Öppna / Sluta -Förvirrad

Jofta

Trådstartare
Jag har ridit öppnor och slutor i X antal år. Har jag alltid gjort fel? :o :confused:

När jag ska göra en öppna till vänster, förutom vikthjälperna då, leder jag men vänster tygel,
tar tillbaka innerskänkel ( vänster skänkel ) och fram ytterskänkeln en bit, samt håller emot med ytertygeln.
Ska man göra tvärtom med skänklarna? :confused:

I en sluta tar jag bak ytterskänkeln, leder med innerhand samt håller emot med yttertygeln. Är det rätt?

En mycket förvirrad Jofta :confused:

Sv: Öppna / Sluta -Förvirrad

Har du kollat om svaret inte redan finns i någon äldre tråd? För det finns X antal öppna/sluta trådar.

Om du tänker att öppna ska vara som om du "öppnar" en volt, så ska skänkelhjälperna ligga som du har dem när du rider på volt, dvs du har hästen formad runt inner skänkel och ytterskänkel något lite tillbaka. Men hjälperna ska vara små och marginella precis som med allt annat.

Jag vet precis hur det är!jag tränar oxå öppner och sluter:p men dom börjar bli ganska bra nu!Men det är så svårt att hålla reda på allt:cool:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Cattis_E
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 205
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka