Optimala foderrutiner?

MiniLi

Trådstartare
Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta?

Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per dag, iaf tre gånger istället för två. Mitt problem är att jag jobbar kontorstider. Ganska många dagar jobbar jag eller sambo hemma så då kan man fodra mitt på dagen ändå, men det funkar inte alla dagar.

Är osäker på hur bra det är att införa matrutiner som inte kommer kunna hållas varje dag?
Det är lunchportionen som får lite flytande serveringstid, får ju ge den så snart jag kommer från jobbet vissa dagar.

Hade ni kört på fler portioner ändå eller skulle ni hellre haft färre på mer fasta tider?

Kan tyvärr inte ha torrfoder framme. Hon har alltid haft fri tillgång till torrfoder som komplement men det har blivit så tydligt att hon kräks när hon äter torrfoder så jag har fått ta bort det. Hon tycker inte det är på topp så hon väntar tills hon är superhungrig, äter för fort och kräkningen är ett faktum..

När vi hade katt på diet gav vi 3-4 ggr per dag beroende på om vi jobbade hemifrån eller inte. De dagar ingen jobbade hemma var frukosten lite större, och så ett mål så fort den första kom hem. Sista målet var en nattmacka innan vi lade oss. Ickedietkatten som fortfarande är i livet lärde sig att uppskatta nattmackan och säger till att hon ska ha - även om det numera finns mat i skålen hela tiden.

När vi hade katt på diet gav vi 3-4 ggr per dag beroende på om vi jobbade hemifrån eller inte. De dagar ingen jobbade hemma var frukosten lite större, och så ett mål så fort den första kom hem. Sista målet var en nattmacka innan vi lade oss. Ickedietkatten som fortfarande är i livet lärde sig att uppskatta nattmackan och säger till att hon ska ha - även om det numera finns mat i skålen hela tiden.
Upplevde ni att det var ett problem att det varierade med rutinerna?

Min katt äter oftast inte när hon är ensam hemma så det som är kvar av frukosten när jag går till jobbet ligger troligen kvar även när jag kommer hem.. Hon får därför dagens minsta mål till frukost och mer kvällstid då hon brukar ha större aptit😊

Våra får morgon + kväll, inte långa stunder skålarna är helt tomma. Någon timme eller två.

Vissa dagar äter de betydligt mer och då kan de få lite extra precis när vi kommer hem och sen innan vi lägger oss.

Den ena katten kan inte gå utan mat för länge utan att spy sen när han äter så viktigt för han att det finns mat nästan hela tiden. :)

Megara får när jag går hemifrån, när jag kommer hem och vid tio, elva. Tyvärr har hon inte lärt sig skillnad på helg och vardag :meh:. Och när jag är hemma så tappar hon tidsuppfattning och tror att det är mat ett antal timmar innan det serveras. Matrester eller mänsklig närvaro är inte ett problem här hemma 😼

Jag har en automat som delar ut torrfoder med jämna mellanrum. Inte lyckats programmera den som jag vill ha det än, men den ger tio portioner mellan 06:00 och 24:00.
Utöver det ger jag blötmat på morgonen när jag vaknar och vid lunch.

Jag har en automat som delar ut torrfoder med jämna mellanrum. Inte lyckats programmera den som jag vill ha det än, men den ger tio portioner mellan 06:00 och 24:00.
Utöver det ger jag blötmat på morgonen när jag vaknar och vid lunch.
Önskar att automat hade varit ett alternativ här, men svårt med mush🤪

Upplevde ni att det var ett problem att det varierade med rutinerna?

Min katt äter oftast inte när hon är ensam hemma så det som är kvar av frukosten när jag går till jobbet ligger troligen kvar även när jag kommer hem.. Hon får därför dagens minsta mål till frukost och mer kvällstid då hon brukar ha större aptit😊
Nej, inte alls. Jag tror "morgon" och "dags att gå att lägga sig" var de enda tidpunkter katterna kände igen, i övrigt var de nöjda när de fick mat oavsett. Med tre katter varav en på diet fick vi ju ge så små portioner att inget blev kvar (och de andra två fick lite extra när dietkatten var ute, det lärde de sig snabbt :D )

Nej, inte alls. Jag tror "morgon" och "dags att gå att lägga sig" var de enda tidpunkter katterna kände igen, i övrigt var de nöjda när de fick mat oavsett. Med tre katter varav en på diet fick vi ju ge så små portioner att inget blev kvar (och de andra två fick lite extra när dietkatten var ute, det lärde de sig snabbt :D )
Låter ju lovande!

Jag har testat i två dagar att dela upp hennes portion på tre mål istället för två, men hon har varit helt odräglig på nätterna/extremt tidig morgon. Kanske slump men undrar om hon kanske kände sig mindre mätt av mindre portioner, även om det var samma totalt över dagen?

Ska iaf testa tre mål per dag men öka matmängden lite, får se om det hjälper.

Mina katter får mat 3 ggr/dag. Det är inte fasta tider då jag kan jobba både dag och kväll men det funkar bra. Rutinen är mat när jag kliver upp, när jag kommer hem och när jag går och lägger mig.

Jag ger 4-5 måltider, mest pga vana sen jag hade en katt med känslig mage som kunde kräkas om han gått för länge utan mat. Kanske borde dra ner det till 3 egentligen, för att göra det tydligare för dem att det inte alltid kommer mat när matte går till köket. :rofl:

Jag ger 4-5 måltider, mest pga vana sen jag hade en katt med känslig mage som kunde kräkas om han gått för länge utan mat. Kanske borde dra ner det till 3 egentligen, för att göra det tydligare för dem att det inte alltid kommer mat när matte går till köket. :rofl:
Varför ska du dra ned? En katt är ju gjord för att äta lite och ofta. Så det låter ju jättebra att du ger fler mindre mål.

jag har haft två olika automater, och båda har kylklampar i botten så man kan använda dem till blötmat. Tror de flesta automater har det.
Jag inser att jag har väldigt dålig koll. När jag tänker foderautomat så tänker jag på sån med en större behållare som släpper fram viss mängd torrfoderkulor i taget. Typ som en sån där gammaldags godisautomat som hade tuggummikulor i sig🤪

Varför ska du dra ned? En katt är ju gjord för att äta lite och ofta. Så det låter ju jättebra att du ger fler mindre mål.

Räknade nu, och det är 5-6 portioner blötmat och 1-2 torrfoder. :D Tänkte eventuellt dra ner blötmaten till 4 istället (=en halv påse per portion) eftersom jag upplever dem som lite matfixerade och funderar på om det skulle vara bättre med lite större portioner. :confused:

De är i perfekt hull just nu, men skulle gladeligen äta betydligt mer. Det är iofs ett rätt kaloritätt torrfoder, men de får små mängder av det och jag upplever att pälsen blir sämre på "lågkalorifoder" så jag vill inte byta.

Mina äter bara blötmat. Dom får mat 3ggr per dag utom 1 dag på en 14 dagars period, då får dom mat 2 ggr per dag. Jag ger egentligen inte mat någon gång samma tid utan det beror på jobb men oftast är det lunchen som varierar mest. Tycker det fungerar bra. Mina verkar mest glada att få mat.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 599
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 494
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 706
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar