Öppna och sluta..?

F

fejema

Kan någon på ett lättfattlig sätt beskriva det här med "öppna" och "sluta" för mej,det ska ju vara lösgörande för hästen...är det något man bara gör när man rider eller kan man göra dessa övningar när man tömkör...när ska man göra övningarna..? typ i början på passet eller i slutet eller variera under ridning/ tömkörning, tacksam för svar
Mvh
från fröken nyfiken !

Sv: Öppna och sluta..?

Jag skulle inte säga att det främst är lösgörande rörelser utan samlande. Poängen är ju att ett av bakbenen tvingas kliva längre in under kroppen och bära mer vikt. Det är jobbigt för hästen och bör inte göras förrän den klarar att bära sig på både rakt och böjt spår. I en grov förenkling kan man säga att i öppna går bakkroppen "rakt fram" medan framdelen går i skänkelvikning, innanför spåret. Förutsättningen är att hästen är böjd i bålen, dock inte i halsen, endast ställd. I och med att hästen är böjd i magpartiet så kommer det inre bakbenet att trampa längre in under kroppen på hästen. I sluta går hästens framdel på spåret, rakt fram medan bakdelen går innanför spåret i skänkelvikning. Det gör att det yttre bakbenet får längre väg in under kroppen. Var det förståeligt?

Det går utmärkt att göra såväl under ridning som vid tömkörning eller arbete vid hand. Kanske till och med att föredra att börja utan ryttare. Se till att hästen är uppvärmd och lösgjord innan du börjar. Ställ inte för höga krav i början. Se till att få kvalitet i "intrampet" och överdriv inte böjningen. Hästen skall gå på tre spår, inte fyra eller fem.

Du kanske skall be en tränare om hjälp om varken du eller hästen provat på detta tidigare.

Det finns olika varianter av öppna och sluta skulle jag vilja påstå. Egentligen är tanken att de ska ge samma resultat..

Hästen har 4 "bakben" som ska bli jämnstarka eftersom hästen normalt sett går ojämnt, de är av naturen ojämna precis som vi människor är höger/vänsterhänta. Öppna tränar en del av innerbaks muskulatur, sluta tränar den andra delen av ytterbaks muskulatur, så kan man göra rörelserna lika bra i bägge varven tränar man alltså alla 4 bakbenen.

Hästen ska gå böjd. I öppna ska framdelen gå innanför spåret så innerbak kliver under tyngdpunkten. I slutan ska bakdelen gå innanför spåret för att ytterbak ska träda under tyngdpunkten.
Nyckelordet är böjningen, att hästen ska korta sin innersida men länga sin yttersida ordentligt och gå jämnt med alla ben så den inte fuskar med spårningen eller vad det kallas i det här fallet. Ju mer böjning, desto kraftigare öppna/sluta kan man göra, har man för lite böjning i hästen blir det mer än dålig skänkelvikning och all effekt går förlorad.

Öppna är en sidvärtsrörelse och rids med hästen ställd inåt runt innerskänkeln, hästen skall gå på tre spår i öppnan. Dvs om du rider längs en långsida och någon tittar på hästen rakt framifrån så går ytter bak på ett spår, medans inner bak och ytter fram går på samma spår och inner fram går på ett spår. Det är bra att ha tillgång till spegel så att man kan se att hästen spårar om man inte har en tränare som kan korrigera från marken i början. Man kan rida öppnan med olika tvärning, i början kan det räcka att rida hästen innåtställd längs långsidan, när hästen accepterar det kan man glida över på inner sittben och förstärka innerskänkeln och flytta med en låg grad av tvärning. Det är viktigt att ha vikten på inner sittben och att titta i rörelseriktningen, samt att hålla hästen kvar på spåret med hjälp av stöd på yttertygel. Tappar hästen bjudningen drivs den framåt med sätet och/eller ytterskänkel.Öppnan är en mycket bra samlande och lösgörande övning. Väldigt bra för att få hästen lös i stela bogar tex.

Sluta är också en sidvärtsrörelse och rids på två spår, det är lättast att börja på en långsida och öva. I sluta flyttar man ut framdelen på spåret och bakdelen går något innanför. Hästen är även här ställd runt inner skänkel, öronen skall peka rakt mot kortsidan så är hästen lagom ställd. För att hålla ställningen tar du halvhalter på yttertygel och förstärker ytterskänkel något. Drivningen sker genom sätet. Även här bör du sitta på inner sittben och ha blicken i rörelseriktningen, samt en spegel eller ögon från marken behövs för att veta att hästen spårar.

Det är det där jag menar med att det finns olika "öppna" för som du beskriver skulle inte jag göra.

"samt att hålla hästen kvar på spåret med hjälp av stöd på yttertygeln"
Som jag fått lära mej så är det yttertygeln som flyttar in hästen från spåret, men håller den på att falla in för mycket bromsar man och lägger till innerskänkel.

Och ang. sittbenet så är det ju lättare att börja en sluta ur att hästen redan är böjd, t ex efter en volt, och då sitter man redan på inre sittbenet.
Ang att man ska börja med en låg grad av tvärning är mest för att man ska vara säker på att hästen är tillräckligt böjd för uppgiften så den inte kliver förbi tyngdpunkten. Man kan lika gärna rida öppna på fyra spår, antingen då med lite böjning och tvärning eller mycket böjning och tvärning.

Och ang spegel eller ögon från marken så räcker det till 95% med ens egen känsla, för går hästen rätt i en öppna/sluta kommer den höja sej (samla upp sej och höja ryggen). Jag känner jättetydligt om öppnan/slutan blir bra eller inte eftersom det blir MYCKET stor skillnad på hästen. Så mitt råd är - strunt i en massa tekniska detaljer och gå på känslan. Både vad gäller hjälper och utseende på rörelsen.
Det är där olikheterna kommer in, vill man rida öppna/sluta som en tävlingsrörelse istället för stärkande övning så visst kan man göra det.

Ja det är enklare att rida både sluta och öppna ur volt, men det är ju inte meningen att man skall göra det...Det är ett sätt att fuska lite. Innerskänkeln är både mothållande och sidförande och halvhalter på yttern är svåra att klara sig utan om hästen aldrig gjort övningen innan. Jag håller inte med om det där med att det räcker med känslan, alla sidvärtsrörelser är samlande och hästen jobbar mer med ryggen om dem utförs på rätt sätt. Men hur vet du att du inte rider en dålig skänkelvikning istället för öppna om du inte har koll på att hästen spårar rätt? Dessutom finns det inga ryttare som har hittat rätt känsla i öppnan innan de ridit ett antal öppnor. Jag rider mina rörelser för att stärka hästen OCH för att visa dem på tävling!!

Senast ändrad av en moderator:

Vad menar du med "spårar rätt"? För mej betyder det att den är jämnt böjd dvs inte trycker in eller ut bogen t ex. Och det ser jag bra mycket lättare genom att titta ner på bogarna eller allra helst känna av hur hästen går snarare än att titta i spegel eller be någon säga till.
Det är MYCKET stor skillnad mellan en dålig skänkelvikning och en öppna. Är hästen böjd är det en öppna, är den inte det blir det en skänkelvikning. Där kommer känslan in - att man ska kunna känna om hästen är jämnt böjd. Och känna hur höfterna är placerade så de inte sneddar istället för att vara rakt fram i rörelseriktningen.

Om man ska träna upp känslan är det bättre att först se hur det ska gå till t ex när någon annan rider öppna/sluta, sedan rida en häst som kan det och där använda sej av känslan (kanske med hjälp i början om man aldrig lyckas få till någon öppna) och när man väl gjort en bra öppna kommer man känna det på hästen och sedan sträva efter det. Det svåra i början är egentligen inte att känna när det är bra, utan HUR man ska rätta till det som blir fel. Om man ska krama i tygeln, positionera sej annorlunda, lägga till mer skänkel osv för oftast behövs det inte mycket om man hittar rätt sak att rätta till.

Vad jag menar med att spåra rätt kan du läsa i mitt första inlägg på den här tråden. Dvs öppna rids på tre spår, sluta på två och skänkelvikning på fyra spår. Om man skall lära någon att utföra dessa rörelser är det nog rätt svårt för den personen att följa oklara instruktiuoner och lita på att hon besitter "rätt känsla". Det finns en klar definition vad en tex öppna är, det skiljer inget alls mellan tävling och träning, eller om man utför den bara för att stärka hästen. Däremot kan man variera tvärningen i öppnan, i högre klasser krävs mer tvärning och högre grad av samling. Sedan kan man ju utföra en öppna i trav på olika linjer på ridbanan, men principen är alltid den samma. Det finns alltså inte olika typer av öppna utan skall man rida en öppna i trav mellan två bokstäver vet alla vad som menas med det.

Ok om vi säger så här= vissa lär sej genom att fokusera på en känsla, andra på teknik. Jag föredrar det förstnämnda.
Antal spår tycker jag absolut inte spelar någon roll eftersom man gärna kan ta 4 spår från början = mycket lite böjning och tvärning. Däremot kan man ju undvika för mycket tvärning.

JO öppna kan skilja en del mellan träning och tävling. På tävling ska det se bra ut och man får gärna överdriva liite för att det ska synas tydligt vad man gör. Vid träning bör man fokusera på resultatet av övningen snarare än perfektionen. Känner man att hästen arbetar jämnt, höjer ryggen iaf bitvis när den tar i ordentligt, är avslappnad osv så får man ut något av övningen oavsett om det ser snyggt ut tävlingsmässigt. Det är där känslan kommer in. Man känner hur hästen arbetar.

Det finns som jag ser det 2 typer av öppna: en öppna som tekniskt sett utförs rätt = 3 spår, hästen eftergiven och urholkad osv.
Sen så finns det "barockversionen" dvs hur det var tänkt från början. Där ska man fokusera på böjningen och avslappningen (det är sällan man ser mycket böjning på dressyrhästar) och kan gärna öka till 4 spår när hästen är redo för det eftersom det blir ännu mer samlande. Men då får man inte ha för kort yttertygel eftersom hästen ska böja ordentligt ända från baken till nacken. Avslappnad (det är viss skillnad på avslappning och avslappning - inom dressyr vill man ofta inte ha total avslappning- hästen ska vara på G med mycket utstrålning och gång)

Fast om hästen går på fyra spår och ställd, kan man ju säga att den går "tygelvikning", dvs förböjd skänkelvikning, vilket är ett vanligt misstag nybörjare gör. Det är inte öppna.

Så länge hästen är tillräckligt böjd i förhållande till tvärningen blir det aldrig en skänkelvikning. Om man bara flyttar in framdelen lite behöver man alltså inte lika mycket böjning som om man flyttar in den rejält.
Men då gäller det först att ryttaren kan holka ur hästen ordentligt och rida den böjd.
I själva verket är det oftast bättre träning till en början att rida med lite tvärning eftersom hästen då inte lika lätt "faller in" med bogen eller fuskar på annat sätt. Det är först när hästen redan är ganska stark som man har nytta av mer tvärning.

Håller med Summer Sun, på detta sätt har jag också lärt mig rida skolor.
Den viktigaste hjälpen i en öppna är ytter skänkel. Sedan ska man nog, om man ska vara petig, inte prata om "tvärning" när det gäller skolor. Tvärar gör hästen i skänkelvikning där både bak -och framben trampar förbi varandra (korsar varandra). I skolorna kan man säga att hästen är "vinklad" och böjd, bakbenen ska inte korsas. Det är tillåtet med NÄSTAN 4 spår om skolan utförs på ett bra sätt.
När skolor lärs in kan det kanske vara lättare att fuska lite och börja från ett voltspår. Man får ställning och böjning gratis då.

Hästen ska tvära med sina framben.

VAD gör man med ytterskänkeln?? Det är en av få hjälper jag aldrig hört när det gäller öppna..
De hjälper jag fått lära mej (av olika tränare) är att ytterhanden för in framdelen innanför spåret (genom tryck på halsen av yttertygeln) sedan håller innerskänkel och inre sittbenet hästen böjd och inte för långt in med framdelen, och innertygeln sätter ramen och hjälper till att förstärka innerskänkeln.

"Det är tillåtet med..."
Om man ser öppnan som en tävlingsrörelse, så visst. Då kan man utgå från vad som är tillåtet. Ser man det som en träningsmetod får man gå utefter när hästen jobbar bäst. Från början troligen på 4 spår med lite böjning och inte så mycket undersättning, framdelen bara lite innanför spåret, sedan 3 spår när hästen är lite starkare, och sedan 4 spår om man kan få tillräckligt bra böjning i hästen för att inte kliva förbi tyngdpunkten.

Att du anser att summer san´s metod är "bättre" eller mer "sann" ser jag som ett ytterligare tecken på att skolor kan utföras med olika prioriteringar och för olika hjälper.

Ytterskänkel är framåtdrivande och ramar in hästen. I barockridningen är det vanligt att använda ledande tygel tag på ett för oss andra ryttare bakvänt sätt. När ni tar ledande tygeltag för "ni" handen mot eller över mankammen, medans "vi" tar ledande tygeltag i den riktning vi vill att hästen skall ställa sig. Så när vi leder in framdelen för att göra en öppna leder vi in mot mitten med inner hand, medans yttertygeln och innerskänkeln är stöttande så att hästen stannar kvar på spåret och reglerar så att hästen inte blir förböjd och skjuter ut bogen. Som jag har fattat det tar ni ledande tygeltag på yttertygeln inåt mankammen. I dressyr är det aldrig okey att leda inåt/korsa mankammen med handen. I dressyr är det inte heller okey att sitta och titta ner på hästens bogar när man rider utan blicken skall vara uppe och i rörelseriktningen, vilket jag kan tycka är logiskt. Att cykla och sitta och titta på styret på raka linjer kan ju göra det hela lite vingligt.... ;) Angående total avslappning i rörelserna kan jag säga att jag mer strävar efter harmoni. Hästen skall trots spänst och energi lyssna på mina hjälper och följa dem utan att bli orolig, tappa formen eller takten. När man är samspelt med hästen är det inte svårt att rida avslappnat trots att tempot är högre och hästen använder mer energi i rörelsen.

Angående att hästen skall tvära med frambenen, ja den skall tvära med inner fram så att det möter ytter bak.

Senast ändrad av en moderator:

Tillägg
Det är inte fråga om att min metod är bättre, utan tråden handlar väl om att lära någon att rida öppna och sluta rent tekniskt. Utför man inte rörelsen enligt definitionen, dvs på tre spår, är det ingen öppna i ordets rätta mening utan en skänkelvikning. Att säga att man rider öppna på andra sätt är som att säga att det finns olika typer av halter, när man gör halt står hästen stilla, går den långsamt framåt eller bakåt är det ingen halt....

Man ska inte behöva titta ner på bogen utan bara snegla nån gång om man inte känner hur hästen går.
Ang. att korsa tygeln över mankammen är det inte särskilt accepterat hos "barockare" heller. Neckreining/trängande tygeltag behöver inte tas över mankammen, tygeln ska bara ligga mot halsen och ens egna position (axlarna t ex) signalerar att hästen ska flytta in framdelen.
Ett "vanligt" ledande tygeltag bör oavsett vilken disciplin man håller på med endast tas i inlärningsskedet för en orutinerad häst. Det ger inte rätt effekt på hästen.

Anledningen att "vi" eller rättare sagt jag, inte tar i yttertygeln är för att inte begränsa hästens yttersida. Den ska vara lång. Innersidan däremot ska inte vara lång och därför gör det inget om man tar i innertygeln.

Varför skulle man behöva framåtdrivande skänkel i öppnan?

summer san skrev:
Tillägg
Det är inte fråga om att min metod är bättre, utan tråden handlar väl om att lära någon att rida öppna och sluta rent tekniskt. Utför man inte rörelsen enligt definitionen, dvs på tre spår, är det ingen öppna i ordets rätta mening utan en skänkelvikning. Att säga att man rider öppna på andra sätt är som att säga att det finns olika typer av halter, när man gör halt står hästen stilla, går den långsamt framåt eller bakåt är det ingen halt....

Det är där jag inte håller med. Endast i tävlingssammanhang kan man säga att en öppna inte är en öppna om den inte går på 3 spår.

Den framåt drivande skänkeln behövs ofta för att hålla takten och flytet i rörelsen. De flesta hästar tycker att det är jobbigare när de måste använda mer ryggverksamhet och undertramp. En het häst kan reagera med att rusa i rörelsen i början, när den inte har hittat balansen riktigt och har den rätta styrkan. En lat häst stannar av lite och undviker att arbeta om man inte driver i början. Dock brukar dessa problem bli mindre efterhand och det räcker ofta att driva med sätet på den lata hästen när den blivit stark.

Har tydligen gjort bort mig lite, meningen var inte att favorisera någon...
Att rida en skola på 4 spår med böjd hals låter för mig som att hästen går rakt fram och böjer i halsen, och på detta sätt rids inte skolor. Det kvittar om det är träning eller tävling. Skolorna ska ridas på samma sätt oavsett om man sitter hemma i paddocken eller är på en tävlingsbana. Varje rörelse har ett mål, skolornas mål är främst att vara samlande. Att lägga ytter hand på hästens hals för att säga att den ska gå en skola tycker jag låter lite suspekt, skulle inte fungera på min häst...
Sedan kan man naturligtvis inte ställa samma krav i böjning och samling på en Grand Prix-häst och en unghäst.
Jag skrev i förra inlägget att BAKbenen inte ska korsas i skolorna. Uttryckte mig tydligen lite oklart, naturligtvis ska frambenen korsas.
I det ideala fallet är en öppna 3-spårig, men det är tillåtet med en LITE 4-spårig rörelse om skolan utförs under samling, bra takt och balans. Detta gäller alltid och är inte bara avsett för tävlingsdressyr. Man ska alltid ha i bakhuvudet vad rörelsen ifråga ska ha för effekt.
Ytterskänkeln ramar in, driver framåt samt ber "lata" bakben att aktivera sig lite mer. Ytter tygel reglerar och visar vägen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
582
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar