inte klarar av å tycker mer att fotona ska vara naturliga utan redigering????
Det är nog egentligen två olika frågor.
Den översta tror jag man kan svara ja på, många bra bilder behöver ingen efterbehandling även om det ibland kan finnas poänger och värden i det. Inte minst reportagefotogenren försöker fortfarande hålla fanan högt och spjärna emot "manipulering" (läs: efterbearbetning) av bilder, vilket bl.a. den omtalade bilden på isländsk askhimmel härom veckan visar.
Den undre frågan tror jag inte är lika självklar. Jag tror att åtminstone grundläggande kunskaper och färdigheter i digital bildbehandling är nödvändiga för att bli en komplett fotograf. Lika överblivna som kunskaper i manuell kopiering (i allmänhet) är idag, lika värdefulla är kunskaper i Photoshop.
Och det är egentligen inga oöverstigligt komplicerade saker att lära sig. Antingen genom självstudier - det finns hundratals böcker om just användning av Photoshop och ytterligare mångdubbelt fler om digital bildbehandling i allmänhet - eller genom att gå en kurs eller studiecirkel med en duktig och pedagogisk lärare.:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Nej det tror jag inte. Om du inte är en fruktansvärt duktig fotograf men det förstår jag inte hur du skulle kunna bli utan att ens förstå ett redigeringsprogram.

Möjligen om du fotar klubbtävlingar eller liknande.
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Om du inte är en fruktansvärt duktig fotograf men det förstår jag inte hur du skulle kunna bli utan att ens förstå ett redigeringsprogram.
Fast det tror jag är en överdrift åt andra hållet; det stora flertalet av världshistoriens mest uppmärksammade, berömda, omtalade och "bra" bilder, både på global och nationell nivå, fram till för kanske femton-tjugo år sedan och många efter det, har tagits av fotografer som inte haft en susning om digital bildbehandling. Så nog kan man vara fruktansvärt duktig fotograf utan den kunskapen. Det jag menade var att det, för en duktig fotograf idag, är mycket värdefullt att ha kunskaper i digital bildbehandling i sin verktygslåda.
Man kan på samma sätt vara en fantastiskt duktig musiker utan att kunna något alls om digital inspelning och ljudbearbetning, eller ens om tekniken bakom det egna instrumentet, men det är onekligen användbara kunskaper.
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Fast det tror jag är en överdrift åt andra hållet; det stora flertalet av världshistoriens mest uppmärksammade, berömda, omtalade och "bra" bilder, både på global och nationell nivå, fram till för kanske femton-tjugo år sedan och många efter det, har tagits av fotografer som inte haft en susning om digital bildbehandling. Så nog kan man vara fruktansvärt duktig fotograf utan den kunskapen. Det jag menade var att det, för en duktig fotograf idag, är mycket värdefullt att ha kunskaper i digital bildbehandling i sin verktygslåda.
Man kan på samma sätt vara en fantastiskt duktig musiker utan att kunna något alls om digital inspelning och ljudbearbetning, eller ens om tekniken bakom det egna instrumentet, men det är onekligen användbara kunskaper.

fast dom började ju redan på början av 1900 talet att redigera foton så det är ju ingen nyhet. Det är bara enklare numera när man kan göra det i en dator.

"A 1918 photo of Vladimir Mayakovsky and Lilya Brik that in 1960s appeared retouched in official Soviet publications. Source: Vasily V. Katanyan, Memoirs p. 128" hittat på wikipedia
199px-1918_vmayakovsky-lbrik_retouched.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

fast dom började ju redan på början av 1900 talet att redigera foton så det är ju ingen nyhet. Det är bara enklare numera när man kan göra det i en dator.
Visst, men det tycker jag inte påverkar mitt påstående att det stora flertalet (lätt underdrift) av alla uppmärksammade etc bilder fram till för 15-20 år sedan skapats av fotografer som inte pysslat med digital bildbehandling. Min mening var att det (fortfarande) går alldeles utmärkt att skapa bilder i världsklass utan att ägna sig åt vare sig digital eller annan efterbehandling... men att sådana kunskaper ändå är väldigt värdefulla för en fotograf idag, och att det inte finns någon anledning att hålla sig utanför den kunskapen.
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Fast det tror jag är en överdrift åt andra hållet; det stora flertalet av världshistoriens mest uppmärksammade, berömda, omtalade och "bra" bilder, både på global och nationell nivå, fram till för kanske femton-tjugo år sedan och många efter det, har tagits av fotografer som inte haft en susning om digital bildbehandling.

Digital nej. Men jag vågar nog påstå att de flesta har behandlats om och om igen i mörkerrum. Vilket också är bildbehandling. Digital bildbehandling är bara ett mordernt mörkerrum. Och man kan ändra mycket i mörkerrum, det tar bara lite längre tid, kostar mer och är farligare.
Så fort du bara skall framkalla bilden på traditionellt vis är det bildbehandling. Du väljer själv hur länge bilden skall exponeras och vilka toner du vill ha.
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

sedan msåte jag tillägga att det är så oerhört enkelt att redigera foton (basic). Är det något speciellt du inte förstår? Vad är det för program du inte förstår?
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Digital nej. Men jag vågar nog påstå att de flesta har behandlats om och om igen i mörkerrum. Vilket också är bildbehandling. Digital bildbehandling är bara ett mordernt mörkerrum. Och man kan ändra mycket i mörkerrum, det tar bara lite längre tid, kostar mer och är farligare.
Visst, det håller jag med dig om! Fast i den här tråden var det ju just digital bildbehandling det handlade om, eftersom TS berättade att h*n inte var kompis med sitt redigeringsprogram. Jag utgick från att TS plåtar digitalt, och att traditionellt mörkrumsarbete inte är aktuellt hur som helst.
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Det beror nog på vad du tänker fota... Ska du ha en studio och fota för körkort, ja då vill folk bli av med mörka ringar under ögonen, ärr osv. Där är ju bildbehandling nödvändigt.

Men ska du fota natur/landskap/reportage så är ju en bra bild en bra bild, oavsett om du skapar den i kameran eller i photoshop.

Jag har själv som mål inte inte behöva bildbehandla utan att komponera, välja rätt inställningar osv så att jag får en bra bild direkt ur kameran. Jag tycker det är roligare så. Men sen är jag bara amatör också :D
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

poängen kvarstår. majoriteten av bra och kända bilder har redigerats på ett eller annat vis.

Och när nu de allra flesta fotografer som menar att sälja sina bilder med enkla medel kan redigera upp kvaliteten på sina bilder, varför skulle någon välja en fotograf som säljer dem råa?
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Det är en mycket bra bas! Man kan inte bara skita i grunderna bara för att man har photoshop ;)

eller kan kan man väl. Men det blir sällan bra?
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Tar du tillräckligt bra foton och/eller tillräckligt intressanta motiv för en tänkt målgrupp kommer du kunna sälja bilder både med och utan redigering. Det är ju inte bildredigeringen i sig du säljer till kunden, utan ett starkt fotomaterial. Bildbehandligen kan både hjälpa och stjälpa ett foto. Blir fotot sämre efter bildbehandlingen är det ju lättare att sälja det oredigerat...

Vilken är målgruppen för dina foton? Är de tillräckligt bra för att folk ska vilja köpa dem direkt ur kamera? I så fall är det väl bara att börja sälja. Är de inte tillräckligt bra/unika för din målgrupp kan du fråga dig om de skulle kunna bli tillräckligt bra för att bli sålda med lite bildbehandling. I så fall är det ju bara att ta en kurs eller två i bildbehandling, eller köpa en bok. Det man ska tänka på är dock att tiden man lägger ned på bildbehandling också är arbetstid, så för att få samma vinstmarginal behöver man ju sälja fotot dyrare. Och ju mer ambitiös bildbehandling desto dyrare foton. Så min tumregel är att går de inte sälja utan extremt basic bildbehandling så vill det till både kreativitet och viss skicklighet för att kunna sälja fotona med vettig vinst med bildbehandling...
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

kl

jag har satt kravet på mig att redigering skall inte behövas alls, Lyckas jag med det kan jag känna mig nöjd.. och det kravet har jag för att helt enkelt bli en bättre fotograf.. kräver mer eftertanke inför varje bild!

men det betyder inte att redigering är fel..

att inte redigera är en liten personlig grej ;)
jag vill inte sitta i timmar framför datorn och redigera.. när jag kan va ute och fota i stället! :angel:
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

"Nazazel" Det är lite så jag oxå tänker :laugh:
Skönt att höra att d inte va jag som hade knasiga tankar ;)

Jag har PCS 3 och jag har funderat på att gå kurser så man kan redigera.
Men jag tänker lite som "Nazazel" så att säga :laugh:

Visst där finns väl visa saker som jag skulle kunna göra inom redigering men ja vi får se hur jag gör om jag tar en kurs eller vad....

För jag fotar det mesta så att säga men mest djur å natur.
Å mina vänner å släkt gillar mina foto å har frågat varför ja inte börjar fota å säljer bilderna för dom tycker dom e så pass bra.

Så d va därför ja va nyfiken på hur ni ser på d här på buke :angel:
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

heter du nenneh på pixbox också? för då hittade jag lite bilder där som skulle se mycket bättre ut om du fixade til dom lite för att få fram färger och kontraster bättre.
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Japp Nenneh heter jag på pix :) Å jo där finns säkert bilder som skulle behövas fixas d tror ja säkert :) Men dom sen förra hösten som e tagna e jag väldigt nöjd med :) Fick ju nya kameran då innan dess så hade ja bara kassa kameror som jag inte fick till några riktigt bra bilder med men d va bra träning i allafall å jag ligger ju fortfarande under träning om man säger så ;)
Men som sagt varför måste man redigera????
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Ingen har sagt att man måste bildbehandla. Det handlar om att ge sina kunder ett foto som är så bra som det kan bli. Klarar man det utan bildbehandling så är det ju finfint!
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Men som sagt varför måste man redigera????

Måste, måste man inte men det ökar ju dina chanser att få sälja bilder om du kan redigera basicsaker på och i bilderna.

Jag redigerar sällan mina bilder, men jag har ändå lärt mig en del om hur man redigerar eftersom det ibland behövs och det ökar ju kvaliteten utseendemässigt på det färdiga resultatet på bilder där det kan behövas lite "mer" än vad man lyckades fånga när man knäppte bilden.
 

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 450
Senast: Cämz
·
L
Träning Jag äger ingen häst och är inte särskilt bra på att rida….har börjat rida på ”äldre dar” och rider bara ca en gång/veckan…. Rider mest...
Svar
14
· Visningar
1 379
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp