Öppna vid hand o ridning

M

marer

Har en stor valack, 3,5 år. Har hittills ridit "tävlingsdressyr", vilket innebär att han är riden sedan i våras. Nu har vill jag prova att utbilda honom enligt AR o har börja introducera öppna, både vid hand o även provat lite uppsuttet ett par steg o endast lite böjd.
Han är väldigt duktig i höger öppna, men i vänster öppna vill han hela tiden gå in på en volt (innerskänkeln hjälper inte för att hålla honom på spåret). Han orkar inte sätta under sig innerbak tillräckligt.

Hur skulle ni gå tillväga, finns det ngn idé om hur vi kan komma vidare? Det fungerar bra att be honom att tex göra volten större för innerskänkel. Kanske ska vi jobba vidare med detta, vad tror ni?
 
Sv: Öppna vid hand o ridning

Frågorna jag hade tittat på först är:

* Sitter du rätt
* Sitter på du på samma sätt som i höger varv (fast för vänster varv)
* Ger du samma hjälper
* Blir det för mycket tvärning, för lite tvärning, för mycket böjning, för lite ställning, ställning utåt o.s.v.
* Inverkar din innerskänkel i rätt tillfälle
* Är han sned, ojämn, stel
* Är vänsterbak hans svaga eller starka bakben när det gäller att bära resp. skjuta på

Även om man upplever det som att han inte orkar bära på innerbak kan orsakerna vara många till varför. Ofta är det ryttaren som genom sin sits blockerar innerbak så hästen inte kan ta fram den.

För att ta ett exempel. En av mina hästar är av sig själv bäst i vänster varv, men med mig på ryggen är höger varv bäst. Jag trodde länge att höger var hennes bästa varv, eller hur man ska uttrycka det. För att få henne bättre i vänster varv måste jag alltså arbeta med mig själv, inte med henne (för att jämna ut varven/sidorna).
 
Sv: Öppna vid hand o ridning

Det låter som om du är sned som alla andra ;) - dvs lägger din vikt något mer på vänster benet. Då blir det som du beskriver. Prova att flytta tyngdpunkten något genom att trampa ner i ytterstigbygel i öppnan. Inner skänkel avslappnad "mot" hästen.

Bara en tanke, ridproblem går sällan lösa genom internethjälp, men man kan få en aha.
 
Sv: Öppna vid hand o ridning

Han har dock samma problem när jag ber honom göra öppna vid handen som när jag rider.

Har bett min tränare (föredetta) att kolla min sits extra noga, då jag anser att detta är ytterst viktigt, o hon har inte haft något att anmärka på. Har även videofilmat mig själv vid ridning just för att kunna göra en egen bedömmning av min ridning (dock inte när jag gör öppna).

Problemet är att han inte änns vill göra övningen ett par steg, då skulle jag vara nöjd. Utan så fort jag ställer honom så viker han in mot mitten av banan.

Han har haft svårare i vänster varv hela tiden med allt, men det har ändå gått att utföra allt, tex galoppfattningar och nu har han stärkt sig förhållandevis mkt. Men just öppna har han väldigt svårt för, därför undrar jag om det finns ngt sätt att "gå runt problemet" genom att göra ngn annan övning som oxå stärker innerbak.
 
Sv: Öppna vid hand o ridning

Om han så tydligt vill göra den övningen oavsett om du är på marken eller på ryggen så skulle jag misstänka kroppsliga problem hos hästen som grundar sig i mer än styrka/smidighet.

Hur rör han sig i hagen? Lägger han vikt på det bakbenet när han rör sig fritt? Eller går han alltidmed höften vinklat framåt åt andra hållet?

I mina öron låter det som något som behöver kollas upp (ev. snedhet).
 
Sv: Öppna vid hand o ridning

Om han så tydligt vill göra den övningen oavsett om du är på marken eller på ryggen så skulle jag misstänka kroppsliga problem hos hästen som grundar sig i mer än styrka/smidighet.

Hur rör han sig i hagen? Lägger han vikt på det bakbenet när han rör sig fritt? Eller går han alltidmed höften vinklat framåt åt andra hållet?

I mina öron låter det som något som behöver kollas upp (ev. snedhet).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Nu vill jag höra era erfarenheter av problem på böjt spår. Bakgrund: mitt 17-åriga arabsto som sedan januari har varit ibland lite...
Svar
8
· Visningar
1 082
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 359
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp