Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min häst opererade bort ögat i våras. Stående OP på UDS. Blev opererad på fm, vi fick besöka henne på kvällen. Då rann det lite blod, personalen var inte oroliga, men höll det under bevakning. Vet ville skicka hem hästen redan dagen efter, på fredagen, men jag tyckte det var läskigt med hemgång bara dagen efter, så de gick med på att behålla henne ytterligare en dag, så hemgång blev på lördagen. Då var hästen helt bandagefri! (och skönt att hon fick vara kvar, hon har tidigare reagerat med kolik-känning efter lugnade, och det hände även denna gång).Hej jag undrar hur det gått för er som opererat bort ett häst öga .Min fick sitt bortopererat nu allt har gått bra,men dom sa idag att det vätskats lite från såret och de va lite ovanligt,någon som varit med om samma,är sååå orolig ,hon står fortfarande på kliniken
Min häst opererade bort ögat i våras. Stående OP på UDS. Blev opererad på fm, vi fick besöka henne på kvällen. Då rann det lite blod, personalen var inte oroliga, men höll det under bevakning. Vet ville skicka hem hästen redan dagen efter, på fredagen, men jag tyckte det var läskigt med hemgång bara dagen efter, så de gick med på att behålla henne ytterligare en dag, så hemgång blev på lördagen. Då var hästen helt bandagefri! (och skönt att hon fick vara kvar, hon har tidigare reagerat med kolik-känning efter lugnade, och det hände även denna gång).
Jag skyddade ögat med hjälp av flugluva med "stålram" ute i hagen första dagarna, och satte en kompress på insidan av luvan som lite extra skydd.
Jag skulle hålla koll på att det inte svullnade runt såret, och absolut ingen dålig lukt, (det kan tydligen bli lite problem med blod som fastnar inne i ögonhålan), men vi slapp alla komplikationer. Vi åkte på ÅB efter 14 dagar så fick vet plocka stygn de satt ganska ordentligt, vet fick kämpa lite att få bort dem. Smorde sedan ärret med Aloe Vera för att hålla det mjukt.
Hästen acklimatiserade sig otroligt fort till att vara enögd! Väldigt fascinerade att uppleva!
Nej, inget kvar inne i ögonhålan. Det slutade blöda dagen efter op, efter det höll det sig fint. Väldigt glad för det, men som sagt, strikt order från vet att hålla noggrann uppsikt första tiden efter op.Ja det är just lite blod som torkat i ögonhållan och typ nästan omöjligt att hålla borta.men det torkade inte så på din?rann det mycket efter din fick komma hem
Det fetade! Det hade jag svårt att liksom acceptera, i min värld var det en stor operation, veterinären var mer "nej, nu är det som vilken sårskada som helst som är sydd. Det dåliga är ju borta nu". Jag frågade om det skulle till någon rehab efter op, men nej, vi skulle bara ta det lugnt tills såret var helt läkt, sen var det bara att tuta på. Och det var det ju också! Men kändes läskigt! Ha, första ridpasset undrade nog damen varför matte var så orolig där uppe, när vi masade runt i låååångsam skritt, hon hade ju FULL koll på läget!Vi opererade bort ögat på dotterns häst för ett antal år sedan (pga en tumör bakom ögat). Det tog lite tid för det att läkas, eftersom stygnen sprack upp. Men, som hemmaveterinären sa, det är bara vanlig sårläkning. Så, det fick ta den tid det tog. Han gick med flughuva på sig tills det var färdigläkt. Och när det väl var läkt och han lärt sig hantera att bara se på ena sidan, så funkade det utmärkt.