öppna och sluta

placebo

Trådstartare
hej! jag undrar om någon skulle vilja förklara öppna och sluta för mig? hur ryttaren ska göra och hur hästen ska gå.
skulle vara jätte tacksam för jag har aldrig riktigt fått det förklarat för mig. kanske en dum fråga som alla egentligen borde kunna men men tänkte höra om någon här kunde svara :)

Sv: öppna och sluta

Jag ska försöka förklara det så enkelt som möjligt!

Öppna är när du rider som om du skulle rida in i/öppna en volt. Du rider på tre spår med hästen böjd i bålen.
Hästen trampar in med inner bak under sin tyngdpunkt och tar därmed med vikt med det bakbenet och gör det då starkare.

Sluta är när du rider som om du ska rida ur/avsluta en volt. Du rider på tre spår med hästen böjd i bålen.
Hästen trampar in med ytter bak under sin tyngdpunkt och tar därmed vikt med det bakbenet och gör det starkare.

De båda rörelserna är samlande.

Lägger till.
-På långsidan rider man öppna med tänket: bogen in. I vänster varv är hästen böjd åt vänster och går med framdelen innanför spåret. Hästen är böjd från rörelseriktningen.
-Sluta på långsidan i vänster varv: Hästen är böjd åt vänster men nu ska bakdelen gå innanför spåret. Hästen är här istället böjd i rörelseriktningen.
-Det inre vers. det yttre bakbenen är bärande.

Ta lektion och be tränaren att ni ska träna på öppna och sluta. För att lära sig ordentligt måste man få in känslan i hjälpgivningen och hur rörelsen känns. :)

Tack så mycket för jätte bra svar!
tror jag förstår nu men jag ska självklart ta hjälp av tränare, ville bara veta lite innan.

Tack!:)

Jag kan ju ge ett försök med hur hästen ska gå iaf.

I öppna ska hästen vara ställd från rörelseriktingen och gå på tre spår. (ska se ut som man påbörjar en volt)

I sluta ska hästen gå ställt mot rörelseriktningen och gå på fyra spår. (ser ut som man slutar efter en volt)

Jag kan ju ge ett försök med hur hästen ska gå iaf.

I öppna ska hästen vara ställd från rörelseriktingen och gå på tre spår. (ska se ut som man påbörjar en volt)

I sluta ska hästen gå ställt mot rörelseriktningen och gå på fyra spår. (ser ut som man slutar efter en volt)

En sluta kan också vara på tre spår precis some en öppna kan vara på fyra spår. Fyra spår i öppna och sluta är en högre svårighetsgrad. Börja med svag bjning och jobba till en större böjning och tvärning i takt med att hästen blir stark.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka