Operation av bicepssenor

squarepants

Trådstartare
Tyvärr verkar det bli aktuellt med operation av bicepssenorna på en av våra hundar. Vi trodde det rörde sig om artos i boglederna men det visade sig att senorna är kraftigt förkalkade (Vänster värst, men höger illa med) och det lutar åt att behandling blir att skära av senorna, om jag har förstått det hela rätt. Var inne idag och gjorde ultraljud för att bekräfta efter röntgen och behandlade veterinär ska ringa under veckan för att vi ska bestämma behandling. Artioskopi hörde jag dom pratade om, och även som sagt skära av senorna. Någon som har erfarenhet? Tiden efter, rehab? Hur har hunden kunnat leva efter?

En vän till mig har en jämthund som fick samma problem. Skar av senan på ena sidan. Rehabbade på vattenband 2ggr per vecka i 5v och sedan gick på promenader i skogen. Hon jagade för fullt hela hösten ett halvår senare med bravur. Idag lite mer än ett år senare märks det inte av. Tränar hårt. Ser lite konstig ut när hon galopperar då hon har annorlunda rörelse i det benet. Men inget halt.

En vän till mig har en jämthund som fick samma problem. Skar av senan på ena sidan. Rehabbade på vattenband 2ggr per vecka i 5v och sedan gick på promenader i skogen. Hon jagade för fullt hela hösten ett halvår senare med bravur. Idag lite mer än ett år senare märks det inte av. Tränar hårt. Ser lite konstig ut när hon galopperar då hon har annorlunda rörelse i det benet. Men inget halt.
Tack för ett positivt svar :-)
Hur gammal var hunden när operationen gjordes? Var bara ena sidan drabbad?

Ja vad kan hon ha varit? 2 kanske? Typ. :) japp bara egna sidan. Blev tvärhalt en dag i skogen. Och sedan blev hon som inte bättre och då visade det sig att hon hade artros i två tår samt bicepssenan förkalkad. Hon känner knappt av artrosen i tårna och blev helt bra efter op.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 967
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 906
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 152
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 712
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10