Operera bort tand - eftervård?

Sunshine

Trådstartare
Min valack blev sparkad i huvudet i fredags och röntgen visade käkbensfraktur och krossade tandrötter på andra käktanden i underkäken (vä sida). Han är fortfarande kvar på kliniken, såret hålls öppet och tvättas flera gånger per dag plus att han får antibiotika IV. Men de tror inte att tanden kan räddas och pratar om att operera bort den nu i dagarna. Har någon här erfarenhet av något liknande? Han är bara 7 år så det blir mååånga års eftervård av det här. Hur ofta måste man raspa tanden i överkäken för att undvika att den blir för lång, på ett ungefär? Kan det bli några andra men?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Operera bort tand - eftervård?

Hejsan
Jag var med om något liknande för ca 2 månader sen.
Hämtade in min valack från hagen och började borsta för att ta en ridtur.När jag skulle sätta in bettet känndes det konstigt...tittade i hans mun och oj oj oj oj.Två av hans framtänder stod rakt ur,det syndes inget från utsidan och han var åigg och glad som vanligt och mumsade hö.
Tänderna satt helt löst från tandrötterna.Det blev transport till tandläkaren där dom drog bort båda tänderna.
Han verkar inte ens bry sig om att dom är borta nu och han lever och äter som vanligt.
Fick smärtstillande och antibiotika mot eventuella infektioner att ge i ca en vecka.Plus ett återbesök hos tandläkaren.Dom klarar sig bättre än man tror utan alla tänder i behåll lugnade tandläkaren mig med när jag mer eller mindre trodde att min häst skulle dö....han är ju mattes bebis ju:smirk:
Lycka till med din häst.

Sv: Operera bort tand - eftervård?

Det är faktiskt inte hela världen om man drar ut en tand på hästarna, särskilt inte om det gäller framtänderna eftersom de i princip bara använder dem för att repa gräs på sommaren, pilla hö kan de göra med läpparna.
Problemet som uppstår om det saknas en tand är ju att motsvarande tand i motsatt käke inte får något motstånd och därmed ges "fritt blås" = blir för lång pga för lite slitage. Detta kontrolleras/behandlas vanligen 1-2 ggr/år, ett bra alternativ som ger minsta antalet behandlingar är att slipa ned den extra mycket så att det tar längre tid för den att bli för lång. När det gäller att tillgodogöra sig fodret spelar det ingen roll att det saknas en tand elelr två, hästen klarar sig bra med ung. 75% av sina tänder intakta...

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny (fyller 7 år i år) fick i höstas en kväll svårt att äta. Spottade ut allt hö, åt inget annat än uppblött lucern. Veterinären...
Svar
4
· Visningar
3 531
Senast: Lindon
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 002
Senast: Legolaz
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 767
Senast: Jerseyite
·
S
Hästvård hejsan! Tänkte redogöra för min totto som opererades i torsdags förra veckan; Efter ett tidigare klinikbesök lokaliserades 2 lösa...
Svar
9
· Visningar
3 849
Senast: sax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur