Opererad patellaupphakning

millan71

Trådstartare
Min fråga är hur många som har erfarenheter av en opererad patellaupphakning?

Jag har hittat en kanonhäst :love:, en 7 åring utbildad LA dressyr, mycket trevlig att båda rida och att umgås med. Säljaren ska ha 75,000:- för den.

När jag var och provred den så ser man hakningen ibland i skritten och ibland i traven, inte alls jätteofta men det finns där. Han opererades i vintras/våras för detta och har sedan dess gått lite i skogen och ett fåtal gånger på bana. Under sommaren har han gått på sommarbete och varit ute hela sommaren.

Han ska vet besiktas innan och ägaren tror inte att han går igenom ua pga att det hakar upp sig ibland och försäkringen han har är inte alls i köpeskillingen utan mycket lägre, så den blir det säkerligen en reservation på.

Vad tror ni? Är det ett tokigt köp? Jag vet ju att man kan träna dem så att "rörelsestörningen" blir mindre, men vet någon om det kan bli följdskador av detta?

Sv: Opererad patellaupphakning

Visst har du lösdrift? En häst med patellaupphakning mår som du säger bra av att låta hästen röra på sig mycket och lösdrift är då förstås att föredra. Jag misstänkte till en början att min häst hade upphakningar då och då, men när han fick börja vara ute samt blev riden regelbundet släppte detta. Kan inte säga om det var en patellaupphakning, men något i närheten. Hade honom senare på stall igen from juli månad och ett år framåt, då fullt igång och märkte då inte av något alls.

Har då ingen erfarenhet av operation för detta, men angående följdskador så har jag läst om att det kan bildas artros/pålagringar med tiden som påverkar. Men oavsett hur man ser på det så uppkommer väl artros/pålagringar med tiden i vilket fall som helst, så det är ju avvägning man får göra som spekulant. Det jag däremot reagerar på är att om säljaren begär 75,000:- för hästen, som inte är försäkrad i samma belopp utan lägre, och där säljaren inte tror att hästen går igenom vet.besiktning på grund av de små upphakningarna. Tror då inte att jag skulle vilja köpa en häst för det priset, eventuellt för försäkringsbeloppet men inte mer.

Har hästen bra stam? Tycker också att 75,000:- låter mycket för en häst som inte är fullt igång, och med de förutsättningarna (om det inte beror på stammen). Förstår du vad jag menar?

Eftervården är mkt viktig för att få ett bra resultat på en sådan op. Slarvar man där så är op onödig egentligen.

Ok! Hur ska man göra efteråt, samma uppbyggning av muskulaturen som man försöker med innan eller?

Jo det är det väll. Man brukar få med ett schema hur man ska träna. Och stretch övningar. Det kan vara lång konvalesens före de kommer tillbaka, men brukar för det mesta bli bra.
Vad jag förstår på TS så har hästen opererats och att den inte är ny opererad, och då gäller det ju att de som haft hästen har gjort det de ska för att det ska bli bra. Annars finns väll möjligheten att op igen, och ge bättre eftervård. Men det är nog något man ska prata med sin veterinär om. Vet att många inte tar plåtar på själva knät. Det kan vara där felet sitter och då kan man inte skära i banden och tro att det ska bli bra.
Inte jobba hästen bå böjt spår, gärna backe, uppför men helst inte nerför..(ee jag vet jätte svårt)

Jag vet en ponny som opererades för detta som unghäst.
Den fungerade helt normalt, hopptävlade tom MsvA,
Dock skrev jag protokoll på en dressyrtävling ponnyn deltog i och domaren sade någonting om bakbensrörelserna. När jag sa att den var patellopererad så sa han att det förklarade saken.

Lämnade sedan f ö en avkomma som tävlat framgångsrikt, bla i Globen.

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 878
Relationer Buke, jag har sårat en människa som betyder väldigt mycket för mig, och jag får inte riktigt grepp om varför :( Jag ska försöka förklara...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 414
Senast: Fibusen
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 989
Senast: Luff
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 049
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar