Oredigerade foto finns d marknad för det???

Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Enklare bildredigering är ju plättlätt så jag förstår inte varför man låter bli att lära sig om man tycker om att fotografera. Är det ren lathet? Eller är det för att du tycker att det ligger så mycket prestige i att kunna fota dig till den perfekta bilden? Klart att det är bra att lära sig att fota sig till en bra bild, men den skadar det ju verkligen inte att kunna göra enklare redigering. Det är ju väldigt tråkigt om en bild går förlorad för att man inte kan gör så simpla saker som att beskära bilden ändra konstrast etc. Om du verkligen vill satsa på fotograferandet helhjärtat så måste du nästa lära dig att redigera, i alla fall lite. En bra bild säljer ju oavsett om den är redigerade eller inte, men det är ju så mycket lättare att få till den där perfekta bilden om man bara kan redigera lite. Eftersom att det tack vare redigering är så lättare att få till en bra bild idag så behöver du också kunna redigera om du vill kunna konkurrera med dina bilder.
 
Senast ändrad:
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Nej d e inte lathet att jag inte e inne på redigering visst jag gillar inte d riktigt i heller i med ja tycker d e kluddigt. Å visst är redigerade bilder fina, inte alla men visa är. Och jag ser d som en lathet att inte kunna fota fina bilder & ta sig tiden & lära sig & fota bra utan man fuskar fram en bra bild m redigering.
Å ja i dagens läge e d en väldigt stor konkurans när d kommer till foto & tjäna pengar på d i med att i dag har alla en bra kamera å kan redigera sina bilder & där e d ju lite mer om vem som kan redigera bäst & få sålt sina foto.
Å visst d e en konst i sig att redigera d e d verkligen.
MEN sen så får väl jag tycka att man ska hellre fota bra utan att redigera,eller???
Å d dära simpla som att beskära en bild d kan ja likaså ändra kontrast osv d har jag lärt mig men ja ser ändå d lilla som fusk för m dagens systemkameror så kan man ljusa/mörka mm allt handlar ju om att lära sig inställningarna på sin kamera å ha bra objektiv.
Å jag förstår faktiskt inte varför alla tar så illa vid sig att man inte redigerar sina foto & att d ses som en lathet när man vill kunna ta bra bilder utan att redigera & att jag tycker d e en lathet att inte lära sig fota bra istället....
För alla har vi väl som sagt olika åsikter å tycker olika...
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Fast en bra redigerad bild ser man ju inte att den är redigerad. Det är ju det som är poängen. Att säga att man lära sig att fota sig till perfekta bilder är ju inte heller alltid så lätt, då måste man ju ha rätt förutsättningar också. Det är ju inte alla som har råd att köpa kameror och objektiv som kan fota optimalt. Om man kan sin kamera utan och innan man täcker upp för sin kameras brister genom att redigera bilden lite. Är man då lat? Klart att det är vettigt att lära sig att fota bra, att man redigerar sina bilder behöver ju inte utesluta att man inte kan sin kamera.

Själv ser jag både fotande och redigerandet som ett hantverk och bäst chans att lyckas har man om man lär sig både hantverken. Men man måste ju börja med att lära sig att fota bra för annars har man inget bra material att arbeta med om man vill redigera.

Men om du känner att du kan fota dig till perfekta bilder så är det ju jättebra, då förstår jag inte ens frågeställningen, för det är ju en självklarhet att bra bilder säljer oavsett redigering eller inte. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Fast en bra redigerad bild ser man ju inte att den är redigerad.

Får korrigera mig själv lite här. Det finns såklart bra redigerade bilder där man ser att bilden är redigerad, men då är det ju också i regel hela poängen. Som den här ikeatavlan:
vilshult-tavla__0099126_PE240719_S4.JPG
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Svår fråga det där, jag skulle gärna vilja säga ja. Själv tror jag att du kan komma lika långt utan all ny teknik bara du har talang för det.
För mig har fotografering alltid varit konst, att fånga ögonblick och veta om vinklar och ljus. Stå och experimentera i ett mörkerrum. I dagens samhälle ser jag inget av konsten alls längre. Däremot ser jag många svenssons med fin utrustning som inte kan ta en bild för fem öre men som i slutändan ändå kan få ett okej resultat pga att kamera och redigering har gjort hela jobbet. Nej, jag tycker inte att redigerade bilder är vackert, inte ens dem som "ska" vara bra. Jag ser det som fusk då det är en enkel teknik som gör att många riktiga och duktiga fotografer hamnar i skymundan.
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Menar du att du med blotta ögat kan avgöra att alla redigerade bilder inte är vackra? Jag talar om basic grejor som tex beskärning, kontrast ect?
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Å va skönt att höra en lika tänkande :bow::bow::bow:

Blir du fotograf har du iaf en kund!;)

Menar du att du med blotta ögat kan avgöra att alla redigerade bilder inte är vackra? Jag talar om basic grejor som tex beskärning, kontrast ect?

På vissa sätt har man alltid mixtrat med bilder. Jag har också beskärt och donat med kontraster på skoj, fast inte genom en dator. Men behöver man beskära en bild och ordna kontraster och allting annat man gör i datorn för att bilden ska se okej ut så undrar jag om bilden verkligen var så bra ifrån början då. Med dagens kameror och teknik borde man inte ens behöva de enklaste grejerna längre.
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Med dagens kameror och teknik borde man inte ens behöva de enklaste grejerna längre.
Flera gånger i tråden har just kameran pekats på, och jag är litet nyfiken på varför? Jag kan bara komma på två funktioner som är väsentliga för bildskapande som skiljer en digital systemkamera från 2011 från en analog systemkamera från 1970. Det ena är autofokus, det andra är det jämförelsevis gigantiska lagringsutrymmet som gör det möjligt att använda bracketing och sekvenstagning på en helt annan nivå än med en 36-bilders småbildsfilmrulle(eller 12-15 bilders 120-rulle). I övrigt handlar det främst om mer och mer förfinade metoder att avgöra och styra exponering. I somliga fall har man tillgång till en större exponeringslatitud, som gör det möjligt att efterbehandla (lyfta/backa exponeringen) med bättre resultat än med film, men pjattning och efterbelysning vid kopieringen sysslade man med redan för 100 år sedan. ;)

Det finns bättre objektiv idag än på exempelvis 70-talet, men det handlar om faktorer som upplösning, färgåtergivning, distorsion och ljusstyrka - ingenting som är direkt relaterat till bildskapande i traditionell mening.

Så jag vill nog hävda att det inte finns några stora och avgörande skillnader i fotograferingsteknik mellan dagens utrustning och den som är några decennier gammal, utan den skillnad i bildskapande teknik som finns ligger nästan helt på efterbearbetningsstadiet. Den som kan fånga en bra bild idag med en avancerad amatörkamera som exempelvis Canon EOS 60D kan med ett minimum av svårighet göra det med en 25 år gammal T90 också.
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Så jag vill nog hävda att det inte finns några stora och avgörande skillnader i fotograferingsteknik mellan dagens utrustning och den som är några decennier gammal, utan den skillnad i bildskapande teknik som finns ligger nästan helt på efterbearbetningsstadiet. Den som kan fånga en bra bild idag med en avancerad amatörkamera som exempelvis Canon EOS 60D kan med ett minimum av svårighet göra det med en 25 år gammal T90 också.

Jag brukar inte göra så, men nu måste jag: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

kl

Det man eftersträvar som fotograf är ju självklart att bilden ska bli så bra som möjligt utan redigering. Men en viss redigering har funnits i alla tider, förr skedde den i mörkrummet, nu har vi ett digitalt mörkrum istället.

Jag tycker att bra bildredigering är en konst i sig, för det är inte enkelt. Oftast kan man se stor skillnad på om en fotograf verkligen har lagt ner tid och redigerat snyggt, mot att en mer okunnig fotograf bara har lagt på ett filter tex.

Det är lättare att fota idag än det var för 20 år sedan, men det är inte lättare att ta en BRA bild. För har man ingen talang o känsla, spelar det ju ingen roll om kameran kan autofokusera. Och vill man lära sig ta riktigt snygga bilder måste man lära sig de manuella inställningarna ändå.
Jag pluggar foto & digital bildbehandling och jobbar som hobbyfotograf och möter ständigt människor som frågar varför deras bilder inte blir lika bra, trots att de har köpt en systemkamera.

Svaret är enkelt: Bara för att man har en systemkamera och en massa autoinställningar blir det inte snygga bilder. Det är så mycket mer som krävs, du måste lära dig din kamera, hur olika objektiv fungerar och att ha en känsla för fotografering skadar förstås inte heller.

Sedan fotar de flesta fotografer idag i RAW-format för att ha ett bättre utgångsläge för redigering, och alla RAW-bilder kräver oftast en liten uppfräschning vad gäller kontrast ock skärpa.
En Jpeg bild redigeras och komprimeras automatiskt i kameran och behöver ingen redigering, men resultatet blir oftast inte lika bra.

Ett tips är alltså att du lär dig bildredigera om du vill arbeta som fotograf, det är lika viktigt som det var att lära sig mörkerrumteknik förr.
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Ett tips är alltså att du lär dig bildredigera om du vill arbeta som fotograf, det är lika viktigt som det var att lära sig mörkerrumteknik förr.
...fast "förr" förlitade sig en riktigt duktig fotograf ofta på en riktigt duktig kopist för att göra tillgänglig verklighet av bilderna. Idag förväntas en riktigt duktig fotograf dessutom vara riktigt duktig photoshopartist, vilket dessutom innefattar åtminstone mellangod nivå av allmän datorkunskap. Mot den bakgrunden skulle man kunna argumentera för att det snarare blivit mer tekniskt krävande att vara fotografisk bildskapare idag än för 30-40 sedan. ;)

(Det var bara ett stickspår, i övrigt håller jag med om det mesta du skrev.)
 
Sv: Oredigerade foto finns d marknad för det???

Det håller jag absolut med om! Som lärarna på mina kurser säger, ska du bli fotograf idag måste du även läsa bildredigering för det ingår liksom i yrket.. :)
 

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 450
Senast: Cämz
·
L
Träning Jag äger ingen häst och är inte särskilt bra på att rida….har börjat rida på ”äldre dar” och rider bara ca en gång/veckan…. Rider mest...
Svar
14
· Visningar
1 379
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp