Operera eller inte operera

BornAgain

Trådstartare
Schäferprinsessan har fått juvertumörer:( Och det är dags att fatta ett beslut. Hon har tumörer i tre juverdelar, vilket veterinären säger inte är ett ont tecken i sig, men det innebär att man inte bör ta alla på en gång.

Hon är drygt nio. En glad skit som ska vara med jämt. En snäll hund,uppskattad av grannar. Välkommen på många platser. Hennes hälsa är inte den bästa - hon har spondylos (som hon klarar utan medicin) och nedslitna tänder. Hon är också rund :o

Jag behöver henne. Hon tar hand om en anhörig - ger syfte, ger dagarna struktur, är PT och kontaktyta. De drar runt på promenader ett par timmar om dagen.

Vad gör jag?

Sv: Operera eller inte operera

Är det värdigt för hunden? Kommer konvalescensen vara vettig utifrån hur hon är? Hur mycket tid vinner hon på att opereras?

Hur stora är tumörerna? Ta en, skicka på analys och därefter välja att operera resten eller ej? Även om de nu inte alltid är samma sorts tumörer.
Gör inte veterinären en hel juverrad på en gång? Eller sitter de utspritt på olika ställen?

Det är ett svårt val. Är hunden frisk i övrigt? Vad är det för ras? Tänker att en större ras lever kortare tid än en mindre.

Hon kan leva i många år med detta utan att ha ont av det.
Vi har själva en som är 12,5 år som har många knutor. Jag tror inte hon lär dö av knutorna, utan hon kommer dö av ålder eller något annat som har med åldern/åldersjukdom att göra.
Vet flera som aldrig op sånt på äldre hundar, och hundarna har inte blivit sjuka eller behövts avlivas pga knutorna. Utan de har blivit sjuka av annat eller blivit så gamla att åldern sagt sitt...

Undrar också varför man inte kan op en hel rad. En papilliontik i bekantskapskretsen opererades för knölar i juvret och vet tog hela raden. Det läkte bra och hon är hur pigg som helst. Varför inte kolla med en annan vet också.

Jag skulle tänka ur hundens perspektiv, vad får hon för liv efter operationen? Får hon ett fullgott liv, så kör på. Får hon det inte, skulle jag tänka på att avliva för hennes skull.
Förstår att det är ett tufft beslut

Att ta bort henne är för närvarande inget alternativ, utan just nu handlar det om valet:

*Att inte ta bort knutorna.

Fördelen: hon slipper vården med två omgångar operationer (de är på båda sidorna) och röntgen av lungorna. Senast hon opererades (för en annan grej) läkte såret som var problematiskt jättefint och det enklare såret spökade. Hon var väldigt låg hos veterinären nu, så hon tyckte att det var jobbigt sist.

Nackdelen: är knutorna elaka kan de ta död på henne. Det kan då ske inom ett halv år eller kanske hinner hon dö av något annan innan.

*Att ta bort knutorna

Fördelen: minskad risk att de sprider sig om de är elaka.

Nackdelen: operationerna

Jag vill ha min hund så länge som möjligt, dels för att jag älskar henne, dels för att hon i sitt jobb som sällskapsdam/anhörig-vårdare gör ett kanon-jobb.

Jag hade opererat en och tagit vävnadsprov för att avgöra om den var aggressiv.

Och efter att ha lyssnat på er, är det nog så jag gör. Jag ska prata med min anhöriga också. Schäferprinsessan håller ihop hela tillvaron för hen.

Tack

Jag opererade min 9 åriga tik i våras!
Tog bort 4 tuttar i rad, inga problem att ta bort så mycket!
Hon är som en ny hund nu, pigg som när hon var ung:)

Hos vår veterinär tar de inte något prov innan, utan man tar bort knölarna och sen skickar på analys, sen röntgar de lungorna som första koll, för att se om cancern spridit sig dit.

Skulle absolut rekommendera operation om det behövs..

Har fått tillbaka min glada hund, och operationen är inte någon komplicerad operation.
MIn hund var läkt och frisk på två veckor.
Första dagarna har dom lite ont och det kan vätska lite, men man får bra smärtstillande, och sedan läker det fort:)

Jag har opererat gamla hundar och tvekar inte att göra det igen. Om hunden inte är på upphällningen redan nu så kan det vara svårt att avgöra hur många år den har kvar. Båda mina stora hundar blev "tonåringar" trots spondylos och artros.

Min 10 ½ år gamla tik opererades för juvertumörer i våras. Hon hade fyra knölar och de satt helt spridda, en i sista juvret, två i mitten ungefär och en i första juvret. Där tog man bort allt samtidigt. Jag valde dessutom att kastrera henne när hon ändå låg öppnad. inga problem det heller. Hon var frisk och pigg redan efter 3-4 dagar och mår förträffligt idag :)

Jag hade opererat.

Nu har jag visserligen en mindre hund som är 9år som dessutom är hane men har/hade misstänkt cancer i en trampdyna.
Vi opererade honom i början på sommaren men det blev inte riktigt bra så nu amputerade vi istället i tisdags så jag tror och hoppas att det blir bra nu :)
Men jag skulle ju ljuga om jag sagt att jag inte varit orolig, för usch så jobbigt det är och jag tycker det är läskigt att söva och allt men jag tror ändå det bästa är att få bort eländet än att ha det kvar.

Hoppas det går bra med din hund och att ni får många fler fina år tillsammans, pälsklingarna betyder ju så oerhört mycket för oss :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 440
Senast: fejko
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 268
Senast: Madick
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 014
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka