Oj, eh, hur mycket tid har du?
Nej men, till exempel:
* Man diskar inte efter sig och torkar inte av diskbänken och hon
* Lämnar skräp (fodersäckar, silageplast osv) här och där, separat plats för detta finns
* Sopar inte efter sig
* Förvarar sina egna saker på krokar och hängare avsedda för t.ex. blöta schabrak och täcken
* Mockar inte ridbana och gårdsplan om hästen bajsat där
* Säger inte till eller lagar om något går sönder
Jag kan fortsätta huuur länge som helst, men det där är väl en del av det iallafall
Jag har all tid i världen! Älskar sånt här!
Psykologi och förvaringsplanering kombinerat!
Man måste ju dra en gräns för hur mycket man skall behöva anpassa sitt stall efter rent ut sagt nonchalanta personer. Jag hade inte tolererat nonchalans om jag haft eget stall, alla kan glömma något ibland men det skall under inga omständigheter finnas ett mönster i beteendet.
Okej, jag vet inte hur stort stall du har men jag spånar fritt:
Diskproblemet är ju svårt att lösa sedan länge.. kolla arbetsplatserna liksom.
Vad tror du om personliga muggar?
Det är ju tråkigt att heta Anna om Anna-muggen alltid råkar stå framme odiskad. Eller så förbjuder man muggar, så att folk får köpa egna pappmuggar.
(Ps! Om det står odiskade muggar framme antar jag att det finns en tom yta att ställa dem på?
) Tomma ytor = slarverns paradis.
Lämnas säckarna i stallgången? I foderladan? Slarvern kommer inte att gå en omväg för att slänga skräp på anvisad plats om den platsen är för långt bort. Fler soptunnor eller närmare sop-station kan funka hur bra som helst. Märker du att plasten ofta ligger på typ samma ställe så ställ en soptunna där.
Byt ut krokarna och ha bara täckeshängare. Ha dessa på en separat plats för torkning. Alltså en plats där man inte har "andra" ärenden eller annan utrustning.
Vad är det som hänger där som inte skall hänga där? Vardagsutrustning? Vardagsutrustning skall ju hänga i sadelkammaren, så då får du fundera på varför personen hänger sina grejer där istället för i sadelkammaren - platsbrist? för långt att gå till sadelkammaren? (dvs att torkställningen är för nära) Är det extra utrustning som hänger där, som inte används lika ofta? Då får du fundera på varför det inte ligger på den platsen som är avsedd för "långtidsförvaring" av täcken etc.
Att inte mocka efter sig på ridbanan, att inte sopa efter sig i stallgången och att inte meddela när man upptäcker att något är trasigt är
inte ok.
Där hade jag tydligt satt ned foten, eftersom det handlar om vanligt hyfs (jag tycker ju att allt vi skrivit om handlar om det, men alla är vi olika...) och respekt mot hyresvärden.
Jag hade gått bananas på någon som vid upprepade tillfällen inte mockat eller sopat, eller typ torv-plast i stallgången eller inte diskat. Då hade man fått hitta ett annat stall att stå i, eftersom jag visat uppstallningsavtalet som hyresgästen signerat, där det framgår att man sopar och mockar efter sig och förvarar sina saker på avsedd plats. Allt annat är en kontraktöverskridelse, helt enkelt.