Ont om hö - komplettera med lucern.

Bellafjella

Trådstartare
Hallå, ganska länge sedan jag köpte lucern och funderar på en del :)

Min bonde hade inte så många höbalar till mig att det kommer att räcka tills vi släpper på bete så nu funderar jag på hur jag ska göra? Lite tankar och idéer från er skulle vara välkommet. :bow:

Funderar på två olika lösningar - att leta överrallt efter någon annan bonde som ev har lite mer hö men det är verkligen inte lätt att hitta någon med bra hö och som är villig att sälja till en ny kund så här i sluttampen när höet tryter lite överrallt.

Eller att snåla in på höet jag har och dryga ut med lucern samt ev mer halm för att tillfredställa tuggbehovet?

Hur var det nu - utan att räkna så där jättenoga - kan man ersätta ett kilo hö med 1 kg lucern?

Vilken lucern är det som INTE innehåller melass? Har alldeles glömt ...:o

Mitt hö räcker alldeles säkert april och förhoppningsvis hela maj men antagligen också lite längre eftersom gräset som börjar sticka upp i hagarna ganska snabbt brukar innebära, för min lättfödda häst, att jag kan dra ner på höet ännu mer. Dock svårt att beräkna exakt :crazy:

Vi släpper inte helt på bete dygnet runt förrän efter midsommar men innan dess går de ute i stora gräshagar från tidig morgon till ca kl 20 på kvällen.
 
Sv: Ont om hö - komplettera med lucern.

Jag var o köpte hö i lördags utanför Södra Vram. Bonden verkar ha massor kvar. Ganska ok värden. PM:a om du vill ha telenummer.

Annars, jag kan inte alla sorters lucern men Kvarnbyfoders lucernpellets innehåller ingen melass. Ett kg hö kan ha ungefär samma MJ men kommer aldrig upp i samma halt protein.
Kvarnbyfoders lucern har 8 MJ och 150 g smbrp. Så att ersätta 1 kg hö med 1 kg lucern är lite överkurs men har du halm så kan du minska till 0.5 kg lucern i stället eller ännu mindre.
 
Sv: Ont om hö - komplettera med lucern.

Det blir svindyrt om du ska fodra med lucern så länge. Höet kan ju inte va slut i hela Skåne...
 
Sv: Ont om hö - komplettera med lucern.

Jo, fast jag tror inte det blir så länge - om jag fodrar enbart med mitt hö jag fick tag i så räcker det absolut april och maj. Längre tror jag egentligen för allt eftersom gräset spirar så kan jag sänka hömängden - min häst är relativt lättfödd och det ska inte mycket till med gräs innan han börjar "svälla".

Min tanke var att kanske dra ut på höet genom att ersätta en del av det med lucern redan nu. Då räcker höet längre och i juni brukar jag inte fodra speciellt mycket hö eftersom det då brukar finnas en hel del gräs. :)
 
Sv: Ont om hö - komplettera med lucern.

Om jag var du hade jag drygat ut mitt hö genom att använda mig av halm och lucern. Absolut inte fodrat mee enbart lucern i maj/juni..
Sen finns de hästar som ex mina och antagligen dina som inte äter hö ändå i slutet av maj o i juni för de noppa/äter gräs trots att de inte finns så jättemyclet. Har alltid haft tur att ha bete i slutet av maj. (fint gräs) så mina hästar brukar inte komma in i maj alls om de är fint väder på dagen och de slänger även höet redan i maj..
De har börjat slänga nu också väldigt mycmet men de får en bal i hagen som de vintertid äter på 1vecka (3-4hästar) och uj inte ens kommit halvvägs på två veckor men de får hö inne och de äter hellre gräset ute men jag tar inte bkrt höet för de. Och ja, mina hästar är både lagom hull (ridhästarna) o de som inte rids är tjocka så jag är inte orolig att de kommer gå ner i vikt..
 
Sv: Ont om hö - komplettera med lucern.

du bör inte byta ut 1kg hö mot 1kg lusern! detta kommer ge ett stort proteinöverskott!
med tanke på att gräset som kommer nu är extremt proteinrikt så kanske du bara behöver stödutfodra med halm i slutet? ev. tillsätta lite lusern om det blir många kilo halm den äter. är den lättfödd skulle inte jag oroa mig, skulle den falla ur lite i början på sommaren behöver inte det vara någon nackdel.
 
Sv: Ont om hö - komplettera med lucern.

du bör inte byta ut 1kg hö mot 1kg lusern! detta kommer ge ett stort proteinöverskott!
med tanke på att gräset som kommer nu är extremt proteinrikt så kanske du bara behöver stödutfodra med halm i slutet? ev. tillsätta lite lusern om det blir många kilo halm den äter. är den lättfödd skulle inte jag oroa mig, skulle den falla ur lite i början på sommaren behöver inte det vara någon nackdel.

Har nu köpt lucern strå och har börjat byta ut. :)

Nej att byta 1 kg mot 1 kg funkar inte med min "lättföding".

Svårt att räkna exakt så man får prova och just nu ger jag 1 kg lucern men har tagit bort en hel del mer i hövikt + att jag då samtidigt ökat på halmgivan.

Känner med fingrarna över revbenen ofta och märker att det än så länge är lagom balans jag hittat.

Vet också av erfarenhet att de där pyttesmå "obetydliga" grässtråna som nu kommer upp ger mycket större effekt än vad man kan tro så ganska snart kan jag minska höet ännu mer.
 
Sv: Ont om hö - komplettera med lucern.

du bör inte byta ut 1kg hö mot 1kg lusern! detta kommer ge ett stort proteinöverskott!
med tanke på att gräset som kommer nu är extremt proteinrikt så kanske du bara behöver stödutfodra med halm i slutet? ev. tillsätta lite lusern om det blir många kilo halm den äter. är den lättfödd skulle inte jag oroa mig, skulle den falla ur lite i början på sommaren behöver inte det vara någon nackdel.
det är ingen fara med proteinöverskott från grovfoder, man kan visst byta det rakt av.

faktum är att till en lättfödd häst är det bra att ge foder med högt proteininnehåll, då kan man hålla nere energigivan utan att riskera proteinbrist.

jag tycker att halm + lusern är ett utmärkt sätt att dryga ut hö, om man har begränsat med hö.
 
Sv: Ont om hö - komplettera med lucern.

Det finns ett ställe i Skåne som man kan köpa hö på året runt. Jag brukar köpa där ifrån varje vår när det blir för varmt och för lite hästar inne för att fodra med våra stora ensilagebalar.
PM om du vill veta var.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 413
Hästvård Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation). Förrförra...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: axel
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 552
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 782
Senast: Eliin98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp