Ordo Equester Venus

Disabubblan

Trådstartare
Nu är jag på jakt efter ny dressyrsadel då min häst breddat sig ur sin.
Har en Crown nu som legat jättebra den här tiden. Han har även emellanåt med jämna mellanrum gått med en Prestige Venus (annan ryttare då) som visserligen glappat lite bak men som han trivts jättebra i. Jag tycker hellre att sadeln ska glappa lite än ligga helt emot och riskera tryck bak.
Hästen är väldigt känslig för sadlar som inte ligger bra och framförallt mot sadlar som blir lite för raka och visar det direkt med att få ont i ryggmusklerna etc.

Har suttit och kikat en del på Ordo Equester Venus, tycker den verkar påminna om Prestige Venus, har jag rätt eller fel? Vill få lite mer kött på benen innan jag beställer hem en sån här för provridning..
Hur bred är kanalen på Ordo Equester?
Är lädret bra? Bra grepp?
Är det stora knästöd? (ser så ut på bilderna tycker jag).

Sv: Ordo Equester Venus

Har suttit och kikat en del på Ordo Equester Venus, tycker den verkar påminna om Prestige Venus, har jag rätt eller fel? Vill få lite mer kött på benen innan jag beställer hem en sån här för provridning..
Hur bred är kanalen på Ordo Equester?
Är lädret bra? Bra grepp?
Är det stora knästöd? (ser så ut på bilderna tycker jag).

jag vet inte hur lik prestige Venus den är, men jag kan ju dela med mig av min erfarenhet av sadeln. Jag har haft min i ett år.

Kanalen är bred nog, något bredare fram än bak.

Min är i kalvskinn, när den kom var den snustorr och efter att jag smushlat på rejält med Bates leather cream i omgångar har den nu suveränt grepp. Bästa jag någonsin känt. Rider med läderskoning på brallerna och jag är mer än nöjd med den.

Knästöden kan nog se stora ut, men de är mjuka och man "sjunker in" bra i dom så de känns faktiskt inte så stora som dom ser ut. Någon har uttryckt att själva sadeln är något hård, men det känner inte jag. Jag har väl blivit härdad :D

Den har en smal midja, gillar jag, men kan tänka mig att prova en sadel som är ännu smalare.

Jag tror inte sadeln funkar till hög manke. Min häst har normal manke och den är i gränsfall, får in ett finger bara. Men den har luft genom hela kanalen och trycker inte, blir aldrig något på chabraket.

Gissar att den räknas som rak. Nu på sista tiden har jag märkt att den tenderar att glappa lite bak i travtempon när ryggen arbetar mer, "dom" säger ju att det är okej, men jag funderar på att börja prova sadlar igen/värma om bommen/ullstoppa för att se om det kan finnas bättre alternativ. Har en känsla av att den kanske blivit lite vid, Han har ju bantat ner sig en del och jag gissar det kan vara det.

Jag har lite bekymmer med sadelgjordsläget långt fram och denna sadeln funkar. Har annars svårt att hitta sadlar just för att de gärna glider fram o hämmar bogen.

Bossorna är i silikon och monoflapp, bra nära känsla tycker jag som är lite kräsen just där. Det gick att få den stoppad i ull, men jag kände att jag ville prova silikon.

Jag tycker att du skall testa! Den är ju hyfsat billig med tanke på vad man får tycker jag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 706
Senast: Oknytt
·
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 155
Senast: Aquakatt
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 519
Senast: super
·
Utrustning Min Prestige Leonardo är för uppbyggd bak och för smal i kanalen för hästen vi lagt den på, så jag spånar på möjliga "efterträdare"...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring