Operation av X-bent föl

cutty

Trådstartare
Någon som vet om resultatet blir bra? När skall det göras och täcker försäkringen? Vad kostar det?

Sv: Operation av X-bent föl

Jag har en som var rejält x-bent och som hovslagaren på Strömsholm tittat på med jämna mellanrum. Enligt honom så korrigerar man inte så mkt, utan dom flesta rätar upp sig helt av sig själva.
Om dom inte rätar upp sig så gör man en enkel operation vid 4,5 mån. ålder. Och av vad jag förstod, blir i princip alla bra. Pris har jag ingen aning om, men har du haft fölet foster & föl fösäkrad så tror jag nog att det täcker operationen.

Vår kille är nu 7 v. och i princip helt upprätad!

Min vet rekommenderade operation vid 8 veckor. kanske skall jag då vänta?
Har stoet försäkrat men har ingen speciell fosterförsäkring... Fölet försäkrat från dag 2.

Jag vet inte vem som har rätt, men jag upplever Micke som mkt kunnig och han jobbar ju med sådant i princip dagligen. Kan du inte ringa och höra med Strömsholm.
Ang. försäkringen är väl det säkraste att ringa försäkringsbolaget.

Jag har haft ett föl som opererades. Han var ca 5-6 veckor när han opererades och resultatet blev jättebra.
Mitt försäkringsbolag (Agria) ersatte operationen.

Att vänta så länge som till när fölet är 4½ månad låter sent i mina öron, men kanske har jag fel. Jag vet ju bara hur vi gjorde med min.

Angående kostnaden så fick jag specialpris eftersom de fick testa en "ny" metod på mitt föl, dvs en metod de inte jobbat med förut, men som var väl utprövad i nån annan del av världen (Australien eller nåt sånt). Så jag vet inte vad det kostar i normalfall.

Min fölunge förra året opererades 5 veckor gammal och det gick bra! Hade hjälp av Micke på Strömsholm där fölungen även opererades.
Fölungen snittades i brosket (??) på utsidorna knäna samt en kota så där användes inga skruvar.

Rekomendationen efteråt var mindre hage (10*10m) så han inte skulle röra sig för mkt men i mitt fall funkade det inte pga att morsan blev stressad av att inte "få vara som vanligt" så det var lugnare att släppa dem i en mindre hage med gräs. Han var 5,5 mån gammal helt normal i sina ben och är nu en glad skit på sommarbete :D

Maila bilder till Micke om du vill ha en till bedömning.

Försäkringsbolaget var med o betalade i mitt fall men prata med ditt bolag så du vet vad som gäller i ditt fall.

Lycka till!

Min fölis va x-bent när hon föddes men har fått gå i en liten hage och kommit in och vilat med jämna mellanrum (innan hon blivit trött i benen). Har också varit i kontakt med Micke på Strömsholm, han tittade på henne när hon bara va 5 dygn för då va dom ändå där mina hästar. Sen har jag fotat och filmat lite och skickat till honom. Nu är min tös 7 veckor och nästan helt bra. Jag har ökat ut hagen och hon skuttar och lever om och benen ser ff fina ut (peppar peppar).
Micke säger att de flesta föl rätar upp sig själva, men behövs en operation, om dom är sneda i kotan så måste den göras ganska tidigt medans om dom är sneda i knä så kan man vänta ända upp till ca 4 - 5 månaders ålder. Han säger även att det är ett litet ingrepp och att dom allra flesta blir bra. (Jag litar på honom till 100%, han har hjälpt mig med hästben förr)!!

Hoppas allt kommer gå bra för er!! Lycka till!!

Är det lång konvalecens?
mitt föl hade box-arrest de första veckorna, därefter sjukhage tills skruvarna togs bort. tror det tog 6 veckor eller nåt - det är några år sen nu och minnet sviker lite... :angel:

opererade min åring förra året. på min testades både metoden att snitta utsidan och att operera in skruvar. Idag är hon ganska ok i sina ben, fortfarande utåttåad. Min fick gå större delen av förra sommaren i sjukhage pga att det tog tid för benet att räta sig även med skruvar insatta. Försäkringsbolaget ersatte allt även komplikationerna som blev efter operationen... Men den erfarenheten har gjort att avel är ointressant för mej framöver. Enligt de vetrinärer jag var i kontakt med ska operationen göras så snart som möjligt, iaf innan 4 månader för bäst resultat. Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 002
Senast: QueenLilith
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025