Oönskat analysresultat...?

G

Gronda

Spontant, vad skulle ni göra med detta hö?

ANALYSRESULTAT

(Per kg foder)

Torrsubstans (TS): 87,1%
Omsättningsbar energi: 7,5 MJ
Råprotein: 60 g
Smältbart råprotein: 28,7 g
Kalcium: 2,0 g
Fosfor: 0,8 g
Magnesium: 0,6 g
Kalium: 9,4 g

Sv: Oönskat analysresultat...?

Kvot på 3.8. Det är ungefär vad jag har också. (kvot 4)
Jag har lagt till soja för att få rätt kvot.
Men det beror ju på vilket energibehov din häst har. Kan du lägga på mer energi finns ju annat att komplettera med. tex lusern.

Senast ändrad:

det beror ju helt på, jag föredrar lite lägre värden så jag kan ge mycket grovfoder framför högkoncentrerat foder. Har du avelsston så kommer det bli dyrt för dig med tanke på proteintillskott men har du en vanlig hobbyhäst så funkar det utmärkt.

det beror ju helt på, jag föredrar lite lägre värden så jag kan ge mycket grovfoder framför högkoncentrerat foder. Har du avelsston så kommer det bli dyrt för dig med tanke på proteintillskott men har du en vanlig hobbyhäst så funkar det utmärkt.

Det är väl ändå ingen höjdare med bara lågt protein, det krävs mycket proteinfoder även till en vanlig hobbyhäst för att behovet ska täckas.

Lägre energi däremot, jatack! Men i balans med proteinet.

ok då tycker vi olika, däremot om hästen är lättfödd och man ger mycket av detta grovfodret så lär hästen bli tjock.
Givetvis är det inte optimalt men inte heller extremt

Har lite blandat med hästar. Föl, hobbyhästar, avelsston, tävlingshästar och unghästar...

Inser att det inte finns något annat alternativ än att leta nytt hö. Det kommer antagligen bli orimligt dyrt och väldigt svårt att få ihop någon vettig foderstat till de mest krävande med nuvarande hö. Det är bara hoppas vi hittar något bra, men lite tråkigt känns det då vi haft samma leverantör i många år och det har fungerat väldigt bra:(

ok då tycker vi olika, däremot om hästen är lättfödd och man ger mycket av detta grovfodret så lär hästen bli tjock.
Givetvis är det inte optimalt men inte heller extremt

För att täcka proteinbehovet för en normal "hobbyhäst" krävs 13 kg av det här höt, och då får du ett energiöverskott på 30%.

har man inte en lättfödd häst och tränar så funkar det ja. Som jag sa det är inte optimalt men det funkar, har man inget annat grovfoder att välja på så får man ta det man har eller hur. Nu verkar det som att TS kan välja bort detta hö så det är ju bra.

Men, om hästen håller lagom hull på 30% mer energi än beräknat är också proteinbehovet högre än beräknat. Alltså inte alls något bra läge, jag skulle inte ens säga att det funkar utan rejäla tillskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka