Öppna sår??

A

Anja586

vad för medel kan man använda på ett öppet sår så att det inte blir infekterat och så att det slutar blöda??? tacksam för svar

Sv: Öppna sår??

Jag tvättar rent med tvål och vatten eller grönsåpa.
I regel slutar det och blöda med ett lätt bandage om det nu inte är en artärblödning.

Håller med. Håll rent med tvål och vatten. Jag brukar ge såret en dusch av jodopax också som sista finish, jag tycker det funkar bra.

hej använd tvål och vatten och massage med svamp,och skölj rent med spolande vatten,duchande,torka badda med handduk,inte bomull,
och tryck förband,och joddopax utspädd,
eller natrium klorid 0,9% lösning kan du använda. luft torka helst om det är möjligt och ring din veterinär omedelbart vid skada och blödning.det kan vara akut blödning...och kräver medeciner.
som bara veterinären kan ge,eller din vårdcentral.fråga även apoteket!.
stoppa blödning med tryck förband och ring din veterinär. :banana: :bump: :love:

Tryckförband på ett litet sår? Massera ett sår? Ring vet omedelbart vid blödning? Vårdcentralen kan ge medeciner till hästar?

För guds skull sluta nu Piamar! Du skriver en massa goja överallt som inte stämmer. Dina råd är både korkade och ibland direkt farliga.

själv tycker jag att jodopax är bra! det brukar alltid gå att använda..
och sår läks ofta bättre om d luftas men om det blöder regält så kan man ju lägga på en linda ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka