Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!
Hej Lisa Pettersson! Nu har jag läst flera av dina inlägg och det är kul att du valt att föda upp Ridponnyer!
Jag är ingen okänd person inte heller någon utbrytare från någon förening!
RSF eller BRF/BRP = Brittisk Ridponny är ingen utbrytar förening inte heller en ny förening då den startades 1999. Detta för att tillvara ta den Brittiska Ridponnyns intressen i Sverige.
De som startade föreningen fick inte använda sitt Brittiska avelsmaterial så som man gör i England och Asrp var inte heller intresserade av att detta skulle bli en egen sektion.
Då bildades BRF. Nu 2007 har äntligen föreningen blivit godkänd och medlem av Spaf!
Nu kommer det att komma olika inlägg som säger att detta är fel, men så är det och det är därför staten har erkänt att man gjort fel och givit den Brittiska Ridponny uppfödaren Sarah Borg rätt och betalar ut ett skadestånd till henne p.g.a den skada hon lidit.
Den Brittiska Ridponnyföreningen nu kallad RSF (Rid & Sportponnyföreningen) är numera också en dotterförening till NPS, The National Pony Society, världens äldsta ponnystambok började registrera ridponnyer ca 1890. Den Brittiska Ridponny ligger till grund för all ridponnyavel runt Europa.
Nu skriver du om utbrytare och du har kallat mig utbrytare i ett inlägg och att jag var "dum" mot Per Åke, ingen är dom mot henne!
Jag är medlem i ASRP, SWF och RSF, jag arbetar inte emot asrp utan delatar även i deras aktiviteter. Jag har 3 hingstar licensierade i ASRP, den ena köpte jag av Per Åke när han var 1 år.
Varje dag imitt arbeta gör jag reklam för den sammes stuteri
genom att markandföra den sammes hingst.
Jag har även hingst licensierad i SWF och RSF!
Det är inga som är utbrytare utan det är något som Per Åke själv har hittat på.
Om man resonerar så som; man ska inga andra gudar hava jämte mig.
Jag har varit på många årsmöten, och jag har också varit med och sett hur saker och ting går till under årsmöten! Ta och ställ några frågor till tidigare Valberedningar. Jag har även suttit i styrelsen 2 år!
En medlemsförening som går ut på Internet och skriver på ett Forum där man kan ta emot både ris och ros är också beredda på det.
Jag tror inte att Asrp misstycker om att få in kommentarer om både det ena och det andra.
Jag tycker det är oehört posetivt att man diskuterar ridponnyn, men jag tycker det är otroligt sorgligt att man kastar paj på varandra.
Vår ridponnyavel i Sverige har gått framåt med stormsteg just p.g.a att man har Importerat avelsmaterial utifrån. Sedan om man vill börja från grunden eller köpa färdigt är väl något man får bestämma själva.
Vill man ha Hbl elle Russ eller NWR är det också en smaksak, men man måste respektera den personen för det man väljer!
Jag har fått delar av mitt hingstbestånd svårt smutskastat både här och där, men om man vill smutskasta andras hingstar, fine men håll er till sanningen! Att sitta och hitta på saker bara för att skada en hingsthållare som Per Åke har gjort är mycket sorgligt.
Jag tycker att Asrp gör ett bra jobb, dom har tagit till sig av kritiken och jobbar efter bästa förmåga!
Ett önskemål kommer från mig, och det är HÖJ statusen på RIDPONNYN, gör klart för folk vad en ridponny är, ute i Europa har Ridponnyn en mycket hög staus men i Sverige förknippas den med vad som helst! Ge 99
rna eget utseende på sitt pass utan Ridponny i namnet. Det är sorligt när man talar om ridponny och då säger folk att dom har också en ridponny, fast det är en shetland utan stam eller en IMP Irland utan stam!!!!
Arbeta för uppfödarna och med dem, men skapa en klart röd tråd som ska följas!