Operation eller inte?

Jozelle

Trådstartare
Idag var jag på veterinärklinik för att göra en hältutredning på mitt arabsto, och fick ett svårt val.

Börjar med historien bakom. Min häst har under en längre period haft svårt för höger galopp, men det har blivit bättre med träning. För en månad sedan såg jag för första gången att hon var stel i höger bak i trav, framförallt i vänster varv. Detta försvann sedan, men kom tillbaka efter någon vecka vilket är två veckor sedan. Då kände jag att "detta stämmer inte", så ställde av henne.

En vecka senare kom en hästfysioterapeut ut för att kolla på henne då jag, m.fl, upplevde en stelhet snarare än en hälta. När hen då kom så var hästen jättehalt bak, så hen kollade igenom muskulatur som var UA.

Så idag var vi på besök i klinik, och hon var inte så halt som förra veckan, men haltare än förrförra veckan. Vi longerade, gjorde böjprov, bedövade leder och röntgade.

Bilderna visar hela fina leder till vi kommer till höger bakknä. Där är ena ledbandet av och hon har en fraktur där den lösa benbiten hamnat "i leden". Benbiten går att operera bort, medan ledbandet är och förblir av.

Prognosen är dock väldigt osäker. Att operera ut benbiten ger inte säkert en förbättring, men i bästa fall går hon att ha som promenadhäst och kanske ta något föl på. I värsta fall slutar det aldrig göra ont.

Ledbandet går dessutom inte att laga, utan det är och förblir av. Detta gör att även om operationen ger ett bra resultat så kommer leden vara så pass instabil att hon i framtiden kommer att ha slitit ner ledytorna och få artros. Leden har redan skador efter benbiten.

Veterinären gav oss även alternativet att dömma ut henne. Att lämna henne som hon är är inget alternativ.

Hur skulle ni resonera?

Sv: Operation eller inte?

Jag skulle resonera som så att jag skulle vara så orolig för att hästen hade ont resten av dess liv, att jag hade låtit den somna in. Som det låter på dig är det dels en fråga om hon blir smärtfri med operation, men att det sedan bara är en fråga om när hon kommer få ont igen. Det tycker jag låter som mycket oro och smärta.

Jag hade avlivat hästen. Kan inte se att den har nån större framtid. Sorry.

Min tanke är mycket hur länge hon får vara smärtfri emellan. 10 år smärtfri känns väl okej, men handlar det bara om ett år känns det mer tveksamt. Kommer ringa kliniken imorgon och hoppas på att få prata med kirurgen för att få mer klara besked om chanserna i framtiden.

Hon är annars ett sto med bra typ, bra exteriör och bra temperament. Stammen är helt okej. Hon har dessutom visat framfötterna på dressyrbanan. Röntgad UA i alla leder med undantag för frakturen, som inte är genetiskt. Vågar man satsa på att ta föl på henne... Så mycket att fundera på...

Jag kan bara säga att jag hade inte betäckt henne om jag inte var garanterad att hon skulle vara smärtfri. Tänk dig om hon har ont vad som händer när hon blir tyngre, och på en instabil led....

Många utdömda hästar tjänar på lång vila och kan med vilja, tålamod, tid och resurser bli helt återställda men i detta fall verkar ju skadan vara "mekanisk" och permanent hur man än gör?

Som sagt, om hon kan få 10 smärtfria år och du kan garantera hennes välmående (dvs behålla henne själv som sällskapshäst?) så tycker jag hon ska få det. Du får ta en diskussion med veterinären och be gärna fler veterinärer om utlåtande.

Om hon kan bli smärtfri och vara smärtfri under en längre tid (så att det motiverar smärtan under konvalescensen efter operationen) så hade jag opererat. Jag hade sedan låtit henne gå som sällskapshäst/lättare promenadridning. Jag hade inte betäckt eftersom den ökade vikten oftast är väldigt negativ för leder som inte är helt hundra.
Hade de inte kunnat garantera att hon skulle hållas smärtfri så hade jag tagit bort henne.

Jag hade låtit hästen somna in, med den prognosen. Gå och ha ont resten av livet, snedbelasta sig och få ännu mer ont - nej, det är inget liv.

Talade med kirurgen idag. Hen trodde inte att hon skulle bli bättre alls av operationen, och därmed aldrig bli smärtfri. Smärtan kommer att bli värre och värre. Hästen kommer dömmas ut och avlivas.

Tack för era svar!

Jag beklagar, men kanske är det ändå en tröst att veterinären är så övertygad. Vilken tur för hästen att hon fick hjälp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 181
Hästvård Min häst har en historia av hovledsproblem men sedan 2018 har hon inte behövt någon behandling, troligen tack vare ändrad skoning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 768
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30